SolarEdge מפסיקה את הסכם הייצור עם flex

14 מאי, 2017

קו הייצור הנמצא ב-flex הונגריה יועבר לקבלנית ייצור אחרת במזרח אירופה. הייצור בחברת Jabil יישאר כמקודם. מכירות החברה ברבעון הראשון הפתיעו לטובה את האנליסטים והסתכמו בכ-115.1 מיליון דולר

קו הייצור האוטומטי של חברת סולאר-אדג'

חברת SolarEdge מארגנת מחדש את קווי הייצור שלה ומעבירה את קו הייצור של flex בהונגריה לידיעה של קבלנית ייצור אחרת. בהודעה שפירסמה לבורסה בעקבות פרסום הדו"ח הרבעוני שלה בשבוע שעבר, היא הזהירה שבעקבות שינויים בהיערכות הייצור, ייתכן שבמשך תקופה מסויימת היא תישען על שירותי הייצור של קבלנית ייצור אחת. ל-Techtime נודע שקבלנית הייצור הזאת היא חברת Jabil. עד היום פעלה סולאר-אדג' באמצעות שני קבלני ייצור מרכזיים: flex ו-Jabil.

תקופת מעבר רגישה

כעת החברה נמצאת בתהליך חתימה על הסכם ייצור עם קבלנית ייצור שלישית במזרח אירופה, אשר תקבל לידיה את הסכמי הייצור של flex וכן ציוד של סולאר-אדג' המצוי במפעל הייצור של flex בהונגריה. בתקופת המעבר היא תישען על חברת Jabil כקבלנית הייצור העיקרית שלה באירופה, כאשר הייצור ב-flex ייסגר לחלוטין רק עם ההפעלה המלאה של הקו החדש. עד היום ג'ייביל ופלקס נתנו לחברה שירותי ייצור סטנדרטיים, הכוללים ייצור SMT והרכבות המוצר המלא, וכן שירותי ייצור מיוחדים, הקשורים לאסטרגיה של החברה להקים קווי ייצור אוטומטיים.

מייסד משותף וסגן נשיא סולאר-אדג' לשיווק ואסטרטגיית מוצרים, ליאור הנדלסמן, סיפר ל-Techtime שהמטרה של החברה שהיא להעביר כמה שיותר נפח ייצור מקווים ידניים לקווי יצור רובוטיים שאין בהם עבודה ידנית. "אנחנו מעבירים חלק גדול מההרכבה לקווים רובוטיים שאנחנו מתכננים. יש לנו קו ייצור בהונגריה וקו ייצור בסין. אנחנו ממירים אותם למינימום עבודה ידנית, ויש לזה השפעה על האיכות ועל העלות. השאיפה שלנו היא להגיע למצב שבו כל הייצור יהיה אוטומטי".

קו הייצור האוטומטי של SolarEdge:

במתכונת העבודה של סולאר-אדג', החברה מפתחת קו ייצור אוטומטי, ומייצרת את מכונות הייצור אצל יצרני מכונות. הציוד הזה שלה נמצא במתקן של קבלן הייצור, והוא זה שאחראי על הפעלת הקו ומשלוח המוצרים ללקוחות. לכן תהליך החלפת קבלן הייצור באירופה הוא כל-כך מורכב. סולאר-אדג' צריכה להעביר אל הקבלן החדש את המכונות הנמצאות כיום בקו הייצור של flex בהונגריה, להתקין את הקו, להכשיר את העובדים ורק לאחר מכן מתחיל הייצור הסדרתי.

למרות המשבר בשוק – האנליסטים הופתעו לטובה

ממיר WaveHD של סולאר-אדג'
ממיר WaveHD

חברת סולאר-אדג' (Solaredge), המפתחת מערכות למיצוי הספק של פאנלים סולאריים, סיימה את הרבעון הראשון של 2017 עם הכנסות של 115.1 מיליון דולר. החברה אמנם הציגה עלייה של 3% לעומת הרבעון הקודם, ואולם בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד הכנסות החברה ירדו ב-8.1%. גם בשורת התחתונה, הרווח הנקי של החברה ירד מ-20.8 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2016 ל-14.2 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2017 – ירידה של 31.8%. החברה מכרה ברבעון האחרון 1.5 מיליון בקרים למיצוי הספק ו-58,000 ממירים.

עם זאת, מניית החברה דווקא זינקה בנסד"ק בשיעור של 12% לאחר פרסום התוצאות, מכיוון שהתוצאות היו גבוהות מהציפיות של האנליסטים למכירות של 114.2 מיליון דולר. גם העובדה כי שולי הרווח של החברה עלו ל-33.6% מ-32.5% ברבעון המקביל אשתקד היתה נקודת אור עבור המשקיעים. נראה כי עבור המשקיעים הנתונים הללו דווקא מלמדים על חוסנה של סולאראדג', על רקע חולשתו הכללית של השוק הסולארי, בעיקר בארצות הברית. המתחרה המרכזית של בארה"ב, Enphase Energy, דיווחה על ירידה של כ-14.1% במכירות ועל שולי רווח של 13% בלבד.

סולאר-אדג' צופה כי הכנסות החברה יצמחו ברבעון הבא להיקף של כ-120-130 מיליון דולר. מייסד משותף ומנכ"ל החברה, גיא סלע, אמר שברבעון שבו שוק הפנלים הסולאריים חווה ירידה בארצות הברית, "אנחנו הצלחנו להגדיל את ההכנסות, הרווחיות ותזרים המזומנים בהשוואה לרבעון הקודם. הדבר נובע מכך שהגדלנו את משקל המכירות באירופה ובפרישה הגיאוגרפית שלנו בעולם".

השוק האמריקני ממשיך להיחלש

הגורם המרכזי המכביד על סולאר-אדג' ועל התעשייה כולה, הוא המשבר בשוק הפנלים הסולאריים למגורים בארצות הברית. להערכת חברת המחקר GTM Research, שוק הפנלים הסולאריים בארצות הברית, שהיקפו נאמד ב-2016 ב-2 מיליארד דולר, צפוי להתכווץ בשנת 2017 ל-1.6 מיליארד דולר בלבד, ולהגיע ב-2018 לשפל של 1.2 מיליארד דולר. סולאר-אדג' מעריכה שהשוק האמריקני צפוי להפגין חולשה בתקופה הקרובה, והיא עושה מאמצים להתרחב לשווקים נוספים. בשיחת הוועידה שלאחר פרסום הדו"חות החברה מסרה שהמכירות באירופה צמחו למרות עונת החורף, וכן כי החברה הרחיבה את פעילותה בשוק באסיה-פסיפיק, בעיקר באוסטרליה וביפן.

היקף השוק הסולארי בארה"ב
השוק הסולארי בארה"ב צפוי להתכווץ בשנים הקרובות

הדור הבא: Solaredge Wave-HD

חברת SolarEdge נחשבת למובילה עולמית בתחום מערכות הבקרה והאופטימיזציה של תאים סולאריים. החברה מתמקדת בעיקר בייצור ממירים (Inverters) ובקרים המאפשרים להשיג תפוקה מכסימלית מהפנלים הסולאריים, הן בשוק הביתי והארגוני, והן במתקנים גדולים ובחוות אנרגיה סולאריות בהספק גבוה. על רקע ההיחלשות העסקית בארצות הברית, בסולר-אדג' מקווים לחזור לצמיחה בשוק עם תחילת הפצת מוצר הדגל החדש של החברה, ה-Wave-HD, הכולל מעבד דיגיטלי מתקדם ואלגוריתמים אשר  אשר מביאים להפחתה ניכרת בגודל ובמשקל של הממיר הסולארי ומגדיל את יכולת מיצוי ההספק. הממיר הושק כבר בספטמבר 2015, אך הפצתו בעולם צפויה לצבור תאוצה רק לקראת המשך השנה. בסופו של דבר, המטרה היא להחליף את כל קו המוצרים שלה בטכנולוגיית Wave-HD החדשה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה