רולס-רויס וגוגל מפתחות כלי-שיט מסחרי אוטונומי

2 נובמבר, 2017

הספנות הרובוטית מתאזרחת: חטיבת הספנות של רולס-רויס תשתמש במנוע למידת המכונה של גוגל כדי לפתח מערכת חישה לכלי שיט אוטונומיים. לאחרונה הדגימה רולס-רויס שליטה מרחוק בספינת גרר בנמל קופנהאגן

[בתמונה למעלה: הדגמת תפעול כלי שיט מרחוק שביצעה רולס-רויס בנמל קופנהאגן]

מהפכת התחבורה האוטונומית מתרחשת לא רק בכביש, אלא גם בים. בחודש שעבר הודיעה חברת רולס-רויס (Rolls-Royce) על שיתוף פעולה עם גוגל לפיתוח טכנולוגיות שתאפשר לספינות לשייט בים באופן אוטונומי ולהפוך את עולם הספנות לחכם יותר. בניגוד לעולם הרכב, שבו כמעט כל היצרניות נמצאות בשלבים מתקדמים של פיתוח כלי-רכב אוטונומיים, עולם הספנות רק מתחיל את המסע האוטונומי.

שיתוף הפעולה בין גוגל לרולס-רויס, שנחתם בוועידת הענן של גוגל שנערכה בשבדיה, נחשב לראשון מסוגו. במסגרת שיתוף הפעולה, רולס-רויס תעשה שימוש במנוע למידת המכונה של גוגל כדי לאמן ולשכלל את האלגוריתמים שהיא מפתחת עבור מערכות החישה שיאפשרו לכלי-שיט מסחריים לנווט באופן עצמאי, לזהות אובייקטים בים ולהימנע מפגיעה בהם. מנוע למידת המכונה של גוגל מתבסס על טכנולוגיה של רשת נוירונים, המסייעת לפתח אלגוריתמים ומודלים על בסיס ניתוח מאגרי מידע גדולים. מערכות בינה מלאכותית מהוות חלק מרכזי בפיתוח ואימון מערכות חישה ומפות תלת-מימדיות לרכבים אוטונומיים.

אתגר השיט האוטונומי

לכאורה, פיתוח כלי שיט אוטונומיים הוא פשוט יותר מאשר פיתוח רכב אוטונומי. הרי ספינות שטות בים במסלולים ישרים יחסית וידועים מראש, ומספר האובייקטים בים שעומדים בדרכן הוא קטן לאין שיעור בהשוואה לתנועה יבשתית. אולם, כלי-שיט מבחרי הוא כלי מורכב בהרבה מאשר מכונית. בתחום הרכב, הטכנולוגיה האוטונומית מיועדת להחליף את פעולתו של אדם אחד – הנהג. ואולם, בספינת מטען אופיינית יש למעלה מ-20 אנשי צוות שמבצעים שורה של פעולות הקשורות לניווט, ניהול הסיפון וחדר המנועים, עגינה ברציף ופריקת סחורה.

חטיבת הספנות של רולס-רויס (Rolls-Royce Marine) היא אחת מהחברות הגדולות בעולם בתחום הציוד לספינות. היא מייצרת מנועים, טורבינות ומערכות כוח לכ-70 ציים ימיים ו-20,000 כלי שיט מסחריים ברחבי העולם. בשנת 2016 עמדו הכנסות חטיבת הספנות של רולס-רויס על 1.1 מיליארד ליש"ט, כ-8% מכלל הכנסותיה של החברה, הפועלת גם בתחומי התעופה האזרחית והביטחונית והאנרגיה. רולס-רויס הצהירה כי היעד שלה הוא להשיק אב-טיפוס של ספינה אוטונומית כבר ב-2020, אם כי לא ברור מה תהיה רמת האוטונומיות שלה, אלו פעולות יבוצעו באופן עצמוני ואלו פעולות יהיו עדיין בשליטת אדם. עם זאת, המטרה העיקרית של רולס-רויס היא להניע מהפיכה בתחום הספנות, ולשלב טכנולוגיות אוטונומיות ומערכות בינה מלאכותית שייהפכו את הספינות לחכמות, בטוחות ויעילות יותר.

רולס-רויס מתכוונת לעשות שימוש במנוע למידת המכונה של גוגל במטרה לנצל את מאגרי הנתונים הגדולים שיש לחברה בתחום הספנות לטובת פיתוח אלגוריתמים ומודלים שיסייעו להפוך את מערכות הניהול של כלי השיט, ואת תעשיית הספנות כולה, ליעילים יותר. בין היתר, יבחנו שתי החברות פיתוח של מערכות שליטה המתבססות על חיווי קולי, ושימוש במידע הנקלט במערכות הספינה, כגון מערכות זיהוי אוטומטי ומכ"מים, תוך שילוב של מאגרי מידע גלובליים, כדי לספק לאנשי הצוות הבנה טובה יותר של הסביבה.

כלי השיט המסחרי הראשון הנשלט מרחוק

בחודש יוני התרחש ארוע מכונן בנמל קופנהאגן בדנמרק: רולס-רויס ויצרנית ספינות הגרר הדנית Svitzer, הדגימו הפעלה מרחוק של כלי-שיט מסחרי אמיתי: ספינת גרר של Svitzer, שאורכה כ-28 מטר. במסגרת ההדגמה, ביצעה הספינה שורה של פעולות ניווט שנוהלו מרחוק על-ידי רב החובל של הספינה, שישב במשרדים של Svitzer בנמל. באמצעות מערכת השליטה מרחוק, הוא השיט את הספינה לאורך הרציף, ביצע עגינה ברציף, סיבוב של 360 מעלות ולאחר מכן ניווט את הספינה בחזרה אל רציף החברה.

ניסוי ההפעלה מרחוק בנמל דנמרק

המערכת המרכזית שהודגמה בניסוי מתבססת על ניווט אוטונומי, חישה סביבתית, ומרכז שליטה ותקשורת מרוחק. הספינה היתה מצוידת במערכת Dynamic Positioning של רולס רויס, שמהווה מרכיב משמעותי במערכת השליטה מרחוק, ושורה של חיישנים שהמידע שהגיע מהם עובד באמצעות תוכנה שפותחה עבור הפרוייקט ושסיפקה לקברניט יכולת להבין את מצב כלי השיט ואת סביבתו. שיתוף הפעולה בין שתי החברות מתמקד ביצירת סביבה המאפשרת ניהול אוטונומי וחכם של התנועה בתוך נמלי ים.

הספינות האוטונומיות מתאזרחות

הרעיון לייצר ספינות אוטונומיות, שהן מעין רובוטים ימיים איננו חדש, ונולד בתעשייה הביטחונית. הסוכנות למחקרי ביטחון מתקדמים בארה"ב מקיימת מספר שנים פרוייקטים לפיתוח צוללות רובוטיות קטנות. היא גם מממנת פיתוח ספינת שטח המיועדת למעקב אחר צוללות (Continuous Trail Unmanned Vessel). היא פועלת באופן עצמאי ולסייר במשך מספר חודשים במרחק של אלפי קילומטרים מהחוף. לאחרונה החל להתפתח תחום חדש של מצופים קטנים ובעלי כושר תנועה עצמית לאיסוף נתונים סביבתיים של הים. בישראל, גם אלביט וגם רפאל מעורבות בפרוייקטים לפיתוח ספינות סיור רובוטיות. רפאל נכנסה לתחום ראשונה ופיתחה את רובוט הסיור הימי Protector, הנמצא כבר מספר שנים בשימוש מבצעי. בשנת 2016 היא ביצעה ניסוי ראשוני מסוגו של ירי טילי ספייק מתוך הפרוטקטור.

אלביט נכנסה רק לאחרונה לתחום הזה, ובשנה שעברה היא חשפה כלי שיט בלתי מאויש רב-משימתי (כשר"מ) בשם Seagull (שחף), המיועד לבצע משימות בתחום הלחימה נגד צוללות וניטרול מוקשים ימיים. הכשר"מ מתאים גם למשימות אבטחה, לוחמה אלקטרונית ומשימות עזר כגון מיפוי תת-ימי. המערכת הימית של אלביט מבוססת על מערך השליטה והבקרה שאלביט פיתחה עבור כלי טיס בלתי מאויישים. היא מסוגלת לנהל משימה הכוללת גם מל"טים וספינות אוטונומיות אחרות, בו-זמנית.

השקת הספינה הרובוטים של אלביט, שחף:

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , ביג דאטה , רכב אוטונומי