חברת EchoCare החלה לייצר מערכות מכ"ם לניטור חולי קורונה

6 ספטמבר, 2020

המערכת מבוססת על שימוש במכ"ם UWB חודר-קירות, ונכנסת לשימוש בבתי חולים בישראל כדי לנטר מרחוק את המצב הנשימתי של חולי קורונה. פותחה במקור כדי לנטר מצב קשישים בלא שיידרשו לענוד אבזר ובלא לצלם אותם

חברת EchoCare מפארק המדע בנס-ציונה החלה בייצור המוני של מערכות מכ"ם ביתיות המאפשרות לנטל חולי קורונה ולספק שירותי ניטור לא פולשני של קשישים. הייצור מתבצע במפעל הרכבות בצפון הארץ והחל בעקבות ניסויים מוצלחים ביפן ובאוסטרליה. החברה מדווחת שהקורונה הביא להגדלת הביקוש למערכות, שכן הן מאפשרות לנטר מרחוק חולי קורונה מאושפזים ולצמצם את המגע בינם לבין הצוות הרפואי. כיום המערכות נמצאות בשלבי התקנה במחלקות קורונה ובמחלקות פנימיות בבית חולים בישראל.

חברת אקו-קייר הוקמה בשנת 2015 על-ידי המנכ"ל רפי זך (בתמונה למעלה) ועל-ידי ד"ר יוסי קופמן, שהיה גם ממייסדי חברת סיקלו. החברה קיבלה השקעות מהמדען הראשי, מחממת אינקוביט של אלביט, מהקרנות Centrica Innovation (בריטניה) ו-Lifeview (אוסטרליה), מקבוצת תגבור הישראלית ומשני משקיעים פרטיים נוספים. כעת החברה נמצאת בשלבי גיוס הון למימון המעבר לשלשב המסחרי. בראיון ל-Techtime סיפר זך שהחברה הוקמה במטרה לספק פתרון לבעיית ניטור הקשישים.

"כל הפתרונות הקיימים היום בשוק אינם קבילים בסביבה הביתית. הם דורשים לענוד אבזר, או שהם מבוססי מצלמה אשר חודרים לפרטיותו ודורשים התקנה של מספר מערכות בכל חדרי הבית. הפתרון שלנו מאפשר לכסות באבזר אחד את כל הבית, ולקבל חיווי המבוסס על מידע המגיע מהחיישן ועל אלגוריתם אשר לומד את מאפייני ההתנהגות של הקשיש". החברה פיתחה מכ"ם רחב טווח UWB בהספק נמוך מאוד, אשר מותקן על התקרה באחד החדרים ומצליח לעבור דרך הקירות ולנטר את המתחולל בשטח הדירה. "המכ"ם משדר אותות בעוצמה נמוכה מאוד – מאית מהעוצמה של אות Wi-Fi ואלפית מהעוצמה של אות סלולרי".

"הקורונה שינתה את העולם שלנו"

המערכת מנטרת ברציפות את הדירה ובכל כמה שניות מייצרת דיווח היכן נמצא האדם בדירה, באיזו תנוחה, איזה תנועות הוא מבצע ומהו מצב הנשימה שלו. תוכנת בינה מלאכותית מקבלת את הדיווחים האלה ומבצעת ניתוח מצב (Cognitiv Situation Analysis). המערכת מפתחת תבניות של התנהגויות כמו הליכה, שינה, קריסה ונפילה, ויכולה להבחין למשל בין אדם שנשכב על הרצפה כדי לצפות בטלוויזיה לבין אדם שרוע שאיבד את הכרתו. או דוגמא אחרת: נניח שקשיש התעלף לרגע בחדר האמבטיה ונמצא שכוב על רצפה. המערכת מזהה שהוא לא צריך להיות על הרצפה בחדר האמבטיה, ומייצרת התראה.

"בנוסף, המערכת מחוברת אל הענן שלנו, כדי שנוכל בצע באמצעות לימוד עומק להכיר תופעות ולייצר תבניות תבניות של מצבים נוספים שעדיין לא זיהינו. כך למשל, במקרים רבים קשישים נופלים מיד לאחר שהם קמים מהמיטה. אם אנחנו מזהים הרבה מצבים כאלה, אנחנו יכולים לחפש תבנית מוקדמת יותר שהביא לנפילה, ולא רק להגיב לנפילה עצמה".

כיצד הקורונה השפיעה על עליכם?

זך: "הקורונה שינתה את העולם שלנו. בתחילת מרץ התבקשנו על-ידי מפא"ת לסייע במציאת פתרון בבתי חולים. בתי החלוים מוטרדים מהתרחיש שבו חולי קורונה מאושפזים במצב בינוני ולפתע סובלים מהדרדרות למצב קשה. כדי למנוע את התופעה, הצוות הרפואי צריך לבצע בכל שעה מדידות נשימה שלהם. כיום הדרך היחידה לעשות זאת היא לבחון את תנועת החזה. הדבר חושף את הצוות להדבקה, והוא עשוי להחמיץ את ההזדמנות מכיוון שלעתים ההתדרדרות היא מהירה מאוד.

"המערכת שלנו מנטרת את החולה ללא הפסקה ומייצרת התראה מיידית במקרה של התדרדרות במצב הנשימתי של החולה. כיום המערכת מותקנת בחדר טיפול נשימתי מוגבר במרכז רפואי בישראל, ובקרוב תיכנס לשני מרכזים נוספים. כיום מותקנת מערכת ניטור מעל כל מיטה. בעתיד נוכל לנטר את כל החולים בחדר באמצעות מערכת אחת. הקורונה יצרה מצב שבו יש צורך לנטל הרבה מאוד אנשים מבודדים. זהו תחום שלא תככנו להיכנס אליו כל-כך מהר".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מכשור רפואי , משבר הקורונה