אלביט רוכשת את Sparton ב-380 מיליון דולר

23 דצמבר, 2020

ניצלה הזדמנות ורכשה את אחת מהיצרניות הוותיקות בארה"ב לציוד לוחמה תת-ימית, לאחר שהחברה נקלעה לקשיים ונמכרה לקרן השקעות. העיסקה תואמת לאסטרטגיית הצמיחה הימית שאלביט גיבשה

בתמונה למעלה: המחשה של ספארטון עבור הצי האמריקאי – שיגור מל"ט מתוך מתקן צף המשוחרר מכלי טיס או מכלי שיט

חברת אלביט מערכות (Elbit) חתמה על הסכם לרכישת חברת Sparton Corporation האמריקאית תמורת 380 מיליון דולר. חברת ספארטון פועלת מסן דיאגו, פלורידה, ומפתחת ומייצרת ציוד אלקטרוני ללוחמה תת-ימית: מערכות המותקנות בצולללות ומערכות נגד צוללות. נשיא ומנכ"ל אלביט, בצלאל מכליס, אמר שהעיסקה תתבצע באמצעות החברה הבת Elbit Systems of America ותאפשר להרחיב את פעילות הקבוצה בתחום הימי.

ספארטון מעסיקה כ-700 עובדים ונחשבת לאחת מהחברות הבטחוניות הוותיקות בארה"ב: היא הוקמה בשנת 1900 ומספקת מערכות לצי האמריקאי מאז מלחמת העולם הראשונה. המוצרים המובילים שלה כוללים בקרי עומק עבור הפעלת פצצות עומק נגד צוללות ומערכות סונאר אקטיביות ופסיביות (Sonobuoys) שאותן היא מספקת לארה"ב ולבעלות בריתה ב-60 השנים האחרונות. המערכות האקטיביות כוללות שידור אותות והאזנה לאותות החוזרים, כאשר המערכות הפאסיביות הן מערכות האזנה בלבד.

הקרנות השתלטו על החברה, פרקו אותה ומכרו אותה

חברת ספארטון חוותה זעזועים שינויים רבים בשנתיים האחרונות: בעבר היא עסקה גם במתן שירותי ייצור, ותיקון מערכות אלקטרומכניות ומעגלים אלקטרוניים עבור השוק הצבאי, הרפואי והתעשייתי, באמצעות מפעל בדקוטה ארה"ב ומפעל בווייטנאם. החברה פעלה בריווחיות נמוכה שלא איפשרה לה להחזיר חוב של 120 מיליון דולר. בחודש מרץ 2019 היא נמכרה לקרן Cerberus Capital Management המשקיעה בחברות שנקלעו למצוקה.

בחודש יולי 2020 מכרה סרברוס את חטיבת שירותי הייצור לקרן השקעות הנמצאת בבעלות בנק ההשקעות ג'יי פי מורגן, המפעילה אותה כיום תחת השם Spartronics, וכעת היא מוכרת את השארית לחברת אלביט. הדו"ח האחרון שהחברה פירסמה כולל את התוצאות העסקיות מהמחצית הראשונה של שנת 2019. ממנו עולה שמכירות חטיבת הייצור הסתכמו בכ-118 מיליון דולר ומכירות חטיבת המערכות הימיות הסתכמו בכ-76 מיליון דולר. רק במעט יותר מאשר במחצית הראשונה 2018.

אלביט מביאה אל הים ידע אווירי ויבשתי

ניתן לצפות שחברת אלביט תשלב את הפעילות של ספארטון עם הפעילות של חברת GeoSpectrum הקנדית שאותה היא רכשה בשנת 2007: החברה פיתחה מערכת תקשורת אקוסטית (Long-Range Acoustic Messaging) המאפשרת תקשורת דו-כיוונית תת-ימית למרחק של אלפי קילומטרים בין מפעיל המצוי מעל פני הים, לבין צוללת מאויישת או לא מאויישת.

מאחורי העיסקה האחרונה עומד מהלך שקט שאלביט מבצעת בעקביות בשנים האחרונות, אשר מיועד להפוך אותה למעצמה ביטחונית ימית, באמצעות טכנולוגיות מתקדמות וניצול הידע והמוניטין שלה בתחום המערכות האחרות שבהן היא פועלת: מערכי שליטה ובקרה, תקשורת לוויינים ותורת לחימה שהיא מביאה מתחום המטוסים הלא מאויישים, מערכות מודיעין אלקטרואופטי ומודיעין תקשורת שבהן היא פעילה עשרות שנים, ומערכות ירי אוטומטיות מחטיבת היבשה.

לקריאה נוספת: מהי האסטרטגיה הימית של חברת אלביט

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מיזוגים ורכישות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אלביט