ST תייצר את מצלמת הרכב של AdaSky מיקנעם

22 פברואר, 2018

החברה הישראלית פיתחה מצלמה תרמית פאסיבית המאפשרת לספק תמונת מצב ברזולוציה גבוהה ביום ובלילה ובתנאי מזג אוויר קשים. הפיתוח מבוסס על טכנולוגיות צבאיות שיצאו מרפאל. הייצור ההמוני יתחיל ב-2020

ADASKY IR CAMERA

חברת STMicroelectronics האיטלקית-צרפתית תייצר את מצלמת האינפרא אדום ליום ולילה של חברת AdaSky מיקנעם, המיועדת להוסיף נדבך חדש למערך החישה של מכוניות אוטונומיות. בנוסף, שתי החברות חתמו על הסכם שלפיו במצלמת האינפרא אדום (far infrared) של אדאסקיי, ישולב מעגל לוגי שפותח במשותף עם ST ומיוצר בתהליך של 28 ננומטר מסוג FD-SOI – Fully Depleted Silicon On Insulator. מצלמת Viper של אדאסקיי מבוססת על טכנולוגיה צבאית וכוללת חיישן מיקרו-בולומטר (Microbolometer), אשר מודד את הטמפרטורה של האובייקט הנבדק.

מיקרו-בולומטרים מבוססים על מערך של חיישני אינפרא-אדום זעירים שכל אחד מהם משמש כפיקסל ברכיב החישה. כאשר קרינת אינפרא אדום (גל אלקטרומגנטי באורך של 7µm-14µm) פוגעת באלמט מיקרו-בולומטר, היא גורמת לעלייה בטמפרטורה שלו וכתוצאה מכך לשינוי בהתנגדות החשמלית של הפיקסל. השינויים בהתנגדות נמדדים (לרוב באמצעות טרנזיסטור צמוד) והעיבוד שלהם מאפשר לבנות ייצוג של התמונה התרמית. אומנם מיקרו-בולומטרים פחות רגשיים מטכנולוגיות דוגמת גלאי פוטונים (Photon detectors), אולם הם לא דורשים קירור, וניתן לייצר אותם בתצורות זעירות ובמחיר נמוך.

חברת אדאסקיי הוקמה בינואר 2015 כחברת ספין-אוף של סנסור אופטיקס, אשר מפתחת פתרונות ראייה על-בסיס טכנולוגיות ראייה תרמית צבאיות שפותחו ברפאל. החברה קיבלה כבר בתחילתה השקעה אסטרטגית ממשקיע שאינו חושף את זהותו, וגם מענקי מו"פ מרשות החדשנות. כיום היא מעסיקה כ-60 עובדים ביקנעם ובמשרד בתל-אביב.

ADASKY CAMERAשתי החברות מסרו שהמצלמה נמצאת כעת בהערכה אצל מספר יצרניות רכב, כאשר תחילת הייצור המוני מתוכננת לשנת 2020. חברת אדאסקיי גם משתמשת באלגוריתם המבוסס על רשת נוירונית (Convolutional Neural Networks) כדי לסווג מכשולים ולהציג אותם לנהג. להערכת החברה, ההתראה שלה מגיעה במספר שניות מוקדם יותר מאשר התראות המגיעות מחיישן של מצלמת אור נראה, והרבה יותר מהר מאשר מהמהירות המושגת בעין אנושית.

"אדאסקיי פיתחה חיישן ראייה עוצמתי ואלגוריתמים המוסיפים שכבה רבת-ערך לחיישנים הקיימים היום ומיועדים לשמש ברכב אוטונומי", אמר מנהל קבוצת הרכב בחברת ST, פאביו מארצ'יו. "באמצעות התמודדות עם תנאי נהיגה קשים במיוחד, היא תאפשר ליישם מערכות נהיגה אוטונומיות". המייסד, הנשיא והטכנולוג הראשי של החברה, אבי כץ, אמר שבסיוע ST הצליחה אדאסקיי לפתח מצלמה תרמית בעלת רזולוציה גבוהה העומדת בדרישות של גודל, משקל וצריכת הספק מינימליים. "אנחנו נמצאים בעמדה שתאפשר לנו לספק פתרון מהפכני בזכות המומחיות של ST בתחום האסמכה בתעשיית הרכב, ובזכות תשתית הייצור שלה".

 

טווח הראייה של המצלמה התרמית גדול יותר מטווח פנסי הרכב
טווח הראייה של המצלמה התרמית גדול יותר מטווח פנסי הרכב

המצלמה התרמית של החברה מתמודדת עם בעיה מרכזית בתחום הרכב האוטונומי ומערכות הבטיחות לנהג (ADAS): הצורך לזהות באמינות רבה את כל המכשולים, כלי הרכב האחרים וסימני הדרך, בכל מזג אוויר, ביום ובלילה ובתנאי סביבה קשים. כיום אין אף חיישן שיכול לעמוד במשימה הזאת, ולכן החברות מבססות את מערכות ההתמצאות הממונעות על היתוך (fusion) של מידע המגיע מחיישנים שונים. להערכת החברה, חיישן פאסיבי כמו מצלמת האינפרא אדום Viper שלה, סוגר פער הקיים היום במערכות היתוך מידע, מכיוון שהוא מספק תפישת ראייה מדוייקת גם בתנאים מיוחדים, כמו למשל סינוור מהשמש, סינוור של פנסי רכב ובתנאי מזג אוויר קשים כמו גשם, סופות אבק או ערפל.

לאתר החברה: www.adasky.com

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , סמיקונדקטורס , רכב אוטונומי