התעשייה האווירית תפתח נחתת-ירח עבור נאס"א

10 יולי, 2019

הנחתת תקבל את השם Genesis. היא תיוצר על-ידי חברת פיירפליי מאוסטין, טקסס, ותתבסס על טכנולוגיית נחתת הירח של פרוייקט "בראשית" שיוצרה בתעשייה האווירית. המטרה: היערכות להנחתת אדם על הירח בשנת 2024

פרוייקט "בראשית" שבמסגרתו ניסתה עמותת SpaceIL לבצע נחיתה על הירח, מתחיל לשאת פירות מסחריים. התעשייה האווירית (IAI) חתמה על הסכם עם חברת Firefly Aerospace מאוסטין, טקסס, שבמסגרתו היא תסייע לה לפתח נחתת ירח עבור פרוייקט  Commercial Lunar Payload Services של נאס"א, על בסיס הטכנולוגיות שפותחו במסגרת פרוייקט בראשית, שהתעשייה האווירית היתה שותפה מרכזית בביצועו.

"שיתוף הפעולה הזה יאפשר לנו לייצר גרסה אמריקאית של נחתת הירח ההיסטורית של התעשייה האווירית", אמר מנכ"ל פיירפליי, ד"ר טום מרקוזיק. "קבלת גישה לטכנולוגיה המוכחת ולמומחיות של מהנדסי התעשייה האווירית, תסייע לפיירפליי לתפוש מקום מרכזי בשוק המתפתח של גישה משופרת לחלל (Cislunar Marketplace)".

"אנחנו מספקים ידע טכנולוגי לנאס"א"

מנהל חטיבת מערכות חלל וטילים בתעשייה האווירית, בועז לביא, אמר שפרוייקט בראשית מיקם את התעשייה האווירית בחזית טכנולוגיית הנחיתה על הירח ומאפשר לה לקבל על עצמה משימות נוספות של הנחתת כלים על הירח. "אנחנו גאים בשיתוף הפעולה עם פיירפליי, ובכך שאנחנו מספקים ידע טכנולוגי לנאס"א".

לדברי סגן נשיא פיירפליי, שיאה פארינג, באמצעות שיתוף הפעולה עם התעשייה האווירית, חברת פיירפליי תהיה החברה היחידה המשתתפת בפרוייקט NASA CLPS, שתוכל לספק פלטפורמה שהוכחה במשימת חלל. "נאס"א וארצות הברית ירוויחו רבות מפיתוח הדור הבא של נחתת ירח שתתבסס על התכנון של בראשית". בתוך כך הוא גילה שהנחתת תקבל את הכינוי Genesis, שפירושו באנגלית הוא "בראשית".

נחתת הירח של פרוייקט "בראשית" באתר ההרכבות בתעשייה האווירית
נחתת הירח של פרוייקט "בראשית" באתר ההרכבות בתעשייה האווירית

פרוייקט NASA CLPS, נעשה במסגרת תוכנית של נאס"א לחזור להנחתת בני אדם על הירח. המטרה של נאס"א היא לבצע ניסויים, מדידות והכנת הקרקע על הירח לפני הנחתת האסטרונאוטים עצמם בשנת 2024. במסגרת התוכנית הזאת היא חתמה על הסכמים עם תשע יצרניות מערכות חלל שיתחרו על אספקת שירותי השיגור ואספקת נחתת הירח לתוכנית. ההיקף הכולל של תוכנית CLPS נאמד בכ-2.6 מיליארד דולר ל-10 שנים.

מעניין לציין שבהדמיית האמן של נאס"א, הנחתת העתידית עם הציוד המדעי על סיפונה (בתמונה למעלה), דומה מאוד לנחתת הישראלית של פרוייקט בראשית. לפני שבוע נאס"א בחרה את המטעדים הראשונים שיפותחו עבור משימת הירח המחודשת.

בין המטעדים: סייר חלל זעיר וזריז שיוכל לבדוק את השטח שמסביב לנחתת בטווח של עד קילומטר, מערכת מצלמות שיותקנו בנחתת ובכלי-רכב עתידיים שינוע על פני הירח, פרוייקט הדגמה על מחשב חללי עמיד בקרינה אשר יכול לשנות את התצורה שלו בהתאם למשימה, ציוד מדידה, מצלמת IR קומפקטית ועוד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: SpaceIL , בראשית , חלל , ירח