אלביט המציאה "פצצות מים" לכיבוי שריפות

3 פברואר, 2020

באמצעות שימוש באלפי שקיות מתכלות לאיחסון מים ובמערכות אוויוניקה שפותחו עבור מטוסי קרב, היא הצליחה להשיג שיעורי פגיעה של 95% - ולהתגבר על בעיית התאדות המים באוויר - הפוגעת כיום בביצועי הכיבוי האווירי

חברת אלביט מערכות (Elbit) פיתחה טכנולוגיה חדשה לביצוע כיבוי שריפות אווירי מגובה רב. הפתרון מבוסס על טכנולוגיית Hydrop המוגנת בפטנט. לאחרונה החברה דיווחה על ניסוי מוצלח של הטכנולוגיה שבוצע בסיוע חיל האוויר וגוף הכבאות וההצלה במשרד הפנים. שני מטוסי Air Tractor מטייסת הכיבוי של חיל האוויר נשלחו לבצע כיבוי ישיר של אש בשדה מגובה של 500 רגל, שהוא פי ארבעה גבוה יותר מהגובה שבו נעשה כיום כיבוי אווירי.

באמצעות כוונת אווירית מיוחדת, הם כיוונו לשדה מטען שכלל מאות אלפי שקיות מים במשקל 140 כל אחת ובמשקל כולל של כ-1.6 טון. בסיום התרגיל הם השיגו רמת דיוק של 1-2 ליטר למטר מרובע. חברת אלביט התמודדה עם בעיה מעיקה בתחום כיבוי השריפות האווירי: מאז תחילת השימוש במטוסי כיבוי בשנת 1953ת הם הראו ביצועים מאכזבים. מכיוון שחלק גדול מהמים המושלכים מהמטוס מתאדה לפני הגיעו לקרקע, יש צורך לבצע את הטיסות בגובה נמוך מאוד של כ-30-40 מטר.

המגבלה הזאת מונעת מונע שימוש במטוסי נוסעים בתנאי עשן וראות קשים ובשכות הלילה. המגבלה האחרונה קשה במיוחד, מכיוון שבעות הליליה הרבה מאוד שריפות מתאוששות וממשיכות את התפשטותן. אלביט פיתחה שקיקיות מחומר ביולוגי מתכלה שבתוכן מצויים המים, כדי למנוע את התאדותם באוויר. המערכת כוללת גם מתקן ייצור מיוחד אשר ממלא את השקיות ממיכלי ההשלחה, ועומד בקצב ייצור של עד 10 טון בשעה.

המטילן מזין את מחשב המשימה בנתוני המטרה
המטילן מזין את מחשב המשימה בנתוני המטרה

הטכנולוגיה החדשה מנצלת את הטכנולוגיות הקיימות של אלביט מתחום החימוש, שחלקן הובא ממערכות אוויוניקה שהיא מייצרת עבור מטוסי קרב. בהן: מחשב משימה המחשב את המסלול הבליסטי של שקיות המים כדי להגדיר את נקודת הפגיעה המדוייקת, ומערכת שליטה ובקרה (Command and Control – C2) המביאה את המטוס אל נקודת ההטלה המדוייקת. החברה דיווחה על תוצאות מרשימות: מטוס הכיבוי CL-215 הנחית במטרה 95% ממטען המים שנשא, בהשלכה שבוצעה מגובה של כ-450 מטר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: אלביט