הווירוס הסיני מאיים על שרשרת האספקה הישראלית

2 פברואר, 2020

חברות אלקטרוניקה בארץ מקימות חדרי-מצב ובודקות את כמויות המלאי במחסנים. סין מייצרת 70% מהמעגלים המודפסים וחלק גדול מהשבבים ומחומרי הגלם - ולכן וירוס הקורונה מאיים על הייצור הישראלי

כאשר חברת אפל וחברת פוקסקון הודיעו בשבוע שעבר שהן נערכות לעמוד בהתחייבויותיהן למרות התפשטות הווירוס הסיני (Corona Virus), היה ברור לכל שהמגיפה החדשה מתחילה לאיים על שרשרת הייצור של תעשיית האלקטרוניקה. התמונה מבחינת התעשייה נעשתה קודרת יותר כאשר 12 פרובינציות בסין הודיעו על הארכת חופשת ראש השנה (lunar year) אל מעבר ל-10 בפברואר, וסוכנות הידיעות בלומברג דיווחה שהפרובינציות האלה היו אחראיות לכ-69% מהתוצר הגולמי של סין בשנת 2019.

בין האזורים המשותקים, בהם נאסר על אנשים אפילו לצאת לקניונים ולמסעדות, מצויים אזורי מפתח של תעשיית האלקטרוניקה כמו העיר וו-אן שבה פרצה המגיפה, מחוז גואנדונג שבו פועלת עיר ההייטק שנזן, שנגחיי שבה נמצא הנמל הימי הגדול בסין, ומחוז הנאן שבה מייצרת פוקסקון את הטלפונים של אפל. חברת המחקר IHS הוציאה בסוף השבוע אזהרה ללקוחות: "חברות סיניות עשויות לשקול הכרזה על התערבות 'כוח עליון' (force majeure) כדי לבטל הסכמים במטרה לצמצם את הנזקים הכלכליים". החברה העריכה שבעקבות מגיפת הסארס ב-2003 איבדה סין 1% מהתוצר. כרגע השפעת מגיפת הקורונה נאמדת בכ-1.1%.

החברות בישראל מקימות "חדרי-מצב"

אף אחד עדיין לא יודע כמה זמן תימשך המגיפה, כמה זמן יעבור עד שסין תחזור לייצור בהיקף מלא, ומה יהיו ההשלכות של הווירוס על הייצור האלקטרוני העולמי. אבל בישראל תעשיית האלקטרוניקה עוקבת אחר המצב בדאגה, וחלק מהחברות כבר מתכונן לגרוע מכל. "עדיין לא ניתן לדעת מה תהיה השפעת הנגיף", אמר מנכ"ל RH אלקטרוניקה, יעקב לוי. חברת RH היא מקבלניות הייצור הישראליות הגדולות, ומעסיקה כ-750 עובדים. לוי: "העובדים בסין יחזרו לעבודה בתאריכים שונים בהתאם לאזורים השונים במדינה, בין ה-9 לפברואר לבין ה-19 לפברואר".

חברת USR מכרמיאל הקימה צוות היערכות מתוך הנחה שהיא צריכה להתכונן לגרוע מכל: וירוס הקורונה ייהפך למגיפה בלתי נשלטת אשר תשפיע על כל שרשרת האספקה האלקטרונית. חברת USR היא מקבלניות הייצור האלקטרוני הגדולות בישראל ומעסיקה כ-500 עובדים. מנכ"ל החברה, אדי גז, סיפר ל-Techtime שהתמונה תתבהר רק אחרי שהסינים יחזרו מחופשת החג בעוד כשבוע. גז: "כ-70% משוק המעגלים המודפסים (PCB) נמצא בסין, ולכן קשה למצוא הרבה אפשרויות ייצור מחוץ לסין".

אם המצב יחמיר, הג'וברים ייכנסו לתמונה

בשלב הנוכחי החברה הקימה צוות בדיקה המנתח את מצבה מול כל לקוח ומול כל פריט, ומבצע הערכת סיכונים ברמה מיידית, ברמת ביניים ובטווח הארוך. "ביחד עם הלקוחות בנינו מלאי ביטחון (Safety Stock) ברמות שונות, המעניק לנו ביטחון מסויים. צוות המשימה עובר על כל הפרוייקטים ובודק איזה מרכיבים מיוצרים בסין, איזה מרכיבים מושפעים בעקיפין מהייצור בסין, מה הן אפשרויות הייצור של מעגלי PCB בארץ, ומהי רמת ה-Safety Stock של כל לקוח".

מפעל ייצור השבבים המושבת של Yangtze Memory Technologie, ליד וו-אן
מפעל ייצור השבבים המושבת של Yangtze Memory Technologie, ליד וו-אן

"אנחנו עובדים במתכונת של חדר מצב קדמי המצוי בקשר עם הלקוחות, וחדר מצב אחורי הבודק כל מוצר בנפרד. יכול להיות שבטווח הקצר השפעת הווירוס תהיה הגדלת הייצור, מכיוון שיש לקוחות שירצו לייצר מוצרים למלאי, לפני שכל שרשרת האספקה תיפגע". להערכתו, אם יתברר שמדובר במגיפה שלא ניתן לבלום אותה, החברה תיאלץ לפנות אל מפיצים לא רשמיים של רכיבים (ג'וברים). "ב-10 לפברואר, כאשר הסינים יחזרו לעבודה, נבדוק את הסטטוס של כל הספקים הסינים שלנו ונבצע הערכת מצב מחודשת".

פלקס: "מקבלים פניות מחברות חדשות"

גם חברת פלקס (flex) ממתינה בתקווה ובדאגה לסיום החופשה הסינית. פלקס ישראל היא קבלנית הייצור הגדולה בישראל ומעסיקה כ-4,000 עובדים במפעלי ייצור במגדל העמק, באופקים ובמודיעין. מנהל הפיתוח העסקי של החברה, רפי חדד, אמר שסין היא מקור חשוב של רכיבים אלקטרוניים ושל מוצרים נלווים, כמו רכיבי פלסטיקה ומתכת. "אם המצב יחמיר הוא עשוי לשתק הרבה מאוד מפעלים כאן. מצד שני, הרבה מאוד לקוחות מחפשים ייצור מחוץ לסין, והדבר מורגש בפניות המגיעות אלינו לפלקס ישראל".

חדד: "כרגע הפגיעה אינה משמעותית והמפעלים שלנו עובדים במלוא הקצב. אבל אם המצב יימשך ותהיה פגיעה בייצור בסין, נהייה בבעיה קשה". בפלקס מגדל העמק פועל חדר מצב בשם Pulse Room אשר עוקב בזמן אמת אחר מצב שרשרת האספקה בכל מדינה בעולם. "אנחנו רואים בזמן אמת כיצד וירוס הקורונה מתפשט וכיצד הוא משפיע על שרשרת האספקה. כעת ההשפעה שלו עדיין לא משמעותית, אבל אם צריך להגדיר את המצב בין אור ירוק לבין אור אדום – הייתי אומר שאנחנו עדיין באמצע".

תשתית ייצור השבבים של סין. מקור: semi.org
תשתית ייצור השבבים של סין. מקור: semi.org

חשש מ"ווירוס האלוקציה"

בתחום הפצת הרכיבים, השפעת הווירוס עדיין לא מורגשת. מנהל מפיצת הרכיבים א.י אלקטרוניקה, אסף מירויס, אמר שאומנם מורגשת התארכות מסויימת בזמני אספקה של חלק מהרכיבים הפאסיביים והזכרונות, אולם הדבר אינו שונה ממה שהיה בשנת 2019, ועדיין לא מבשר על משבר שייווצר בגלל הווירוס. מירויס: "צריך להמתין ולראות מה יהיה בימים הקרובים ואם שיתוף הפעולה הבינלאומי יסייע להתגבר על המגיפה, אולם מאנשים שעובדים איתנו בסין שמענו שבחלק מהאזורים שבהם קיימים מפעלי ייצור – העובדים קיבלו הוראה שלא לחזור למקומות העבודה.

"אם בתוך מספר חודשים לא יתגברו על המגיפה, המלאים בעולם ייאזלו וניכנס לתקופה של ביקוש גדול, קשיי אספקה – ואלוקציה. צריך לזכור שחלק גדול מאוד מהפאבים העולמיים נמצאים בסין. לדעתי הלקוחות שלנו בארץ צריכים לחשוב שוב על אסטרטגיית הייצור שלהם: יש בעיה בכך שהייצור הישראלי מסתמך בעיקר על סין. אנחנו מציעים ללקוחות שלנו לחזור הביתה, לישראל".

ניסטק: "נערכנו באמצעות הגדלת מלאים"

סמנכ"ל השיווק של קבוצת ניסטק, ארבל ניסן, אמר שהקבוצה נערכה לראש השנה הסיני באמצעות הכנת מלאי עודף שיספיק לצורכיה לאורך כל הרבעון הראשון ולתחילת הרבעון השני של 2020. ניסטק היא אחת מקבוצות הייצור בישראל, ומעסיקה כ-900 עובדים בארבעה מפעלי ייצור בישראל. ארבל: "לכן כרגע עדיין לא מורגש מחסור, אך להערכתנו הוא יורגש שהמשך השנה אם לא תהיה רגיעה בהתפשטות המגיפה. כיום אנחנו כבר מפעילים ספקים חלופיים, כדי לוודא המשך אספקה רציפה ללקוחות. מכיוון שסין היא גם ספקית חומרי גלם מהגדולות בעולם, היה והנושא יחמיר, תהיה לכך השפעה גם על המפעלים שנמצאים מחוץ לסין שלא יוכלו לייצר ללא אספקה רציפה של חומרי הגלם".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה , משבר הקורונה , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: סין