טראמפ גיבש פשרה עם ZTE

27 מאי, 2018

על פי ההסכם, ZTE הסינית תשלם קנס גבוה ותבצע שורה של שינויים בהנהלה, ותוכל בתמורה לחזור ולעשות עסקים עם חברות אמריקניות. בתוך כך, בדיקה מגלה כי ZTE הפרה בשנים האחרונות מאות פטנטים

הממשל האמריקני הגיע להסכם פשרה עם יצרנית המובייל הסינית ZTE, שיאפשר לחברה להמשיך ולעשות עסקים עם חברות אמריקניות. על פי המתווה, ZTE תשלם קנס של 1.3 מיליארד דולר ותבצע שורה של שינויים בצוות הניהולי שלה.

כזכור, בחודש אפריל גרם משרד המסחר האמריקאי לטלטלה בתעשיית השבבים לאחר שהטיל  על ZTE סנקציה חסרת תקדים ואסר על חברות אמריקניות למכור רכיבים אלקטרוניים, תוכנה וטכנולוגיות אחרות לחברת ZTE הסינית במשך 7 שנים, עד שנת 2025, וזאת לאחר שהחברה הסינית שברה את האמברגו על איראן וצפון קוריאה ומכרה לשתי המדינות ציוד מתוצרת ארצות הברית. בחודש מרץ נחתם הסכם בין ZTE ומשרד המסחר האמריקאי שבמסגרתו הוטל עליה קנס של 1.2 מיליארד דולר והחברה גם התחייבה לספק מידע על ההפרות ולבצע שורה של שינויים בהנהלה. ואולם, ZTE לא עמדה בהסכם ומשרד המסחר האמריקני נאלץ למצות עם ZTE את הדין ואסר על חברות אמריקנית לספק לחברה רכיבים.

לאור התלות של ZTE בספקיות שבבים אמריקניות, הסנקציות החמורות איימו לשתק את ZTE ואולי אף להוביל לקריסתה. ZTE היא ספקית ציוד התקשורת השנייה בגודלה בסין, ועל פי ההערכות כ—25%-30% מהרכיבים שבהם עושה ZTE שימוש נרכשים מחברות אמריקניות. האמברגו גם צפוי היה לפגוע בחברות האמריקניות שמוכרות רכיבים ל-ZTE. כך למשל, כשליש מהכנסותיה של ZTE מגיעות ממכירת טלפונים, שבכ-70% מהם מותקנים שבבים של חברת קואלקום האמריקנית.

הפרשה מגיעה גם על רקע כוונותיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לנהל מלחמת סחר מול סין ולהטיל מכסים על ייבוא של סחורות מסוימות מסין. ואולם, לפני כשבוע הודיע הנשיא האמריקני בטוויטר שהוא מנהל מגעים עם נשיא סין, שי ג'ינפינג, כדי למצוא פתרון שיאפשר ל-ZTE לחזור ולפעול בארצות הברית.

בסוף השבוע הודיע משרד המסחר לקונגרס על ההסדר שגובש ולפיו הסנקציות על ZTE יוסרו בכפוף לתשלום הקנס וביצוע השינויים בהנהלה. עם זאת, ההסכם עדיין כרוך באישור הקונגרס, ולאור קולות הביקורת החריפים שהופנו בימים האחרונים כלפי טראמפ על ניסיונות הפשרה, עדיין לא ניתן לומר ש-ZTE נחלצה מהתסבוכת.

הפרת פטנטים סדרתית

ואולם, העסקים שביצעה ZTE עם איראן וצפון קוריאה אינם הבעיה היחידה בהתנהלות של החברה הסינית. ZTE גם ידועה לשמצה בתור אחת המפרות הסדרתיות ביותר של זכויות קניין רוחני בתעשיית הטכנולוגיה.

רק בארצות הברית הוגשו כנגד ZTE כ-126 תביעות בגין הפרת פטנטים בחמשת השנים האחרונות. על פי פרסומים בסין, כנגד החברה הוגשו עוד כ-100 תביעות בסין, גרמניה, צרפת, הודו, בריטניה, נורבגיה ומדינות נוספות. המספרים הללו מדהימים במיוחד כאשר מביאים בחשבון שיש להניח שבעיקר חברות גדולות ובעלות אמצעים פונות להליכים משפטיים, שעשויים להיות כרוכות בעלויות של מיליוני דולר ולהיגרר במשך שנים בבתי משפט.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: טאבלט וסמארטפון , קניין רוחני

פורסם בתגיות: ZTE , הפרת פטנטים , טראמפ