זינוק של 93% בהכנסות ראדא בזכות מכ"ם טקטי

12 אוגוסט, 2017

ההחלטה להפוך את שוק המכ"מים הטקטיים למנוע הצמיחה העיקרי של החברה, מניבה פירות. ראדא מעלה את תחזית הצמיחה השנתית ל-25 מיליון דולר, עלייה של 100% בהשוואה לשנת 2016

מנייתה של חברת ראדא (RADA Electronic Industries) השלימה ביומיים האחרונים של המסחר בנסד"ק עלייה של 14% בערכה, לאחר שהחברה דיווחה ביום חמישי על זינוק של 93% בהכנסות ברבעון השני של 2017 וזינוק של 91% בהכנסות במחצית הראשונה של 2017. מאז חודש מאי טיפסה מנייתה של ראדא בכמעט 60% והיא נסחרת כיום לפי שווי שוק של 47 מיליון דולר.

לאחר שבשנת 2015 איבדה מנייתה של החברה כ-94% מערכה ודשדשה לאורך 2016 סביב רף המחיר של דולר למניה, שאף גרר איום סילוק של המניה מנסד"ק, נראה כי המפנה החיובי ביחס המשקיעים כלפי ראדא מבטא לא רק תגובה קצרת מועד לתוצאות כספיות מרשימות – אלא הבעת אמון באסטרטגיה החדשה של חברת האלקטרוניקה הצבאית הישראלית: בשנים האחרונות עברה להתמקד בשוק נישה חדש – מכ"מים טקטיים (Tactical Radars).

ראדא, שהבינה בשנים האחרונות כי ישנה תקרת זכוכית לשווקים המסורתיים שלה בתחום האוויוניקה, דבר שהתבטא בירידה של 34% בהכנסות ב-2015 וירידה של 8.5% הכנסות ב-2016, ביצעה מהפך אסטרטגי במיקוד הטכנולוגי שלה: היא זיהתה את שוק המכ"מים הטקטיים כשוק בעל פוטנציאל צמיחה גדול בשנים הקרובות, הקדישה בעשור האחרון משאבים גדולים בפיתוח סדרה של מכ"מים טקטיים מתקדמים לצרכי הגנה, וכעת שוק זה מוגדר כמנוע הצמיחה העיקרי של החברה בשנים האחרונות.

מנוע הצמיחה הופך למנוע של מזומנים

הכנסות החברה במחצית הראשונה של 2017 הסתכמו ב-10 מיליון דולר, בהשוואה ל-5.3 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2016. גם הרווחיות עלתה בשיעור ניכר, כאשר הרווח הגולמי במחצית הראשונה של 2017 הסתכם ב-3.3 מיליון דולר (33.3% מההכנסות), בהשוואה ל-0.2 מיליון דולר (4% מההכנסות) במחצית הראשונה של 2016. מנכ"ל ראדא, דב סלע, אמר ש"המנוע העיקרי לצמיחתנו הוא מכירות המכ"מים הטקטיים מבוססי התוכנה שלנו, אשר הופכים לחלק הארי בהכנסות. במהלך שנה זו אנחנו מתחילים לקטוף את פירות ההשקעות המשמעותיות שביצענו במשך מספר שנים בתחום פיתוח וייצור המכ"מים, אשר יוצרים עניין הולך וגובר בקרב לקוחותינו בשווקים השונים בהם אנו פועלים, במיוחד בארה"ב".

בעקבות כך, ולאור צבר ההזמנות הגדול של החברה, הודיעה ראדא על העלאת תחזית הצמיחה לשנת 2017 לכ-25 מיליון דולר, צמיחה של 100% בהשוואה ל-2016. "אנו מאמינים כי אנו נמצאים כעת בשלבים המוקדמים לפני פריצה ומימוש הפוטנציאל ארוך הטווח של טכנולוגיית המכ"ם שלנו".

מנייתה של ראדא בשנה האחרונה. מקור: נסד"ק

השינוי באופי הלוחמה הוליד צורך במכ"מ קטן ונישא

הביקוש העולה בצבאות המערב למכ"מים טקטיים נובע בעיקר מהשינוי בדפוסי הלוחמה ב-20 השנים האחרונות, שמתבססים כיום יותר על לוחמה מקומית באמצעות יחידות קטנות יחסית ולא על מלחמה רבת כוחות בין צבאות. שינוי זה הוביל לשינוי מהותי בתפקידו של המכ"ם בזירת הקרב. במקום מכ"מים גדולים המספקים כיסוי שטח עצום, כיום יש צורך במכ"מים קטנים יותר, נישאים, שנעים באופן אורגני ביחד עם הכוחות בשטח ומספקים להם התראה ישירה על האיומים בסביבתם הקרובה, ללא צורך בקשר עם מרכז בקרה ראשי ומרוחק.

המכ"מים הטקטיים של ראדא

ראדא פיתחה בשנים האחרונות שתי משפחות של מכ"מים – CHR – Compact Hemispheric Radar ו-MHR – Multi-mission Hemispheric Radar. מכ"ם MHR ומכ"ם CHR פועלים בתחום S, והינם מבוססי תוכנה, בטכנולוגיית Pulse-Doppler, ובעלי אנטנת סריקה אלקטרונית אקטיבית (AESA). הם בעלי יכולות יצירת אלומה ומופיעים בגורם צורה קומפקטי ונייד ומאפשרים ניהול של מספר משימות במקביל.

מכ"ם ה-CHR של ראדא רלוונטי בעיקר לשילוב במערכות הגנה אקטיביות המותקנות על כלי-רכב משוריינים המספקות הגנה כנגד רקטות נגד טנקים כגון RPG, טילי נ"ט ופגזים (בתמונה למעלה). מערכות ההגנה האקטיביות מתבססות על מערכות מכ"מ לגילוי ועקיבה אחר האיומים, כדי שיוכלו ליירטם לפני שהם פוגעים ברכב.

מכ"ם טקטי של ראדא במערכת ליירוט רחפנים של רפאל

מכ"ם ה-MHR יכול להתמודד עם מספר משימות במקביל (רב-משימתי), כלומר לזהות מספר איומים ממקומות שונים. הוא משולב בין היתר בתוכניתו פיתוח נשק לייזר של צבא ארצות הברית, בהן תוכנית GBAD HEL של הצי אמריקאי, תוכנית Athena HEL של לוקהיד מרטין, ובתכניות HEL-MD ו-Silent Strike של בואינג.

מערכות HEL (לייזר עתיר אנרגיה) הינן מערכות נשק קרקעיות טקטיות הנתפשות כיום כנשק העתידי. זאת, בשל יכולתן ליצור אפקטים מדויקים ותואמים כנגד מספר מטרות. למערכות אלה כושר תגובה "במהירות האור" וחימוש פוטנציאלי אינסופי. מערכות אלה צפויות להיות מבצעיות בשנים הקרובות, ושיתוף הפעולה של ראדא עם חברות מובילות כמו לוקהיד מרטין ובואינג מספק לחברה דריסת רגל חשובה במערכות החדשניות הללו.

עד היום מכרה ראדא יותר מ-200 מערכות לצבאות ולאינטגרטורים שונים בעולם. שוק היעד העיקרי של ראדא בתחום המכ"מים הוא השוק הצפון אמריקני. מלבד לוקהיד מרטין ובואינג, בארצות הברית פועלת ראדא עם האינטגרטור הביטחוני Leonardo DRS, במטרה להפוך את הייצור והשיווק של המכ"מים של ראדא לתהליך שבסיסו יהיה בארצות הברית. שווקי מפתח נוספים הם השוק האסייתי, מערב אירופה ומזרח אירופה.

על פי ראדא, שוק המכ"מים הטקטיים צפוי להגיע להיקף של מיליארדי דולר בשנים הקרובות, וזאת לאור האימוץ הגובר של מערכות הגנה אקטיביות בצבאות המערב. בשיחת הוועידה למשקיעים שנערכה לאחר פרסום התוצאות ציין המנכ"ל סלע כי לאור הביקוש הגובר ראדא הגדילה את קיבולת ייצור המכ"מים שלה והיא מסוגלת לתמוך כעת בהזמנות שנתיות בהיקף של 100 מיליון דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דוחות רווח , מכ"ם , תעופה וביטחון