אלביט תספק למטוס KF-X יכולת טיסה לוחכת-קרקע
6 פברואר, 2020
מטוס הקרב העתידי של קוריאה יהיה מטוס קרב-הפצצה המזכיר במאפיינים רבים את ה-F-35. אלביט תספק מכ"ם פני-קרקע ומערכת בקרה המאפשרות לו לטוס בגובה נמוך מאוד, מתחת לכיסוי המכ"ם
בתמונה למעלה: דגם בגודל טבעי של מטוס הקרב הקוריאני העתידי KF-X
חברת אלביט מערכות (Elbit) זכתה במכרז בהיקף של 43 מיליון דולר לאספקת מערכת טיסה בגובה נמוך מאוד (לוחכת-קרקע) עבור מטוס הקרב העתידי של קוריאה. החברה חתמה על הסכם לאספקת המערכת לחברת Hanwha Systems הקוריאנית, אשר מספקת את מערכות האוויוניקה והמכ"ם למטוס הקרב החמקן KAI KF–X שקוריאה מפתחת (בשיתוף פעולה עם אינדונזיה). המערכת של אלביט (Terrain Following-Terrain Avoidance – TF/TA) מאפשרת למטוס לטוס בגובה נמוך מאוד כדי להימנע מגילוי על-ידי מערכות המכ"ם, ולהפתיע את היריב.
המערכת אוספת מידע ממערך של חיישנים המצויים במטוס ומשווה אותו אל מפה דיגיטלית תלת מימדית, כדי לוודא שהמטוס נמצא בגובה הרצוי ולמנוע התנגשות עם הקרקע או עם אובייקטים המצויים סמוך לפני הקרקע. אלביט החלה בפיתוח המערכת בשנת 2012. בחודש פברואר 2019 היא הוסמכה כמערכת מבצעית על-גבי מטוס תובלה C-130 במסגרת פרוייקט לשידרוג מערך האוויוניקה של מטוסי התובלה של חיל האוויר ממדינה שהחברה לא מסרה את זהותה.
פרוייקט הדגל הקוריאני
המערכת מאפשרת למטוסי התובלה לטוס בגובה נמוך, גם כאשר התנאים המטאורולוגיים מחייבים לבצע טיסת מכשירים ללא ראות. היא כוללת מכ"ם העוקב אחר תצורת הקרקע, ומשווה את התוצאה אל נתוני המפה התלת מימדית הדיגיטלית. החברה מסרה שמערכת יודעת להעריך את תנאי הקרקע העתידיים, ובאמצעות שיגור פקודות אל מערכת הניהוג – היא יכולה לוודא שהמטוס יישאר בגובה נבחר וקבוע מעל פני הקרקע, גם כאשר הם משתנים, כמו למשל כאשר המטוס חולף מעל פני הרים ועמקים.
לזכייה במכרז הקוריאני חשיבות רבה, מכיוון שמדובר בפרוייקט יוקרתי לפיתוח מטוס קרב מהדור החמישי, אשר מזכיר בצורתו ובמאפייניו את המטוס F-35 האמריקאי. בחודש ספטמבר 2019 הציגה התעשייה האווירית הקוריאנית (KAI) דגם בגודל טבעי של המטוס החדש במהלך תערוכת ADEX 2019 שהתקיימה בסיאול (בתמונה למעלה). מדובר במטוס חמקן אשר מיועד להחליף את מטוסי הקו הראשון הנוכחיים של קוריאה. הוא מגיע לטווח של עד 2,900 ק"מ ולמהירות של עד 2,200 ק"מ בשעה.
המטוס משמש גם כמטוס רב-משימתי ומיועד לבצע משימות יירוט והפצצה, ויכול לשאת מטען במשקל של עד 7.7 טון. הפרוייקט מתבצע על-ידי התעשייה האווירית הקוריאנית (80%) והתעשייה האווירית האינדונזית (20%). על-פי התוכניות של משרד ההגנה הקוריאני, הטיסות הראשונות צפויות להתבצע במהלך 2022 והמטוס יגיע ליכולת מבצעית מלאה בשנת 2025. חיל האוויר הקוריאני מעוניין להזמין 120 מטוסים, ולקבל אותם בהדרגה עד לשנת 2032.
פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית