"באיחוד האמירויות רצו לשמוע על חדשנות ישראלית"

17 אוגוסט, 2020

מייסד ומנכ"ל OurCrowd, ג'ון מדבד, הופתע מקבלת הפנים החמה שלה זכה כשביקר בשנה שעברה באבו דאבי. "חשוב שלא נתייחס אליהם כאל לקוחות בלבד. הם לא רוצים רק לקנות ציוד - אלא להיות שותפים שווים"

מייסד ומנכ"ל פלטפורמת ההשקעות OurCrowd, ג'ון מדבד, מתלהב מהסכם הנורמליזציה המתגבש בין ישראל ובין איחוד האמירויות. "מבחינת תעשיית ההייטק הישראלית זו פריצת דרך שלא ניתן להמעיט בחשיבותה. זוהי מדינה מאוד מתקדמת מבחינה טכנולוגית, ונחשבת למובילה בעולם הערבי". בשיחה עם Techtime הוא העריך שהתנופה הכלכלית והטכנולוגית המאפיינת את איחוד האמירויות בשנים האחרונות, מספקת הזדמנויות עבור החברות הישראליות. 

איזה טכנולוגיות הם מתעניינים?

מדבד: "באמירויות מתעניינים מאוד בכל מה שקשור לעולמות המובייל, מאפליקציות חברתיות ועד לשירותי תוכן ובידור. בתחום הבריאות צפויה שם צמיחה משמעותית מאחר שהמטרה שלהם היא לספק שירותי בריאות ברמה הגבוהה ביותר ויש שם בתי חולים מובילים. בתחום התעשייתי, הם מחפשים פתרונות של אופטימיזציה וניהול שרשרת אספקה.

"בתחום החקלאות הם זקוקים לפתרונות שיאפשרו גידולים חקלאיים ומחלבות בתנאי יובש וחום. וכמובן, סייבר – הגנה על תשתיות קריטיות כמו צינורות נפט, שימוש ברחפנים והגנה מפני רחפנים. עם זאת, הם צרכנים של מערכות, לא של שבבים. הם למשל יקנו יישומים ומערכות המשתמשות בבינה מלאכותית, אבל לא את טכנולוגיות הליבה".

המטרה: להשתחרר מהתלות בנפט

איחוד האמירויות היא יצואנית הנפט החמישית בגודלה בעולם, אולם בתחילת העשור הקודם היא החלה בתוכנית פיתוח כלכלית בשם Vision 2021, שנועדה לפתח תעשיות חדשות ולהפחית את תלותה בייצוא נפט. ואמנם, כיום ייצוא נפט מהווה רק כשליש מהייצוא שלה. דו"ח הדיגיטליזציה השנתי של מכון המחקר השוויצרי IDM דירג את איחוד האמירויות במקום ה-12 בעולם במידת האימוץ של טכנולוגיות דיגיטליות, מיקום טוב יותר מאשר מדינות מפותחות כמו גרמניה ויפן.

סוכנות הדירוג Fitch הכריזה על האמירויות כשוק ה-IT האטרקטיבי ביותר במזרח התיכון. האמירויות גם נחשבת לשוק הפינטק המוביל במזרח-התיכון ולאחד מעשרת שוקי הפינטק המובילים בעולם. במדינה נבנתה מערכת בריאות מתקדמת המשמשת בסיס לתעשיית תיירות-מרפא בהיקף של כמה מאות מיליוני דולרים בשנה.

עצה לישראלים: הימנעו מאגרסיביות-יתר

למדבד יש היכרות ארוכה עם איחוד האמירויות. חברת הטלקום האמריקאית ורינגו (Veringo) שאותה ניהל לפני הקמת OurCrowd, פעלה מול לקוחות בדובאי, ולדבריו גם ב-OurCrowd יש כיום משקיעים מהעולם הערבי המבצעים דרכה השקעות. "איחוד האמירויות משקיעה רבות בבניית תשתית טכנולוגית כמו רשתות תקשורת. חברות הטלקום שם הן מהמובילות בעולם". בדצמבר 2019 השתתף מדבד בכנס SALT באבו-דאבי, והופתע מהפתיחות לאנשי עסקים ויזמים מישראל. "הופעתי באופן פומבי בתור איש הון-סיכון ישראלי. זה לא הפריע לאיש. להיפך, היתה שם סקרנות גדולה והם רצו לשמוע על החדשנות הישראלית".

מהי הדרך הנכונה לבנות קשרים עסקיים באיחוד האמירויות?

"חשוב שלא נתייחס אליהם כאל לקוחות בלבד, אלא כאל שותפים. הם לא רוצים רק לקנות ציוד, אלא מחפשים שיתופי פעולה בין שווים. זה יכול לבוא לידי ביטוי, למשל, בהקמת מיזמים משותפים (JV). חשוב להיזהר מאגרסיביות-יתר. זוהי מערכת יחסים לטווח ארוך וצריך לבנות את היסודות בסבלנות".

OurCrowd היא פלטפורמת השקעות גלובלית ונחשבת למשקיעת ההון סיכון הפעילה ביותר בישראל. עד היום היא גייסה התחייבויות להשקעות בהיקף של 1.5 מיליארד דולר במעל 200 חברות פורטפוליו ו-20 קרנות, ורשמה 40 אקזיטים, בהם: Beyond Meat שהונפקה לפני שנה בנסד"ק, חברת Jump Bikes שנמכרה ל-Uber, חברת Briefcam שנמכרה ל-Canon, חברת Argus שנמכרה ל-Continental, חברת Crosswise שנמכרה לאורקל, חברת Replay שנמכרה לאינטל, חברת Corephotonics שנמכרה לסמסונג, וחברת CyberX שנמכרה למיקרוסופט.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות

פורסם בתגיות: איחוד האמירויות