מפנה בתעשיית השבבים: צניחה חדה במכירות

2 מאי, 2019

ירידה של 13% במכירות שבבים ברבעון הראשון של 2019. מכירות הרכיבים המשולבים (IC) ירדו ב-9% ופרוסות הסיליקון ירדו ב-5.6%. "ללא מחצית שנייה יוצאת דופן, צפויה ב-2019 ירידה שנתית דו-ספרתית"

מנוע הצמיחה של תעשיית השבבים מתחיל להתקרר. לאחר ארבע שנים רצופות של גידול במכירות, שהגיעו לשיא של כל הזמנים בשנת 2018 עם מכירות בהיקף של 468.8 מיליארד דולר (בעקבות צמיחה שנתית של 13.7%), נראה שהמגמה מתהפכת. כך עולה מבדיקת מספר דיווחי שוק נפרדים ולא מתואמים, שפורסמו בשבוע האחרון.

ארגון שיתוף הפעולה התעשייתי SEMI-Silicon Manufacturers Group, דיווח השבוע שברבעון הראשון של 2019 חלה ירידה של 5.6% באספקה של פרוסות סיליקון ליצרני שבבים, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. גודל השטח הכולל של הפרוסות שנמסר ליצרנים הסתכם בכ-3,000 מיליון אינטש מרובע, בהשוואה לכ-3,230 מיליון אינטש מרובע בתחילת 2018.

פרוסות סיליקון הן המרכיב החיוני ביותר בתעשיית השבבים מכיוון שהן מספקות את המצע שעליו מיוצרים הרכיבים. לכן שינויים בהיקף הייצור והאספקה של פרוסות סיליקון מספקים מדד מאוד חשוב למגמות מרכזיות בייצור השבבים עולמי. "היקף האספקה בשנה שעברה השיג שיא היסטורי", הסביר יו"ר SEMI, ניל וויבר. "למרות שאנחנו עדיין מצויים ברמה גבוהה של אספקות, אנחנו כבר רואים התאמות מלאי של השוק".

הירידה במכירות פגעה בכולם

הדבר תואם להערכה האחרית של SEMI מאמצע מרץ השנה, שלפיה יצרניות השבבים יקצצו בכ-14% את תקציבי רכש הציוד שלהן בשנת 2019, להיקף של כ-53 מיליארד דולר. האיגוד מקווה שההתאוששות בתחום הזה תגיע ב-2020. הנתונים של איגוד תעשייית השבבים (SIA-Semiconductor Industry Association) מציגים תמונה דומה: ההערכה שלו מבוססת על נתונים שנאספו על-ידי (World Semiconductor Trade Statistics-WSTS), שלפיהם היקף מכירות השבבים ברבעון הראשון של 2019 ירד ב-13% בהשוואה לרבעון הראשון של 2018, והסתכם בכ-96.8 מיליארד דולר.

"מהנתונים של חודש מרץ 2019 עולה שהירידה במכירות היתה בכל מגזרי השוק ובכל האיזורים הגיאוגרפיים", אמר מנכ"ל SIA, ג'ון נויפר. הירידה הגדולה ביותר היתה בארצות הברית: 26.6%. אחריה דורגה יפן עם ירידה של 11.1%, סין ירדה ב-9.4% ואירופה ירדה ב-6.8%. הוא הזהיר שאם ארצות הברית רוצה לשמור על מעמדה המוביל בתחום, "מקבלי ההחלטות בוושינגטון צריכים לנקוט בצעדים אקטיביים כדי להגדיל את ההשקעות במחקר מדעי, להביא למדינה את כוח האדם הטוב ביותר בעולם, ולספק הגנה חזקה על הקניין הרוחני של התעשייה האמריקאית".

האחריות עוברת למחצית השנייה של השנה

חברת במחקר IC Insights בדקה מגזר מצומצם יותר של השוק, אולם הגיעה למסקנות דומות: המכירות של שוק הרכיבים המשולבים (IC) ירדו ב-9% ברבעון הראשון של 2019. בהשוואה לרבעון האחרון של 2018 מדובר בצניחה עוצרת נשימה של 17.6% במכירות. "אומנם הרבעון הראשון הוא בדרך-כלל הרבעון החלש ביותר של השנה", כתבו האנליסטים של החברה, "אולם לאור הירידה הדרמטית בהשוואה לרבעון הקודם, יש צורך בצמיחה יוצאת דופן בהיקפה במחצית השנייה של השנה ('abnormally strong') כדי למנוע ירידה דו-ספרתית במכירות".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק , סמיקונדקטורס