אינפינידום היא אחת ממייסדות קונסורציום Open PNT Alliance

27 דצמבר, 2020

הקונסורציום, שהוקם על רקע צו מנהלי של הבית הלבן, יגבש סטנדרטים לשימוש בטוח במערכות PNT. "זו פעם ראשונה שדרג פוליטי מכיר בבעיה."

[בתמונה: "רחפן בתוך קופסה" של Easy Aerial]

חברת אינפינידום (Infinidome) מקיסריה, המפתחת פתרונות להגנה על מכשירי GPS מפני שיבוש וחסימה, היתה שותפה, כחברה מייסדת, להקמת קונסורציום חדש בשם Open PNT Alliance, שתפקידו לגבש סטנדרטים לשימוש בטוח במערכות המספקות נתוני מיקום, ניווט ותזמון (Position, Navigation & Timing – PNT), ובראשן GPS. הקונסורציום כולל עשר ספקיות של שירותי PNT ויצרניות של ציוד ובהן אירידיום (Iridium), נקסטנאב (NextNav), אורוליה (Orolia), סטלס (Satelles) ועוד.

אחד הגורמים שהאיצו את הקמת הקונסורציום היה צו מנהלי שפורסם על ידי הבית הלבן בחודש פברואר, שקרא להסדיר את תחום שירותי ה-PNT.  למעשה, לא רק מערכות ניווט, כמו אלה המצויות בכלי-רכב, מתבססות על GPS, אלא גם תשתיות קריטיות כדוגמת רשתות חשמל ותקשורת, חוות שרתים, מערכות בנקאיות וכדומה, המסתמכות על שירותי PNT לצורך תזמון פעולות וסנכרון. GPS הינו האמצעי הרווח ביותר לאספקת נתוני PNT, אך ישנם גם אמצעים טכנולוגיים נוספים כדוגמת שעונים אטומיים, גירוסקופ סיב אופטי, לוויינים נמוכי מסלול (LEO) ועוד.

בצו נכתב: "לאור האימוץ הגובר של שירותי PNT, שיבוש או הטעיה של השירותים הללו עלול להשפיע לרעה על הכלכלה והביטחון הלאומי של ארצות הברית. על כן, מחובתו של הממשל לקדם שימוש אחראי של מערכות PNT על ידי מפעילים של תשתיות קריטיות." הצו קובע כי תוך שנה מיום חתימת הצו משרד המסחר ימפה את כל המערכות הקריטיות המתבססות על PNT, והמשרד לביטחון המולדת יגבש קריטריונים לבחינת רמת האבטחה של המערכות השונות. הממשל מבצע את התהליכים הללו תוך דיאלוג עם המגזר הפרטי, ועל כן לגוף כמו הקונסורציום Open PNT יכול להיות משקל משמעותי.

מייסד ומנכ"ל אינפינידום, עומר שרר, הסביר ל-Techtime את חשיבותו של הצו המנהלי. "זו פעם ראשונה שמישהו במישור הפוליטי מכיר בכך שאי אפשר להסתמך עוד במערכות קריטיות על GPS באופן הפרוץ שבו זה נעשה כיום. עבורנו, כחברת סטארט-אפ החברות בקונסורציום יכולה לספק לנו חשיפה משמעותית."

מתמקדים בשוק הכטב"מים הצבאיים

אינפינידום פיתחה רכיב להגנה על משדרי GPS בציי רכב, כלי-טיס בלתי מאוישים ותשתיות קריטיות מפני מתקפות שיבוש וחסימה. הרכיב, המתחבר לכל GPS, מזהה ניסיונות מתקפה ומאפשר להמשיך ולשדר אותות מיקום למרכז הבקרה גם כשה-GPS נמצא תחת מתקפת שיבוש. היתרון התחרותי המשמעותי של החברה הוא בכך שהמוצר שלה זול משמעותי ביחס למוצרים מתחרים, בעיקר מהשוק הצבאי, שעלותם יכולה להגיע אפילו לעשרות אלפי דולרים. לאינפינידום יש מוצרים ייעודיים לשוק האוטומוטיב ולשוק הרחפנים והכטב"מים, והיא כעת מפתחת את הדור הבא, שיספק הגנה משלושה כיווני אוויר של תקיפה.

הפתרון של אינפינידום מתבסס על אלגוריתם סינון ייחודי (proprietary filtering algorithm) שהחברה פיתחה. באמצעות שילוב האותות משתי אנטנות (אנטנות פשוטות ורגילות) מופרדות זו מזו, המערכת מזהה את הכיוון ממנו היא מותקפת, מזינה את המידע הזה חזרה לאלגוריתם ומצליחה בזאת להפחית את עוצמת הגורם המשבש מה שמאפשר למקלט ה-GPS להמשיך ולקלוט את אותות ה-GPS.

אחד משוקי המפתח של אינפינידום הוא שוק הכטב"מים הצבאיים והביטחוניים. לא מכבר חתמה החברה על שיתוף פעולה עם יצרנית הרחפנים האמריקאית Easy Aerial, שתטמיע את הפיתרון של אינפינידום בקו הרחפנים הצבאיים שלה, כדי להגן עליהם מפני ניסיונות להפילם תוך כדי טיסה באמצעות חסימת אות ה-GPS.

"אנחנו מתמקדים כעת בהגנה על כטב"מים צבאיים ולגופי אכיפת חוק, מכיוון שבתחום זה יש לקונה משמעותית. למרבית הכלים הללו אין הגנת GPS ראויה, וזה עשוי למנוע מהם להמריא ולבצע את המשימה בהצלחה. אחת המטרות שלנו בקונסורציום היא לקדם רגולציה שתחייב הגנת GPS, ממש כמו שהרגולציה כבר מחייבת התקנת מצנחי חירום ברחפנים."

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אבטחת סייבר , חדשות , רחפנים

פורסם בתגיות: GPS , PNT , אינפינידום