גיימינג, סייבר, AI ו-5G: תחומי הצמיחה הבאים של קווליטסט

31 ינואר, 2019

בקווליטסט מפתחים כלים ותהליכי בדיקה ייעודים עבור התחומים החמים בעולם הטכנולוגיה. מנכ"לית קווליטסט ישראל: "אנחנו לוקחים אחריות מא' ועד ת' על איכות המוצר".

כתהליך חיוני בכל פיתוח ויציאה לשוק של מוצר דיגיטלי, תחום בדיקות התוכנה ואבטחת האיכות מתפתח למעשה במקביל למגמות בתעשיית ההיי-טק. עולמות חדשים כמו סייבר, בינה מלאכותית, דור חמישי ורכב חכם מחייבים לפתח כלי בדיקה ותהליכים חדשים שיהיו מותאמים למאפיינים הייחודים והתקנים של כל תחום ותחום.

ענקית בדיקות התוכנה ואבטחת האיכות הישראלית קווליטסט (QualiTest) שואפת להתקדם כל הזמן עם השוק, וכעת מתמקדים בחברה בפיתוח מומחיות בתחומי הצמיחה הבאים: גיימינג, סייבר, בינה מלאכותית, אינטליגנציה עסקית (BI) ודור חמישי (5G). את הקמת התשתית בתחומי הפעילות הללו מוביל מטה החברה בישראל, שמנוהל מאז 2007 על ידי טלי שם טוב.

שם טוב, שבמסגרת תפקידה כמנכ"לית קווליטסט ישראל אחראית גם על פעילות החברה במזרח אירופה, מובילה בימים אלה מספר פרויקטים אסטרטגיים של החברה העולמית. הראשון היה הקמת מרכז off-shore גדול ברומניה לפני כחצי שנה, שמתמקד בעיקר בתחום הגיימינג. קווליטסט כבר השיגה דריסת רגל משמעותית בתחום זה לאחר שזכתה באחרונה בלקוח גדול מתעשיית הגיימינג, חברת פלייטיקה (Playtika) הישראלית, וזאת לצד ביצוע פרויקטים עם חברת Gameloft, ובנוסף ללקוחות קיימים כדוגמת Camelot הבריטית ו-Intralot האמריקאית,  וצפויה להכריז בקרוב על שני לקוחות נוספים. בשיחה עם TechTime מספרת שם טוב, "תחום הגיימינג הוא עולם ומלואו, עם בדיקות, תשתית ופרקטיקות ייעודיות, ואנחנו מעמיקים כעת את הידע שלנו בתחום."

החשיבות הגוברת של תחום בדיקות התוכנה בעולם הגיימינג באה לידי ביטוי בשיתוף הפעולה בין פלייטיקה לקווליטסט. השבוע נחנך בבוקרשט מרכז פעילות שהקימה קווליטסט עבור פלייטיקה, אשר יספק מעטפת של בדיקות תוכנה ואבטחת איכות למשחקים שיפותחו וישוכללו בפלייטיקה. המרכז הוקם בעלות ראשונית של 20 מיליון שקל ויעסיק למעלה מ-300 עובדים.

הפרויקט השני, שחוצה למעשה את כל תחומי הפעילות של החברה, הינו הקמת מערך שירותי סייבר, שמטרתו תהיה להטמיע, בתוך תהליך בדיקת התוכנה והפיתוח, את אחד הצרכים הרגישים ביותר כיום בעולם הדיגיטלי, אבטחת סייבר, על מנת להבטיח יציאה לשוק של מוצר מאובטח. חטיבת הסייבר הייעודית של החברה תפעל מישראל ותנוהל על ידי אורי בראל, שהגיע לקווליטסט מחברת אבטחת המידע קומסק (Comsec).

שם טוב: "הפעילות שלנו בתחום הסייבר החלה עם רכישת חברת Phyteus האמריקאית לפני כשנה וחצי. ברבעון האחרון החלטנו להרחיב את שירותי הסייבר ולתת מעטפת מקיפה יותר, שמשלבת את תחום אבטחת הסייבר כבר בתהליך הפיתוח וה-DevOps ועד Back-Testing, אוטומציה והערכת אבטחת סייבר לחברות. אנחנו גם עושים חיבור בין סייבר לגיימינג, שזהו עולם מתפתח בלי הרבה ידע."

שוק של 47 מיליארד דולר

שוק בדיקות התוכנה נמצא בשנים האחרונות בצמיחה מואצת, בעיקר על רקע המהפכה הדיגיטלית שמתרחשת בתחומים רבים. מגמה זו צפויה רק לצבור תאוצה עם התפתחותם של תחומים כמו האינטרנט של הדברים, בריאות דיגיטלית ורכב, שיביאו לאינפלציה של מוצרים הכוללים רכיב של תוכנה. אם ב-2016 נאמד שוק בדיקות התוכנה העולמי ב-26 מיליארד דולר, עד 2020 הוא כבר צפוי לצמוח להיקף 47 מיליארד דולר.

קווליטסט היא כיום, להערכתה, חברת בדיקות התוכנה הטהורה הגדולה בעולם. עם זאת, יש לזכור כי ישנן חברות IT  גדולות שתחום בדיקות התוכנה הינו רק זרוע אחת בפעילותן. לדבריה של שם טוב, המיקוד המלא של קווליטסט בתחום בדיקות התוכנה מקנה לה את היתרון התחרותי שלה למול מתחרותיה.

"אין הרבה חברות כמו קוולטיסט, שעושות רק בדיקות תוכנה ואיכות. בסופו של דבר, יש הרבה חברות גדולות בעולם שמוכרות שירותי טסטינג, אבל אין הרבה חברות שלוקחות אחריות מא' ועד ת' על מימד האיכות של המוצר או המערכת."

לא רק איתור באגים

קווליטסט משרתת יותר מ-400 חברות וארגונים במגוון תחומים כגון טלקום, IT, בריאות, פיננסים, ביטחון, תעשיית האלקטרוניקה ועוד, ובין לקוחותיה ניתן למצוא כמה מהשמות הגדולים בעולם בתחומם כמו דיסני, סקיי, EE, טרנס-אמריקה ועוד. עבור חלק מלקוחותיה הגדולים החברה מקצה מאות מעובדי החברה שעובדים באתרי הלקוח ברחבי העולם.

קווליטסט היא חברה פרטית ואינה מפרסמת בפומבי את הכנסותיה. ואולם, על היקף פעילותה אפשר ללמוד במידה רבה ממספר עובדיה – כ-3,600 עובדים במרכזי החברה בישראל (כ-1,500 עובדים לערך), ארצות הברית, אנגליה, הודו ורומניה.

כיום, בדיקת תוכנה אינה מתמצה באיתור באגים בלבד, אלא היא חלק אינטגרלי מכל תהליך הפיתוח, האיפיון והיציאה לשוק של המוצר. כאן נכנס המימד של אבטחת האיכות. המטרה אינה רק שייצא לשוק מוצר תקין, אלא להבטיח שהמערכת תמלא את ייעודה, תהיה ידידותית למשתמש ותממש את הפוטנציאל שלה.

כדי לפתח מומחיות בכל תחום שבו היא פועלת, בחברה מעסיקים אנשים בעלי רקע מקצועי מתאים. כך למשל, בפרויקטים של החברה במגזר הביטחוני מעורבים אנשים בעלי רקע צבאי, ובתחום הבנקאות אנשים בעלי הבנה בתהליכים עסקיים.

"כדי לבדוק מערכת, צריך להבין מה היא עושה, למה היא נועדה, מי קהל היעד שלה. אנחנו הופכים להיות השותפים של הלקוח, כי אנחנו לומדים להכיר את המערכת מבפנים. חברות מעדיפות להתרכז בליבת הפיתוח, ולהפקיד בידינו את תחום הבדיקות. היותנו גוף חיצוני, אובייקטיבי, מעניקה לנו נקודת מבט שאין בהכרח למפתחים עצמם."

איך אתם נערכים לתחומים החדשים בשוק?

"בכל תחום חדש אנחנו עורכים מחקר מעמיק כדי לפתח את כלי הבדיקה המתאימים, לבנות את התשתית ולהכשיר את האנשים. בכל תחום לנו יש מנהל משימה, בעל מומחיות ורקע רלוונטיים, שתפקידו לעבוד מול כל האזורים והחטיבות הרלוונטיות ולהטמיע את הידע והמתודולוגיות המתאימים."

מעניין לגלות שאחד התחומים החזקים ביותר של קוולטיסט הוא המגזר הביטחוני, וזאת למרות הרגישות הגבוהה במיוחד בעולם זה של המערכות הטכנולוגיות והקניין הרוחני. בקווליטסט יש חטיבה ייעודית המוקדשת לפרויקטים בתחום ההגנה והביטחון, שמשרתת לקוחות כמו משרד הביטחון ואלביט וגם חברות ביטחוניות בעולם. "באלביט אנחנו לא רק עושים את הבדיקות, אלא ממש חלק מהפרויקטים, החל מהאפיון והפיתוח ועד שלב הקדם-מכירה והאינטגרציה מול הלקוח."

בינה מלאכותית, דור חמישי ורכב אוטונומי

בתחום הבינה המלאכותית, בקווליטסט מיישים גישה כפולה: פיתוח תהליכי בדיקה ליישומי AI, ופיתוח כלים מבוססי AI לבדיקות תוכנה. "אפשר לכנות זאת 'בדיקות ל-AI, ו-AI לבדיקות'. פיתחנו כלי שנקרא Test Predictor, שכבר מוטמע בכמה ארגונים, אשר אוסף את הדאטה שכבר נבנה בעבר בתחום בוארגון ומבצע אנליזה מתוך מטרה להבין באילו מקומות עשויים להיות פערים ואילו סוגי בדיקות יש לבצע."

חטיבה מרכזית נוספת של החברה מתמקדת בתחום הטלקום ועוסקת בבדיקות תעבורה, עומסים וביצועי שבבים. בקווליטסט נערכים כעת לעידן הדור החמישי, שמתבסס על פרוטוקולים ותקנים חדשים. "הקמנו קבוצה שלמדה מה זה אומר בדיוק הדור החמישי, ואנחנו בונים כעת את הפרקטיקה הייעודית לתחום זה בכל העולם."

האם אתם מכוונים גם לשוק הרכב?

"אנחנו עובדים עם כמה וכמה חברות סטראט-אפ בתחום הרכב האוטונומי, אבל זהו תחום שמצוי בחיתוליו, ואנחנו בונים בהדרגה את הפרקטיקות והניסיון, אבל זהו בהחלט יעד עתידי של החברה."

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנשים , בינה מלאכותית , טכנולוגיות מידע , ריאיונות