צמיחה דרמטית בייצוא השבבים מישראל לסין

19 מרץ, 2019

רוב העיתונים הכלכליים בישראל טעו בקריאת הנתונים: ייצוא השבבים מישראל לסין לא הסתכם ב-2.8 מיליארד דולר ב-2018. למרות זאת, שוק השבבים היה המנוע שדחף לצמיחה של 80% בייצוא הישראלי לסין, וזה מאוד מרשים

סין היא צרכנית השבבים הגדולה בעולם, אך היא מתבססת בעיקר על ייבוא שבבים מבחוץ. כעת מתברר כי גם ישראל נהנית מהביקושים האדירים של היצרניות הסיניות. כאן נפלו רוב העיתונים הכלכליים קורבן לדיווח לא מדוייק של סוכנות רויטרס, שדיווחה על צמיחה של 80% בייצוא השבבים הישראלי לסין, להיקף של 2.8 מיליארד דולר ב-2018.

בדיקה של Techtime הראתה שהתמונה האמיתית שונה: היחידה הכלכלית של מכון היצוא הישראלי דיווחה שבמחצית הראשונה של שנת 2018 חל זינוק חד של כ-80% בייצוא הישראלי לסין, וזה הסתכם בכ-2.8 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-1.6 מיליארד דולר במחצית 2017 וכ-3.2 מיליארד דולר בשנת 2017 כולה.

להערכת היחידה הכלכלית במכון הייצוא, מנוע הצמיחה העיקרי היה ייצוא של שבבים מישראל לסין. בניכוי תעשיית השבבים, הייצוא הישראלי צמח בכ-25% בלבד במחצית הראשונה של 2018. בהשוואה לנתוני הייצוא של 2017 (למ"ס), משמעות הדבר שהיקף ייצוא השבבים צפוי להגיע לכמעט 3 מיליארד דולר בשנת 2018 כולה. להערכת Techtime התרומה העיקרית לייצוא השבבים לסין היא כנראה של חברת אינטל.

אינטל מרחיבה את כושר הייצור

ההערכה מבוססת על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2017, שלפיה הרוב המכריע של הייצוא הוא של מעבדים (CPU) ובקרים אלקטרוניים (Micro-controllers), שהסתכם בכ-1.3 מיליארד דולר, בהשוואה להיקף ייצוא בכל תחומי השבבים, של כמעט 1.4 מיליארד דולר. אינטל היא היצרנית הגדולה היחידה בישראל. בדצמבר 2018 היא הצהירה שהיא תגדיל את השקעותיה כדי להרחיב באופן משמעותי את כושר הייצור שלה ברחבי העולם, כאשר המהלך כולל גם את הרחבת מתקני הייצור שלה בישראל. לאינטל יש מפעל ייצור שבבים גדול בקרית גת. כבר בחודש פברואר 2018 הכריזה אינטל על כוונתה להשקיע כ-5 מיליארד דולר (18 מיליון שקל) עד לשנת 2020 בתהליך הרחבת מפעל השבבים בקריית גת (פאב 28).

ישראל מרוויחה ממלחמת הסחר

אלא שבשנה האחרונה נוספה למשוואה תופעה נוספת: מלחמת הסחר. העיצומים ההדדיים שארצות הברית מטילות אחת על השנייה, והמאמץ של כל אחת משתי המעצמות להגן על תעשיית השבבים שלה עצמה, דוחפת לקוחות מסין לחפש מקורות אלטרנטיביים, וישראל היא אחד מהם. ראוי לציין שלקוחות הייטק בסין מכירים היטב את ישראל.

רוב יצרניות האלקטרוניקה הסיניות מפעילות ציוד מתוגצרת חברת אורבוטק, ורוב יצרניות השבבים מפעילות מערכות מטרולוגיה מתוצרת נובה וקמטק הישראליות, או ציוד שפותח ויוצר במרכזים הישראלים של KLA ושל אפלייד מטיריאלס. במקביל, חברות ישראליות רבות מספקות לסין טכנולוגיות נוספות דוגמת קניין רוחני לתכנון שבבים, או מערכות לרכב מקושר וטכנולוגיות לפיתוח רכב אוטונומי. מכאן, שמדובר ככל הנראה במגמה ארוכת טווח.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק , סמיקונדקטורס