הרשות לניירות ערך בארצות הברית מאיימת לפתוח בהליכים פליליים כנגד בעלי אביליטי

8 יולי, 2018

ה-SEC התריעה בפני אנטולי חורגין ואלכסנדר האורובסקי שבכוונתה לפתוח בהליך פלילי בחשד לפרסום מידע כוזב בדו"חות 2014/15. ההתפתחות הנוכחית מצטרפת לשורה של טלטלות שהובילה לאובדן של 98% במחיר מניית אביליטי

מניית חברת אביליטי (Ability), המפתחת טכנולוגיות מודיעין, צוללת הבוקר בכ-18% במסחר בבורסה של תל אביב, וזאת לאחר שהחברה דיווחה הבוקר למשקיעים כי הרשות לניירות ערך בארצות הברית (SEC) התריעה בפני החברה כי היא צפויה לנקוט הליכים פליליים כנגד שני מייסדי החברה ובעלי השליטה, אנטולי חורגין ואלכסנדר האורובסקי, וזאת בחשד לעבירות על חוקי ניירות הערך הפדראליים שבוצעו סביב המיזוג של אביליטי עם חברת Cambridge Capital בדצמבר 2015, שבאמצעותו נכנסה אביליטי למסחר בנסד"ק, וההצהרות הפיננסיות שפרסמה החברה באותה עת, ואשר התבררו לאחר מכן כשגויים באופן מהותי.

ה-SEC מסר בידי בעלי החברה מכתב התרעה הקרוי התרעת Wells, שפירושה כי לאחר שה-SEC השלימה בדיקה ראשונית בעניין היא מתכוונת לערב את רשויות החוק ולנקוט בהליכים פליליים כנגד בעלי החברה. ה-SEC מאשימה את בעלי החברה בהפרה של 3 סעיפים עיקריים –17(a), 10(b) ו-14(a) – בחוק הפדראלי לניירות ערך שנחקק ב-1933 ו-1934. שלושת הסעיפים נוגעים לאי גילוי או פרסום מידע כוזב על החברה והדו"חות הפיננסיים שלה, שמהווים עבירה פלילית. כעת, ניתנת בידי בעלי החברה הזדמנות להשיב ל-SEC את טיעוניהם הנגדיים לפי שה-SEC פותח בהליכים הפליליים.

הסתבכות פיננסית

הבדיקה של ה-SEC נוגעת לנסיבות הנפקתה של אביליטי בנסד"ק בסוף 2015 והדוח"ות הכספיים שהיא פרסמה לאחר מכן. אביליטי, שמפתחת ציוד ליירוט תשדורות תקשורת לגופי מודיעין, הוקמה לאחר עסקת מיזוג בדצמבר 2015 עם חברת Cambridge Capital Acquisition Corporation. מדובר היה בסוג של עיסקת מדף שאיפשרה לאביליטי כניסה לנסד"ק בהליך מקוצר ולפי שווי שוק התחלתי של 250 מיליון דולר.

זמן קצר לאחר מכן, בינואר 2016, נרשמה אביליטי למסחר בבורסה של תל אביב והפכה למנייה דואלית. כמו כן, בשל שוויה הגבוה הצליחה להיכנס למדד ת"א-100, מה שהזרים לחברה ביקושים גבוהים. עם זאת, מהר מאוד החלו לצוף מעל לפני השטח סימנים לבעיות בהתנהלות הפיננסית. במרץ 2016 דחתה החברה את פרסום דו"חותיה הכספיים הראשונים בשל "סיבות טכניות". ובמאי 2016, כאשר פרסמה החברה את הדו"חות, היא דיווחה במקביל על "שגיאות מהותיות" בדו"חות הכספיים של 2015 ו-2014. הדוחות המתוקנים שיקפו הקטנה ניכרת בהכנסות וברווחים לתקופה זו והגדלת הוצאות השיווק, והעלו את החשש כי שוויה המופרז של החברה בתחילת המסחר בנסד"ק ובתל אביב התבסס על מידע כוזב. בעקבות כך, גם ה-SEC הודיעה כי היא פותחת בבדיקת האירועים ואף ביקשה מאביליטי להגיש מסמכים רלוונטיים.

האירועים הללו סימנו קו שבר באמון המשקיעים כלפי החברה, ומניית החברה החלה מאותה עת לצנוח באופן תלול: מחודש אפריל 2016 ועד יוני 2018 איבדה המנייה 98% מערכה, כאשר צנחה ממחיר של 100.15 דולר למניה באפריל 2016 למחיר של 2.16 דולר למניה ב-20 ביוני 2018. במאי 2016 אף הוגשו כנגד אביליטי בבתי משפט פדראליים בארצות הברית תביעות ייצוגיות מטעם בעלי מניות בטענה כי המידע הכוזב וצניחת המנייה בעקבות הגילוי הובילו להפסדים ניכרים למשקיעים. ב-21 בדצמבר, 2017 חתמה אביליטי על הסכם פשרה ליישוב התביעה הייצוגית שהוגשה כנגדה, שבמסגרתו התחייבה אביליטי לשלם לתובעים כ-3 מיליון דולר וזאת בתמורה לביטול כל התביעות כנגד החברה. עם זאת, בכך לא תמו הבעיות המשפטיות של אביליטי. מלבד התביעה הייצוגית בניו יורק, שכאמור הגיעה להסדר, כנגד החברה עדיין עומדות ותלויות תביעה ייצוגית נוספת בניו יורק, 2 תביעות ייצוגיות בפלורידה ותביעה נוספת בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

מניית אביליטי מאז כניסתה לנסד"ק

נטישת הדירקטורים

אביליטי כיכבה בשנה שעברה בכותרות לאחר שבחודש אפריל 2017 מועצת המנהלים של החברה, ובכלל זה היו"ר אמנון דיק, התפטרו כאיש אחד בחודש על רקע חילוקי דעות קשים עם בעלי החברה, אנטולי חורגין ואלכסנדר האור ובסקי, שסירבו לבקשת הדירקטוריון להזרים כספים לחברה שנקלעה לקשיים כספיים. פחות מחודשיים לאחר מכן, התפטרו על רקע דומה גם חברי הדירקטוריון החדשים שמונו במקום חברי הדירקטוריון שפרשו.

ב-2017 הסתכמו הכנסותיה של אבליטי ב-1.9 מיליון דולר, ירידה של 23.4% לעומת 2016. הרווח הנקי של החברה הסתכם בסכום צנוע של 34 אלף דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תקשורת

פורסם בתגיות: SEC , אביליטי