מלחמת הסחר מגיעה לתעשיית האלקטרוניקה

27 יוני, 2018

ציוד לייצור PCB, מעבדים, דיודות, טרנזיסטורים, קבלים, נגדים ומכונות לייצור שבבים הם חלק מהמוצרים שארצות הברית מטילה עליהם מיסוי מוגבר. מלחמת הסחר עשויה לשבש את שרשרת האספקה של תעשיית האלקטרוניקה

בשלבים הראשונים של המתח הגואה בין סין לארצות הברית נראה היה שתעשיית האלקטרוניקה מחוץ לתמונה. מלבד נסיונות אמריקאים למנוע השתלטות סינית על חברות שבבים אמריקאיות באמצעות התערבות ישירה של הנשיא טראמפ, היא נשארה מתחת למסך המכ"ם הכלכלי. אלא שהמהלכים האחרונים של הממשל האמריקאי, שכללו הטלת מסים על מוצרים המיובאים לארצות הברית מסין, אירופה וקנדה, יצרו מציאות חדשה. הממשל האמריקאי פירסם רשימת מוצרים המיובאים מסין שיחול עליהם מיסוי מוגבר, ובתוכם רכיבים אלקטרוניים רבים.

המהלך הזה אינו חד-צדדי, לאחר שהנשיא טראמפ הטיל מיסוי מוגבר על ייבוא מוצרי מתכת ופלדה מהאיחוד האירופי לארצות הברית, פירסם האיחוד האירופה תקנת מיסוי חדשה המטילה מסים מוגברים על מוצרים אמריקאים, ובהם גם מוצרי אלקטרוניקה וחשמל. התקנה הזאת נכנסת השובע לתוקף. המסקנה היא ברורה: מלחמת הסחר הגלובלית מתחילה לגעת בשרשרת האספקה של תעשיית האלקטרוניקה.

מיסוי גלוי עם יעד אסטרטגי סמוי

בימים האחרונים בדק Techtime את רשימת הפריטים שעליהם מטילה ארה"ב מיסוי מוגבר, והופתע לגלות שלתעשיית האלקטרוניקה יש בה נוכחות נרחבת. ארצות הברית פירסמה שתי רשימות. הרשימה הראשונה פורסמה בחודש אפריל 2018, וכוללת מוצרים המייצגים ייבוא מסין בהיקף של כ-34 מיליארד דולר. אומנם החלק המרכזי ברשימה נוגע למוצרים מכניים כמו מנועים, טורבינות ומדחסים, ציוד מכני הנדסי ומערכות הידראוליות, אולם היא כוללת רכיבים רבים המשמשים בתעשיית האלקטרוניקה.

בהם: כוננים מגנטיים, סוגים מסויימים של מעגלים מודפסים (למשל עבור כרטיסי מכ"ם), סדרה גדולה של מנועים חשמליים AC ו-DC בהספקים שונים, תנורים המשמשים בתהליך הייצור של מעגלים מודפסים, משדרים ומקלטים אלחוטיים, מערכות מכ"ם, מצלמות טלוויזיה, קבלים, נגדים, ממסרים אלקטרו-מכניים, לדים ואפילו ציוד המשמש בתהליך ייצור השבבים.

הרשימה השנייה מתייחסת ליעדים התעשייתיים של ממשלת סין כפי שפורסמו בתוכנית Made in China 2025, ומייצגת ייבוא מסין בהיקף של כ-16 מיליארד דולר בשנה. אומנם היא אינה סופית ועשויה להשתנות, אולם התוכן שלה מעניין מכיוון שהיא כוללת מרכיב כבד של תעשיית השבבים. בהתאם להצעה הזאת, יוטלו מסים חדשים על ציוד לייצור פנלים שטוחים, ציוד לייצור פרוסות סיליקון, ציוד לייצור שבבים, דיודות, מעבדים ומיקרו-בקרים, זיכרונות, מגברים, מערכות צב"ד שונות, מייצבי מתח וזרם ועוד. הרכב הרשימה מלמד שארצות הברית מנסה לעכב את הניסיון הסיני לבנות תעשיית שבבים עצמאית עד לשנת 2025.

רמז עדין מאירופה

גם ברשימת המוצרים האירופית ניתן למצוא מוצרי אלקטרוניקה רבים. רוב המוצרים שהאירופים בחרו למסות מתייחסים לתחומים שיש להם רגישות בארצות הברית: כך למשל הם מטילים מס של 25% על אופנועים, שגרם להארלי דיווידסון להודיע שהיא תייצר אופנועים באירופה. בנוסף הם מטילים מסים על מוצרים כמו תירס, אלכוהול, מוצרים גולמיים מתוצרת תעשיית הפלדה שעליה מגן טראמפ בחירוף נפש ומוצרי צריכה ביתיים.

אלא שגם ברשימה האירופית לא נפקד מקומה של תעשיית האלקטרוניקה. האירופים מטילים מס של 50% על מגברי מיקרוגל, ציוד להקלטת נתונים במטוסים, ציוד נייד לטיפול בתמונות ובטקסטים, מוצרי עיבוד קול אלחוטיים וכדומה. ההבדל בין שתי הרשימות הוא ברור: בעוד שהאמריקאים מנצלים את מלחמת הסחר במטרה להשיג יעדים אסטרטגיים, האירופים מנסים לבטל את מלחמת הסחר. אולם מבחינת תעשיית האלקטרוניקה התמונה המתבהרת היא חדה: מלחמת הסחר הבין-גושית עשויה לשבש את שרשרת האספקה הסופר-מסובכת שלה.

המוצרים מסין שעליהם מוטל מיסוי נוסף בארה"ב: List One , List two.

המוצרים מארה"ב שעליהם מוטל מיסוי נוסף באירופה: EU Immediate Notification

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה , רכיבים