אקטליס חצתה את מחסום הגיגה-ביט בקווי טלפון

5 אוגוסט, 2021

באמצעות נטרול רעשים בין כבלי נחושת המלופפים יחדיו, טכנולוגיות התמסורת של אקטליס מאפשרת להעביר על גבי תשתית טלפון תקשורת נתונים ברמת סיב אופטי. מנכ"ל החברה ל-Techtime: "קווי הטלפון הם משאב בלתי מנוצל"

בתמונה למעלה: מערכת תמסורת של חברת אקטליס

חברת אקטליס (Actelis) השיגה ציון דרך נוסף בהתפתחות של טכנולוגיית התמסורת שלה. החברה פיתחה פתרון לרשתות תקשורת המאפשר להרחיב משמעותית את קיבולת העברת הנתונים של תשתיות טלפון מסורתיות, וזאת באמצעות נטרול ההפרעות האלקטרומגנטיות והרעש ההדדי (cross talk) המתרחשים בין כבלי נחושת מלופפים יחדיו בקווי הטלפון. כעת, הכריזה אקטליס כי הדור החדש של הפתרון שלה מאפשר להעביר נתונים בקצב של גיגה-ביט לשנייה על-גבי כבלי נחושת פשוטים של קווי הטלפון.

בכך, הטכנולוגיה של החברה למעשה מצליחה "לשדרג" את יכולת העברת הנתונים של קווי טלפון לרמה של סיבים אופטיים, ומציעה חלופה אטרקטיבית לאתגרים המורכבים שמולם ניצב עולם הטלקום כיום, כמו היכולת לספק לכל משתמש-קצה בבניין מגורים רוחב-פס גבוה, פריסת תשתיות תקשורת במרחב הציבורי לתחום ה-IoT, ופתרון לרשתות איתרנט פנימיות של ארגונים.

המפתח הוא בניטרול הרעש

אקטליס הוקמה ב-1999 על ידי המנכ"ל טוביה בר-לב, יובל בראון וקמרן אלאיין. החברה גייסה עד היום כ-130 מיליון דולר, בעיקר מקרנות הון-סיכון אמריקאיות ועל כן הנהלת החברה נמצאת בארצות הברית, ואילו מרכז הפיתוח יושב בישראל. אקטליס מפתחת פתרונות תמסורת המאפשרים לשדרג פי כמה מונים את קיבולת הנתונים שניתן להעביר על גבי כבלי נחושת פשוטים. קווי טלפון מורכבים לרוב מכמה עשרות כבלי נחושת המלופפים יחדיו בצורה של צמה.

בשל כך לא ניתן להעביר על-גביהם תקשורת נתונים בקצב גבוה, וזאת מאחר שהאנרגיה הגבוהה של התשדורת מייצרת הפרעות אלקטרומגנטיות הדדיות בין הכבלים, שהופכים את התשדורת לרעש בלתי ניתן לפענוח. כמו כן, בקווי נחושת טיב האות נשחק ככל שהמרחק גדול יותר. בשל המגבלות הללו, קפיצת המדרגה בקצבי האינטרנט בשני העשורים האחרונים התבססה על שינוי מתשתית של DSL לתשתית של סיבים אופטיים.

הפתרונות של אקטליס, המשלבים חומרה ותוכנה ומותקנים בתחנות ממסר (backhaul), מתבססים על אלגוריתמים מיוחדים, טכניקות של הצפנה, דחיסה ותיקון שגיאות ושימוש במגברים ומשכפלי אותות (repeaters), אשר מנטרלים את ההפרעות הללו ועל כן מאפשרים לשדר על-גבי כבלי הנחושת תשדורת חזקה מבלי שאיכות האות תיפגע.

מנכ"ל החברה, טוביה בר-לב, הסביר בשיחה עם Techime כי הטכנולוגיה של החברה מאפשרת להשתמש בתשתית מיושנת ולהתאים אותנו לסטנדרטים של ימינו. "קווי הטלפון, שפרוסים כיום כמעט בכל מקום, הם משאב בלתי מנוצל. הטכנולוגיות הקיימות מתייחסות לכל כבל בנפרד בתוך הצמה, ועל כן מסוגלות להעביר תקשורת בקצב מאוד נמוך כדי להימנע מהפרעות בין כבל לכבל. הטכנולוגיה שלנו מתייחסת לצמה כמכלול, וכאשר אתה יודע מה קורה בכל קו ניתן לבצע ביטול רעשים.  אף אחד לא עשה זאת במספר כה גדול של קווים בו-זמנית. אנחנו מצליחים לנקות את הקו בפקטור של 50 דציבלים, שזה פנומנלי. המערכות שלנו חסינות אפילו יותר מסיבים אופטיים."

נדבך חשוב בפאזל הרשת ההיברידית

כאמור, אקטליס פעילה כבר יותר מעשרים שנה, ובשני העשורים האחרונים הטכנולוגיה שלה התקדמה
ביחד עם התקדמות האינטרנט, מעשרות מגה-ביט בתחילת הדרך, בהמשך מאות מגה-ביט וכיום ג'יגה-ביט.

מנכ"ל אקטליס טוביה בר-לב

לדברי בר-לב, דווקא כיום, למרות הפריסה הנרחבת יותר ויותר של התשתית האופטית, הצורך בטכנולוגיה של החברה רק מתחדד. "תמיד יהיה צורך בעוד רוחב-פס, בטח על רקע משבר הקורונה, ריבוי המכשירים המחוברים בתחום הבית החכם, ועולם ה-IoT. כולם רוצים אינטרנט בכל מקום' לא רק בבית, לא רק בסמרטפון, אלא בכל חיישן וחיישן. סיבים אופטיים לא זמינים בכל מקום, ולא ניתן יהיה, כלכלית, לפרוס סיב לכל משתמש ביתי. בתעשיית הטלקום מבינים זאת, ועל כן הגישה היא יותר היברידית. כאן אנחנו נכנסים לתמונה. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת להשתמש בתשתית הטלפון והטלמטריה הקיימת ולהביא תקשורת מהירה בלי העלויות ההנדסיות העצומות של שדרוג תשתיות."

החברה מציעה פתרונות לכמה מקרי-בוחן עיקריים בשוק הטלקום כיום, מאספקת רוחב-פס גבוה לכל דייר ודייר בבניין מגורים, מבלי שיהיה צורך "להתחלק" באותו סיב אופטי, שימוש בתשתית הטלמטריה של רמזורים כדי לשדרג אותם לרמזורים חכמים עבור יישומי תחבורה חכמה, קישוריות לאורך פסי רכבת, והקמת רשתות איתרנט בקמפוסים, בסיסים צבאיים וכדומה. לדברי החברה, יש לה כ-300 לקוחות לערך, והיא מעסיקה כמה עשרות עובדים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות

פורסם בתגיות: אקטליס , גיגה-ביט , טוביה בר-לב , קווי טלפון