הניסוי של מובילאיי בירושלים: 100 מכוניות אוטונומיות

21 מאי, 2018

"ירושלים ידועה לשימצה בהרגלי הנהיגה האגרסיביים שבה". מובילאיי בודקת מערכת בעלת יתירות גבוהה המתבססת על 12 מצלמות עצמאיות וארבעה מעבדי EyeQ. בשלב השני יתווספו לניסוי חיישני מכ"ם ו-LiDAR

בתמונה למעלה: מכונית הניסוי של מובילאיי כוללת 12 מצלמות וארבעה מעבדי EyeQ.

חברת מובילאיי (Mobileye) הודיעה רשמית על תחילת הניסוי הענק שלה בירושלים, שבו היא תפעיל 100 מכוניות אוטונומיות אשר יבדקו את תפישת הנהיגה האוטונומית שלה באחת מהערים הקשות ביותר בעולם לניהוג אוטונומי. המנכ"ל והטכנולוג הראשי של החברה, פרופ' אמנון שעשוע, הסביר בהודעה של החברה, שהניסוי יבדוק מודל ייחודי שפותח בחברה בשם "בטיחות המבוססת על רגישות תגובתית" (Responsibility-Sensitive Safety).

"רצינו להראות שהמודל מתאים בכל אזור גיאורפי ובכל תנאי הנהיגה. ירושלים ידועה לשימצה בהרגלי הנהיגה האגרסיביים שבה. רחובות רבים לא מסומנים בצורה מלאה, יש צמתים מסובכים מאוד והולכי הרגל לא תמיד משתמשים במעברי החצייה. רכב אוטונומי לא יכול לנהוג בירושלים בזהירות יתירה מכיוון שהוא ייצר עומסי תנועה ואפילו תאונות. הוא צריך לנהוג באסרטיביות ולקבל החלטות מהירות כמו נהג מקומי".

קבלת החלטות בשתי שכבות נפרדות

מההודעה עולה שהחברה כבר מפעילה מספר כלי-רכב בירושלים, למרות שהדבר היה ידוע רק לעובדיה בלבד. רשמית, הניסוי מתחיל החודש וצפוי להקיף 100 מכוניות אוטונומיות. שעשוע גילה שהמודל של החברה מבוסס על שתי שכבות ניהול נהיגה: מערכת בינה מלאכותית הבוחרת באופן שבו הרכב ינוע מנקודה A לנקודה B. במקביל, התוכנית הזו נבדקת על-ידי מערכת הנהיגה הבטוחה מסוג RSS. מדובר במודל מתימטי המייצג עקרונות נהיגה בטוחה כמו עקית מכשולים, שמירה על מרחק בטוח, שמירה על נתיב וכדומה. כאשר מערכת הבינה המלאכותית מציעה החלטה מסויימת, היא נבדקת על-ידי ה-RSS, ובמידה והיא פוגעת בעקרונות הבטיחות, ההחלטה נדחית ומערכת הבינה המלאכותית נדרשת להציע החלטה אחרת.

בשלב הראשון הניסוי יתמקד במכוניות המצויידות במצלמות בלבד. חברת מובילאיי תתקין 12 מצלמות בכל מכונית: 8 מצלמות יספקו יכולת ראייה היקפית (360 מסביב למכונית) לטווח ארוך, ו-4 מצמלמות ישמשו למשימות טווח קרוב כמו החניית הרכב. שעשוע: "המטרה בשלב הזה היא להוכיח שאנחנו יכולים לספק פתרון מלא המבוסס על מידע המגיע מהמצלמות בלבד. בנינו פתרון נהיגה אוטונומית שבו הראייה ההיקפית יכולה לזהות משתמשי דרך, נתיבי תנועה, משמעות סמנטית של שלטי דרכים, יכולת יצירת מפה ברזולוציה גבוהה, תכנון מדיניות נהיגה ובקרת רכב.

שבב EyeQ5 ייצא לשוק בתחילת 2019

"אסטרטגיית השימוש במצלמות בלבד נועדה לספק יתירות מלאה: מערכת חישה המבוססת על חיישנים עצמאיים נפרדים, שכל אחד מהם בנפרד יכול לספק תמיכה מלאה בנהיגה אוטונומית. זה בניגוד לתפישת היתוך המידע (fusing) שבה אוספים מידע גולמי מחיישנים שונים כדי לייצר את תמונת המצב. האסטרטגיה הזו מייצרת מערכת חישה יחידה. בשיטה הזאת כמות המידע הנדרשת קטנה בהרבה, והמערכת ממשיכה לתפקד באופן מלא גם כשיש תקלה באחד מהחיישנים".

שעשוע גילה שבסיום השלב הנוכחי של הניסוי, מובילאיי תוסיף למערכות הניהוג האוטונומיות גם חיישני מכ"ם וגם חיישני LiDAR. ליבת המערכת בניסוי תתבסס על ארבעה מעבדי Mobileye EyeQ4, אשר צורכים אנרגיה של 6 ואט כל אחד ומספקים עוצמת עיבוד של 2.5Terra OP/s. מאוחר יותר השנה ייוצרו הדוגמאות הראשונות של שבב הדור הבא, EyeQ5. זה יהיה הדור הראשון המיועד לספק יכולת נהיגה אוטונומית מלאה. הוא יספק עוצמת עיבוד של 24TOP/s, כאשר מובילאיי מתכננת ליישם את כל צורכי הנהיגה האוטונומית באמצעות שלושה מעבדי הדור החמישי בלבד. "מערכת הניסוי הנוכחית כוללת עשירית מעוצמת העיבוד שנספק באמצעות שבבי EyeQ5 בתחילת 2019".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , סמיקונדקטורס , רכב אוטונומי