מתפתח מחסור בשוק הרכיבים האלקטרוניים

20 אפריל, 2017

בדיקת Techtime מגלה שתחזית הצמיחה של שוק השבבים הפתיעה את יצרניות הרכיבים. התוצאה: השוק מתמודד עם עלייה בזמני האספקה לכ-20 שבועות ולעתים אף יותר, ובחלק מהמקרים למחסור ממשי ברכיבים

הצמיחה הצפוייה השנה בשוק השבבים העולמי תופסת יצרניות רבות בלתי מוכנות. חברת גרטנר העריכה לאחרונה שהשוק העולמי יצמח בשיעור של יותר מ-12% להיקף של כ-386 מיליארד דולר. חברת IC Insights הכפילה את תחזית הצמיחה שלה מ-5% לכ-11% וארגון יצרני השבבים (Semiconductor Industry Association) מדווח על צמיחה שנתית של 16.5% בחודש פברואר 2017. למעשה זוהי הצמיחה הגדולה ביותר של התעשייה מאז שנת 2010. וזאת הבעיה: יצרני השבבים נערכו בשנים האחרונות לתחזיות צמיחה של 0% או של אחוזים בודדים בלבד, ולכן הצמיחה המהירה של השוק מייצרת עודף ביקוש במצב של קיבולת ייצור מוגבלת ואפילו מחסור ממשי ברכיבים.

הבעיה שלא מדברים עליה

זהו נושא שאנשים לא אוהבים לדבר עליו, מכיוון שחברות הייצור וספקי הרכיבים לא מעוניינים לגלות שיש להם קושי להשיג רכיבים. אולם רמזים לתופעה החדשה מגיעים מכיוונים רבים. חברת מיקרוצ'יפ (Microchip) הניחה את הנושא על השולחן: בתחילת החודש (4 באפריל) שלח המנכ"ל סטיב סנג'י מכתב ללקוחות החברה ובו תאר את השינויים המתחוללים בשוק: "בעקבות הצמיחה האחרונה בשוק, יש התארכות של זמני האספקה. בתחומים מסויימים הצמיחה כל כך מהירה שמתחיל להיווצר מחסור ברכיבים. ברבעון הראשון של השנה קיבלה מיקרוצ'יפ הזמנות רבות, וכעת אנחנו מתמודדים עם אתגרים הקשורים להיקף הייצור, בעיקר במוצרים של Atmel (שמיקרוצ'יפ רכשה בדיוק לפני שנה). למרות שביצענו השקעות גדולות בהגדלת קיבולת הייצור, שרשרת האספקה עדיין מתמודדת עם אתגרים בדרישה".

המכון לניהול שרשרת האספקה (ISM) פירסם לפני שבועיים סקר נרחב שנערך בקרב מנהלי רכש בתעשייה האמריקאית, שבו תופסת תעשיית האלקטרוניקה מקום מעניין: מהסקר עולה שבחודש מרץ חלה ירידה בהיקף המלאים של רכיבים אלקטרוניים אצל החברות היצרניות, במקביל לעלייה במחיר הרכיבים. חברת TTI, שהיא מהמפיצות הגדולות בעולם של רכיבים פסיביים, מספקת דיווח שוטף ללקוחות על זמני האספקה בעמוד Lead Time Trends. באתר החברה מתרבים החצים האדומים המעידים על התארכות זמני האספקה: זמני האספקה של חלק מהקבלים עלו ל-20 שבועות. זמני האספקה של רוב הנגדים עלה, כאשר חלק מנגדי CHIPS להרכבות SMT מגיעים לזמני אספקה של 27 ו-29 שבועות.

להמתין בסבלנות 26 שבועות

גם חברת Future Electronics מספקת דיווח תקופתי על מגמות בתחום אספקת הרכיבים. בדו"ח האחרון שלה לרבעון השני של 2017, זמני האספקה הם קבועים או עולים, רק לחלק קטן מאוד מהרכיבים יש התקצרות בזמני האספקה. המצב הקשה ביותר הוא בתחום רכיבי הזיכרון, שזמני האספקה של רובם עולים. הרכיבים של Cypress, למשל, הגיעו לזמני אספקה של 22 שבועות וכרטיסי הזיכרון של Kingston נמצאים במצב של אלוקציה (Allocation), כלומר מחסור. פיוטצ'ר מדווחת שזמני האספקה לטרנזיסטורים של Rohm עלו, מודולי ה-Wi-Fi של Murata מסופקים אחרי 22 שבועות, ומודולי ה-Bluetooth שלה אחרי 26 שבועות.

הרמזים למגמה הזו מגיעים מכיוונים רבים. לפני שבוע פירסם מנהל הרכש של חברת שירותי הייצור ההודית Rishabh Instruments Private Limited פוסט בעמוד ה-Linkedin שלו, וסיפר שהוא נתקל בעליית זמני האספקה של חברות רבות, בהן On Semiconductor, AVX, Rohm, TDK, Murata, Fairchild, Vishay ועוד.

חברת Advanced MP Technology האמריקאית, הפועלת במתכונת של מפיצה גלובלית, פירסמה הערכה כללית שלפיה שוק השבבים נכנס לתקופה של "מחסור גובר לרוחב תחומים רבים ואצל חברות רבות". היא מדווחת על מחסור במיקרו-מעבדים של STMicroelectronics, בכל המוצרים של Microchip, בעליית זמני אספקה של Analog Devices במיוחד בתחום הרכיבים לרכב, מחסור בכל המוצרים של Toshiba ועוד. וכמובן, "כל רכיבי הזיכרון נמצאים במחסור".

תחזית מזג האוויר: "חם"

ההערכה של VLSIresearch שפורסמה לפני כשבוע נותנת לרמזים האלו גושפנקא של מהימנות שמאחוריה עומדת חברת מחקר המתמחה בשוק השבבים: "תחזית מזג האוויר שלנו למצב ההזמנות בשוק רכיבי ה-IC היא 'חם'. גובר הלחץ לעלייה במחירי הרכיבים. מבחינת היחס בין הדרישה לאספקה, השוק נמצא במחסורים. התחזית שלנו לרבעון השני היא המשך במצב המחסור, עם אפשרות להקלה חלקית ברבעון השלישי של 2017".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , רכיבים