Cape Air האמריקאית תרכוש את המטוס החשמלי של Eviation

20 יוני, 2019

מפעילת שירותי התעופה האזורית הגדולה בעולם תרכוש "מספר דו-ספרתי" של מטוסים חשמליים במחיר של כ-4 מיליון דולר למטוס. המטוס שהוצג בפאריס יועבר לארה"ב למבחני ההסמכה של ה-FAA. קו הייצור יהיה ככל הנראה באריזונה

בתמונה למעלה: עומר בר-יוחאי מציג את המטוס החשמלי "אליס" בפני כתבים בתערוכה האווירית בפאריס, השבוע

חברת Cape Air מארצות הברית, הנחשבת למפעילת שירותי התעופה האזרחית האזורית הגדולה ביותר בעולם, תרכוש את המטוסים החשמליים הראשונים של חברת Eviation הישראלית. החברה הציגה השבוע בתערוכה האווירית בפאריס את המטוס Alice, שהוא מטוס נוסעים בעל תפוסה של 9 נוסעים וטווח נסיעה של 1,000 ק"מ בהטענת סוללה יחידה. המטוס מצוייד בשלושה מנועים חשמליים ומיועד להחליף את המטוסים הנמצאים היום בשוק, שרובם מיושנים מאוד.

להערכת מייסד משותף ומנכ"ל החברה, עומר בר-יוחאי, היקף צי המטוסים בעולם כולו מסתכם בכ-40,000 מטוסים, שגילם הוא בממוצע 40 שנה. "בכל שנה מוחלפים 700-800 מטוסים בלבד. זהו כשל שוק מובהק". חברת Cape Air הוקמה בשנת 1989 ומחזיקה ביותר מ-90 מטוסים, שרובם המכריע הם מטוסי ססנה 402 בעלי תפוסה של 6-10 נוסעים. לדברי בר-יוחאי, היא תרכוש מטוסים "במספר דו-ספרתי" במחיר של כ-4 מיליון דולר למטוס.

מיד לאחר התערוכה בפאריס יועבר המטוס אליס למשרדי אוויאיישן המצויים באריזונה, כדי להתחיל בתהליך קבלת אישורי רשות התעופה האמריקאית (FAA). ככל הנראה, באריזונה גם יפעל קו הייצור אשר ממנו יימסרו המטוסים הראשונים לחברת קייפ-אייר. מבחינת אוויאיישן, יש לעיסקה הזו מימד של שותפות אסטרטגית, מכיוון שחברת קייפ-אייר מנהלת תוכניות להכשרת הטייסים העובדים בחברה, ותשתתף ביחד עם אווייאיישן בבניית תוכניות ההכשרה של טייסי המטוס החשמלי.

מראה תא הטייס של המטוס החשמלי "אליס"
מראה תא הטייס של המטוס החשמלי "אליס"

בימים הבאים תתחיל אוויאיישן את השלב הקשה ביותר בתהליך הבאת מטוס חדש לשוק: קבלת הסמכת FAA. להערכת בר-יוחאי, החברה צפויה לסיים את התהליך בסוף 2021 או בתחילת 2022. בהצגת המטוס בפני כתבים בסלון האווירי בפאריס, הוא הסביר שלא מדובר בהתאמת פלטפורמה קיימת להנעה חשמלית, "אלא בתכנון מלא של מטוס שנועד להיות חשמלי. הדבר כולל שימוש בחומרים מרוכבים, אופטימיזציה של המבנה ושל התעופה ואספקת יכולות שונות האפשריות רק במטוס חשמלי".

דברים שאפשר לעשות רק במטוס חשמלי

כך למשל, הסוללה מהווה 60% ממשקל המטוס ולכן היה צורך לבצע תכנון יעיל במיוחד של כל המרכיבים האחרים. למרות שהמטוס מצוייד בשלושה מנועים, במקרה של תקלה, הוא יכול להמריא ולטוס באמצעות מנוע יחיד בזנב המטוס. לדבריו, החישמול מעניק יתרונות אווירודינמיים מיוחדים. "כבר לפני 50 שנה הבינו מהנדסים בנאס"א שהתקנת מנוע עם מדחף אחורי בקצה הכנפיים משפרת את הביצועים האווירודינמיים של המטוס, אולם לא ניתן לבצע את זה במנועים הקיימים בשוק, אלא רק באמצעות מנוע חשמלי.

המטוס כולל אמצעי בטיחות יחודיים, כמו למשל הפסקה מיידית של מנוע במקרה שהמנוע השני סובל מכשל, ועל-ידי כך נשמרת טיסה רציפה וחלקה, בלא חשש לאיבוד שליטה אם הטייסים לא מגיבים במהירות. חברת Eviation Aircraft ממושב קדימה שבשרון הוקמה בשנת 2015 על-ידי המנכ"ל עומר בר-יוחאי והיו"ר והמשקיע המרכזי אביב צידון, לשעבר מייסד BVR Systems, שנמכרה לאלביט ב-2009 תמורת כ-34 מיליון דולר. אליהם הצטרף כמשקיע מרכזי גם מיכאל אילן, הבעלים לשעבר של חברת ישראליפט מעליות, שנמכרה ב-2013 לחברת Kone הפינית.

התעשייה מסתמכת על מטוסים מבוזבזים

המטוס מופעל באמצעות 70,000 סוללות ליתיום סטנדרטיות הפזורות בכל הגוף, ומסייעות בשמירת האיזון של המבנה. הקיבולת הכוללת שלהן היא 980 קילוואט שעה, המעניקה מספיק אנרגיה כדי לטוס למרחק של עד 1,000 ק"מ במהירות של כ-450 קמ"ש. המטוס תוכנן לספק מענה לכשל שוק נוסף שאותו הגדיר בר-יוחאי בשיחה עם Techtime: "רוב המטוסים האזוריים מופעלים במתכונת שאינה תואמת לתיפקוד היומיומי שלהם.

"התעשייה משתמשת בטיסות בינוניות למרחקים של כמה מאות קילומטרים עד 1,000 קילומטרים במטוסים אשר יכולים לטוס אלפי קילומטרים. גם מטוס כמו ססנה 402, שהוא קטן יותר, יכול לטוס למרחק של כ-2,500 ק"מ, אבל בפועל הוא משמש לטיסות של 70-200 קילומטרים. אנחנו מספקים מטוס שתוכנן מראש עבור מאפייני השימוש האמיתיים שלו".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: אוויאיישן אירקראפט , מטוס חשמלי