סמארט-שוטר חשפה מערכת בקרת ירי חכמה לרחפנים תוקפים

10 ינואר, 2022

המטע"ד, המתבסס על הכוונת החכמה של החברה לנשקים אישיים, מאפשר לרחפנים נושאי-נק"ל להתביית על המטרה אוטומטית מן האוויר ולפגוע בה במדויק בירייה אחת

בעולם הצבאי, רחפנים כבר לא משמשים רק לאיסוף מודיעין ותצפית, אלא גם ככלי תקיפה. מאחר שרחפנים אינם מסוגלים לשאת טילים, החימוש שמותקן על גביהם הינו לרוב נשק קל כדוגמת רובי-סער, המופעלים מרחוק על ידי מפעיל. ואולם, בדומה לקושי של חייל רגלי לפגוע במטרות נעות באמצעות נשקו האישי, טיווח מדויק של מטרה על הקרקע מתוך רחפן הינו משימה קשה אף יותר. על כן, לרוב רחפנים נושאי נק"ל משמשים כמעין "מכונת ירייה מעופפת", עם סיכון גבוה לפספוס המטרה או פגיעה בבלתי מעורבים.

כעת, חושפת חברת סמארט-שוטר (Smart Shooter) לראשונה את ה-SMASH Dragon: מערכת בקרת ירי חכמה, הנישאת על גבי רחפן ומאפשרת לנק"ל המוטס להתביית על המטרה ולפגוע בה בירייה אחת באמצעות טכנולוגיות מתקדמות של עיבוד תמונה ובינה מלאכותית. 

SMASH Dragon הוא מטע"ד אשר מותקן על גבי רחפן ומאפשר למפעיל לירות ולפגוע בצורה מדויקת מהאוויר במטרה נייחת או ניידת, בעת שהרחפן עצמו נשלט מרחוק והמפעיל נמצא במרחק בטוח. מדובר במטע"ד המתאים להרכבה על מגוון גדול של רחפנים מסוגים שונים, ויכול לשלב סוגים שונים של רובי סער, רובי צלפים, 40 מ"מ ותחמושת אחרת. המטע"ד קל המשקל מאפשר לרחפן, שמוגבל מטבעו בזמן הטיסה, לבצע את משימתו בצורה יעילה ומדויקת.

המערכת הייעודית לרחפנים מתבססת על מערכת בקרת-אש SMASH שפיתחה סמארט-שוטר לנשקים אישיים של חיילים, ושכבר נמצאת בשימוש של צה"ל וצבא ארצות הברית. המערכת, המותקנת באמצעות מסילה על-גבי כל רובה סער, מתבייתת על המטרה באמצעות חיישנים אלקטרו-אופטיים ועוקבת אחריה באמצעות עיבוד תמונה מבוסס בינה-מלאכותית. ההתבייתות האוטומטית מאפשרת לחייל לכוון ללא מאמץ, וכאשר הנשק מצוי בזווית הנכונה – ההדק משתחרר באופן אוטומטי.

כאמור, הקושי לטווח במדויק את המטרה מן האוויר נובע מחוסר היציבות המתמדת של רחפן מרחף, המרחק הגדול וממשק ההפעלה מרחוק, אך לדברי סמארט-שוטר המערכת החדשה מתגברת על האתגרים הללו ומאפשרת פגיעה מדויקת במטרות סטטיות ונעות תוך כדי טיסה. המערכת סיימה לאחרונה סבב ניסויים מוצלח, ונמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים. 

חברת סמארט-שוטר הוקמה בשנת 2011 על ידי שני יוצאי חברת רפאל, מיכל מור, מנכ"לית החברה, ואבשלום ארליך, הטכנולוג הראשי (CTO). בסיס החברה נמצא בקיבוץ יגור, ויש לה סניפים גם בארצות הברית, באירופה ובאוסטרליה. בין לקוחות החברה כיום ניתן למנות את צה"ל, צבא ארצות הברית, חיל הים ההודי וצבאות שונים של מדינות באירופה. 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , בינה מלאכותית , חדשות , רחפנים , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: Smart Shooter