הצוות הישראלי השתתף בפיתוח מחשב z14 העוצמתי של יבמ

18 יולי, 2017

המחשב המרכזי החדש של יבמ, z14, נשען על מנוע הצפנה המאפשר, לראשונה בתעשייה, להצפין את כל הנתונים, בכל זמן. הצוות הישראלי תרם להרחבת זיכרונות המטמון ולהורדת ההספק של המעבד

IBM Z14 MAINFRAME

חברת יבמ (IBM) חשפה השבוע את המחשב החדש IBM z14, הנחשב למערכת עיבוד הטרנזקציות החזקה בעולם. הוא מסוגל לבצע יותר מ-12 מיליארד טרנזקציות עסקיות מוצפנות מדי יום, ונשען על מנוע הצפנה חדשני המאפשר, לראשונה בעולם המחשוב, להצפין בכל זמן את כל הנתונים הקשורים לכל סוג של יישום, בכל שירות ענן או בכל בסיס נתונים.

החברה מסרה שמחשב z14 תוכנן על מנת להתמודד עם ריבוי פרצות האבטחה וזליגות הנתונים, המהווים בסיס לפשיעת סייבר. מחקר עדכני שהיא ביצעה מראה כי שימוש נרחב בהצפנה מהווה גורם מרכזי בצמצום העלויות של זליגת נתונים ופרצות אבטחה. יבמ מעריכה אותו בחיסכון של 16 דולר בעלות של כל רשומה גנובה. דו"ח של צוות מודיעין האבטחה X-Force (הפועל במסגרת יבמ) מגלה כי בשנת 2016 דלפו יותר מארבעה מיליארד רשומות –זינוק של 556% בהשוואה לשנת 2015.

IBM z14 Computer
מחשב z14 של יבמ

מדובר בבעייה שהשפעתה העתידית על הכלכלה העולמית נאמדת על-ידי יבמ בכ-8 טריליון דולר בשנת 2022. בסך הכל, יבמ מעריכה שמתוך 9 מיליארד הרשומות שאבדו או נגנבו מאז שנת 2013 – רק 4% היו מוצפנות. בישראל פועלת מזה עשור יחידה המתמחה בפיתוח מעבדים עבור הדורות הבאים של שרתי IBM Z. הצוות הישראלי תרם להרחבת זיכרונות המטמון (Cache), ולהורדת ההספק של המעבד, המהווים את המפתח להגדלת כוח העיבוד. לדברי ניב עמית, מנהל מחלקת פיתוח מעבדי z ביבמ ישראל, החברה מספקת קפיצת ערך משמעותית בין דור לדור כדי שהלקוח יראה ערך אמיתי בשדרוג המערכת. "לצד מאפיינים רבים שנוספו לשרת מהדור החדש, הצוות בארץ גאה במיוחד בתרומתו להגדלת יכולת חישוביות אנליטית, אשר מתבטאת ב-Machine Learning וב-Data Analytics".

במסגרת המהלך הנוכחי, מרחיבה IBM משמעותית את מטריית ההצפנה שלה המכסה נתונים, רשתות, מכשירי קצה חיצוניים ויישומים שלמים – דוגמת שירותי Cloud Blockchain שאותם היא מספקת. ברוב מרכזי עיבוד הנתונים ואף במרכזי ענן של חברות וארגונים בעולם, לא משתמשים בדרך כלל בכלי הצפנה בהיקף נרחב. זאת, משום שהפתרונות הקיימים להצפנת נתונים בסביבת x86 גורמים לירידה דרמטית בביצועי המערכות ובחוויית המשתמש. להערכת יבמ, מהירות ההצפנה של z14 גבוהה פי 18 בהשוואה למערכות x86 המתמקדות רק בפרוסות מוגבלות של המידע, ומסופקת בעלות של 5% בלבד מזו של מערכות x86 בעלות ביצועים מקבילים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחשבים ומערכות משובצות