אקופיה מתקינה בהודו אלפי רובוטים לניקוי פאנלים סולאריים

3 אפריל, 2019

בלעדי ל-Techtime: הפרוייקט מתבצע בשיתוף פעולה עם סופטבנק ומכניס את החברה מהרצליה לשוק של ענקיות האנרגיה. הכריזה על הרובוט T4, המותאם לפאנלים באמריקה

חברת אקופיה (Ecoppia) מהרצליה נמצאת בימים אלה באחד מהשלבים החשובים בתולדותיה. ל-Techtime נודע החברה משתתפת ביחד עם תאגיד סופטבנק היפני בפרוייקט בניית חוות אנרגיה סולארית גדולה מאוד בהודו. הפרוייקט כולל התקנת כמה אלפי רובוטים של החברה אשר ינקו את הפאנלים הסולאריים כדי להבטיח ייצור אנרגיה אופטימלי. גורמים מהחברה מסרו שהפרוייקט מכניס את החברה לשוק שבו פועלות חברות הענק המייצרות אנרגיה סולארית.

החברה שהוקמה בשנת 2013 פיתחה מענה מיוחד לבעיה המטרידה את תעשיית האנרגיה בכל העולם: הצטברות זיהום, כמו לכלוך, חול ואבק על פאנלים סולאריים מהווה בעיה משמעותית מכיוון שהוא עשוי להפחית את תפוקת האנרגיה בשיעור של עד 40%. רוב הפתרונות הקיימים היום בתעשייה מבוססים על שימוש במים ובמברשות, אלא שהם עלולים להזיק לפאנלים וגם דורשים שימוש בכמויות גדולות מאוד של מים יקרים. הרובוטים של אקופיה מנקים את הפאנלים באמצעות מברשות מיוחדות וללא שימוש במים.

הם פועלים באופן אוטונומי ומנקים את הפנלים מדי לילה כשהם מסירים כ-99% מהאבק שהצטבר עליהם במהלך היום. רובוט אחד מסוגל לנקות כ-1,200 פאנלים בלילה. כיום מנקים רובוטים של אקופיה כ-5 מיליון פאנלים סולאריים מדי חודש. המערכת מנוהלת מהענן ונשלטת באמצעות בקר המאפשר שליטה מרחוק על פעילות הרובוטים באתרים הסולאריים.

החברה משתפת פעולה עם חברות מובילות בתעשייה הסולארית העולמית דוגמת Engie Group ו-EDF הצרפתיות, NTPC ו-Adani Power מהודו, Actis Group מאנגליה, ו-SunEdisson/TerraForm מארצות הברית. אחד השווקים המשמעותיים של החברה הוא הודו. לפני מספר חודשים דיווחה אקופיה על פרויקט בהודו להתקנת מערכת E4 בחווה סולארית בקיבולת של 325 מגה-וואט בבעלות חברת האנרגיה Sprng Energy במדינת מדהיה פראדש בהודו. להערכת Spmg, השימוש ברובוטים של אקופיה יביא לחיסכון של כמיליארד ליטר מים בשנה.

טכנולוגיה חדשה תפורה לשוק האמריקאי

לאחרונה החברה דיווחה על דור חדש של רובוטים: היא הוציאה לשוק רובוט חדש בשם T4 (בתמונה למעלה), המותאם לניקוי פאנלים סולאריים המותקנים על מבנים מיוחדים בשם טרקרים (Trackers), המשנים את זווית כיוונם ביחס לשמש לאורך היום. הרובוט הראשון של החברה, E4, מותאם לניקוי פאנלים סולאריים בנטייה קבועה (fixed tilt). ואולם, בשוק הסולארי מתרחב בשנים האחרונות השימוש בשיטה חדשה בשם Single-Axis Tracker, שבה הפאנלים מורכבים על-גבי תושבת הנעה לאורך שעות היום באמצעות ציר אופקי, לרוב ממזרח למערב, במטרה לשמור על זווית פגיעה ישירה בין קרני השמש למשטח הפאנל, וכך למקסם את תפוקת ייצור האנרגיה.

להערכת חברת המחקר WoodMackenzie/GTM, היקף ההתקנות של פאנלים מסוג זה צמח ב-2017 ב-32% והגיע לשיא של 14.5 ג'יגה-וואט. על מנת להתאים את הרובוט לפאנלים נעים, צוייד הרובוט T4 בחיישני תנועה המאפשרים לו לנוע באופן חופשי על-גבי מערך הפאנלים, בניגוד ל-E4 אשר מחובר לשורת הפאנלים באמצעות מתקן תומך. יכולות התנועה החופשית מאפשרות ל-T4 גם לדלג מתושבת לתושבת באמצעות גשרים המחברים ביניהן, ולשוב בתום העבודה לתחנת העגינה.

המוצר פותח בפני החברה שווקים משמעותיים נוספים בעולם, ובעיקר ביבשת אמריקה, שבה סוג זה של פאנלים מאוד נפוץ. ל-Techtime נודע שהחברה בוחנת כעת פתיחה של מרכז פעילות באמריקה, בין אם כשלוחה עצמאית או דרך שיתופי פעולה עם חברות מקומיות. זאת כדי לנצל את הפוטנציאל של המוצר החדש. מעניין לציין שגם במזרח התיכון מרבים להשתמש בפאנלים המשנים את זווית כיוונם. למרות היותה חברה ישראלית, אקופיה רואה פוטנציאל גם בשוק הסולארי המתפתח בערב הסעודית.

בסרטון למטה: הרובוט T4 בפעולה:

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , קלינטק , רובוטיקה