ראדא ו-Smart Shooter בתוכנית ההגנה האמריקאית נגד רחפנים

8 יולי, 2020

ראדא פיתחה מכ"ם טקטי למערכות הגנה אווירית, ו-Smart Shooter פיתחה מערכת בקרת-אש חכמה המאפשרת פגיעה ברחפן עם נשק אישי. משרד ההגנה האמריקאי בחר 7 מערכות בלבד. הדבר עשוי להוביל להצטיידות רחבת היקף

שתי חברות ישראליות, ראדא (RADA) וסמרט-שוטר (Smart Shooter), נכנסו לרשימה המצומצמת של ספקיות שבחר משרד ההגנה האמריקאי (DoD) עבור תוכנית ההגנה של ארצות הברית מפני רחפנים וכטב"מים קטנים (C-sUAS). מטרת המשרד היא לגבש את מכלול הטכנולוגיות שישמשו לגילוי ויירוט של רחפנים וכטב"מים עוינים בתרחישים שונים, וליישם את האסטרטגיה בכל זרועות הצבא. הוא גם יפעל לפיתוח ארכיטקטורת בקרה ושליטה אחידה שתעניק תאימות בין המערכות השונות.

ראדא מפתחת מכ"מים טקטיים ניידים המשמשים, בין היתר, במערכות הגנה אווירית מפני רחפנים, ואילו סמרט שוטר פיתחה מערכת בקרת-אש חכמה לנשק קל, המתבייתת באמצעות עיבוד תמונה מבוסס AI על המטרה, ומסייעת לחייל לבצע ירי מדויק. שתי הטכנולוגיות הללו כבר נמצאות בשימוש מבצעי בידי כוחות אמריקאיים לצורך הגנה מפני רחפנים.

אסטרטגיה רב-שכבתית

בתוכניתו, שפורסמה לפני ימים אחדים, הגדיר ה-DoD ארבע קטגוריות של מערכות, המתייחסות לתרחישי איום שונים: מערכות נייחות/חצי-נייחות, מערכות רכובות/ניידות, מערכות נישאות בידי חייל ומערכות פיקוד ושליטה. שתי הטכנולוגיות הישראליות ניצבות בשני קווי הגנה שונים: המכ"ם של ראדא משמש במערכות הגנה אווירית, בדרך כלל בלב ים, המזהות כטב"מים ממרחק של כמה קילומטרים ומיירטות אותם באמצעים שונים כגון לייזר או שיבוש תקשורת הרדיו, ואילו הכוונת של סמרט-שוטר מאפשרת לחייל רגלי לטווח את הרחפן באמצעות נשקו האישי.

כחלק מגיבוש התוכנית, ה-DoD בחן כ-40 מערכות, ומתוכן בחר ב-7 מערכות בלבד. קשה להעריך מה היקף ההזמנות שצפוי לצמוח לשתי החברות מן התוכנית, והדבר תלוי בתקצוב העתידי ובתוכניות ההצטיידות של החילות השונים. לפי דו"ח של מכון המחקר של הקונגרס, ה-DoD מתכנן להשקיע ב-2021 לפחות כ-500 מיליון דולר במחקר, פיתוח ורכש למימוש התוכנית.

המכ"ם של ראדא הפיל רחפן איראני

ראדא פיתחה סוג חדש של מכ"מים קומפקטיים שניתן לנייד עם הכוחות הלוחמים בשטח. הם מסוגלים לזהות איומים קטנים יחסית ומטווח קצר, ועל-כן משמשים כאמצעי הגילוי במערכות הגנה אקטיביות לכלי-רכב משוריינים, המזהות ומיירטות מרגמות וטילי-כתף, ובמערכות הגנה אוויריות לטווח קצר, המזהות ומיירטות כטב"מים. בתוכנית של ה-DoD המכ"ם של ראדא משתייך לקטגוריית המערכות הרכובות והניידות. הוא גם מוטמע בתוך מערכת ההגנה הימית (L-MADIS) היחידה שנבחרה בשלב זה לתוכנית.

ראדא לא חשפה מי מייצר את המערכת שבתוכה משולב המכ"ם, אך ככל הנראה מדובר במערכת X-MADIS של חברת Ascent Vision האמריקאית, מכיוון שבעבר דיווחו שתי החברות שהמערכות שלהן שימשו להפלת הרחפן האיראני שהתקרב לספינת הקרב USS Boxer של חיל הים האמריקאי, ששייטה במפרץ הפרסי ביוני 2019. המערכת של Ascent Vision מסוגלת לזהות רחפן בטווח של כמה קילומטרים וליירטו באמצעות קרינת רדיו חזקה, אשר משבשת את התקשורת בין הרחפן לבין המפעיל המרוחק.

מנכ"ל ראדא, דב סלע, אמר כי הבחירה של ה-DoD מהווה המלצה לכל זרועות הביטחון. "היא מדגישה את מיצוב המכ"מים שלנו כאפשרות הראשית לכל פתרון C-sUAS. אנו מאמינים שהבחירה תגדיל את הנתח שלנו בשוק צומח זה בטווח קרוב". מערכות הגנה בפני רחפנים מהוות את שוק היעד הצומח ביותר עבור ראדא. בעבר דווח כי חיל הים אמריקאי כבר רכש כ-150 מערכות מכ"ם של החברה להטמעה במערכות הגנה אווירית. המכ"ם של ראדא גם מותקן במערכת יירוט הרחפנים Drone Dome של רפאל.

המערכת שהופכת כל חייל לצלף

המערכת של Smart Shooter נבחרה לאחת משלוש המערכות היחידות בקטגוריה הרביעית שהגדיר ה-DoD: מערכות נישאות (dismounted/handheld). מדובר למעשה בתרחיש הפרונטאלי ביותר, שבו חייל חי"ר משמיד רחפן באמצעות נשקו האישי בלבד. זו משימה קשה במיוחד: החייל נמצא בעמדה הנחיתות הגדולה ביותר למול הרחפן וסיכויי הפגיעה שלו נמוכים.

סמרט-שוטר מקיבוץ יגור הוקמה על ידי שני יוצאי חטיבת הטילים של רפאל, המנכ"לית מיכל מור והטכנולוג הראשי אבשלום ארליך. החברה פיתחה את מערכת בקרת-אש בשם SMASH, הניתנת להתקנה באמצעות מסילה על-גבי כל רובה סער. החייל מפעיל מערכת המתבייתת על המטרה באמצעות חיישנים אלקטרו-אופטיים ועוקבת אחריה באמצעות עיבוד תמונה מבוסס בינה-מלאכותית. ההתבייתות האוטומוטית על המטרה מאפשרת לחייל לכוון הנשק ללא מאמץ, וכאשר הקנה בזווית הנכונה ההדק  משתחרר אוטומטית. להערכת החברה, המערכת משפרת באופן דרמטי את שיעור הפגיעה, אפילו של חיילי חי"ר פחות מיומנים, גם בתנאי ראות ירודים ותחת לחץ ועייפות, ומאפשרת להימנע מפגיעה בחפים מפשע.

המערכת נמצאת בשימוש הכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית בעיראק ובסוריה, וגם בידי יחידות מיוחדות של צה"ל בגבול עזה. מנכ"לית החברה מיכל מור אמרה כי הבחירה של ה-DoD בטכנולוגיה של החברה מגיעה לאחר שיתוף פעולה הדוק עם המשרד לתמיכה טקטית בלוחמה בטרור (CTTSO). "הפתרון שלנו מאפשר חיסול מדויק, מהיר ופשוט של רחפן עוין. הבחירה בנו היא עדות לערך המבצעי שהטכנולוגיה שלנו ממתאימה למשימה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: Smart Shooter , דב סלע , מיכל מור , משרד ההגנה האמריקאי , ראדא , רחפנים