חה"א הברזילאי השלים ניסויים ברדיו של אלביט

24 ינואר, 2022

נבחנו ביצועי רשת הרדיו הדיגיטלית (SDR) ממשפחת E-LynX כשהיא מותקנת במטוס F-5M. בשלב הבא יבוצעו ניסויים במטוס הקו הראשון Gripen NG, ולאחר מכן צפויה התקנה של המערכת בכל המטוסים של חיל האוויר הברזילאי

בתמונה למעלה: מטוס F-5M של חיל האוויר הברזליאי עם מערכת E-LynX בקידמת המטוס

חיל האוויר הברזילאי ביצע בהצלחה טיסות מבחן עם מערכות התקשורת הדיגיטליות של אלביט ממשפחת E-LynX, המבוססות על טכנולוגיית רדיו דיגיטלי (Software Defined Radio – SDR). הניסוי נערך במסגרת פרוייקט Link-BR2 של צבא ברזיל, אשר מטרתו יצירת ערוץ תקשורת מאוחד לכל זרועות הצבא, אשר מאפשר להעביר מידע דיגיטלי דוגמת נתוני מכ"ם, תמונות, צילומי וידאו וכדומה, בין כל הזרועות ופלטפורמות הלחימה של הצבא.

הניסויים שביצעה אלביט בברזיל כללו טיסות מבחן במטוס הקרב F-5M מתוצרת נורתרופ, שהוא הגרסה הברזילאית המשודרגת של מטוס הקרב F-5. במהלכם נבדקו יכולות כמו הפעלת רשת תקשורת רב-ערוצית להעברת נתונים, קול ותמונה אוויר-אוויר ואוויר-קרקע, בטווחים ארוכים. הניסויים כללו בניית תמונת מצב משותפת ואחודה בין כל ה"חברים ברשת", בהם הטייסים באוויר ובקרי טיסה על הקרקע, ויכולת סגירה מהירה של מעגלי אש.

חברת אלביט מסרה שבשלב הבא הניסוי יורחב למטוסי הקו הראשון של ברזיל, Gripen NG, שהוא שדרוג ייעודי עבור ברזיל של מטוס הקרב השבדי Saab JAS 39, שאותו רכשה ברזיל בשנת 20219. חברת אלביט היא האינטגרטור והספק הראשי של התוכנית הלאומית לרדיו אווירי בברזיל. לאחר השלמת ניסויי ההמשך, יותקנו מערכות הרדיו הדיגיטלי בכל המטוסים של חיל האוויר הברזילאי.

רדיו דיגיטלי היא טכנולוגיית תקשורת אלחוטית שבה פונקציות אלחוט רבות, כמו אפנון, עירבול, גילוי' סינון תדרים והגברת אותות, מתבצעים באמצעות תוכנה ולא באמצעות חומרה כמו במערכות רדיו אנלוגיות מסורתיות. משפחת E-LynX כוללת גם מכשירים המותקנים בכלי-רכב קרקעיים וימיים ומכשירים ניידים המיועדים לשימוש חיילי החי”ר. היא כוללת יכולות מיוחדות, כמו למשל הקמת רשת ניידת אד-הוק (Mobile Ad- Hoc Networking) בשדה הקרב.

רדיו דיגיטלי מעביר את פונקציות התקשורת אל התוכנה

השימוש ברדיו SDR מספק קשר אמין ומאובטח בשדה הקרב, מכיוון שהוא כולל אמצעים דיגיטליים להתמודדות עם הפרעות. למשל, אלגוריתמים לתיקון שגיאות מקטינים את הסיכוי לאבד חבילות תקשורת. התוכנה במכשירי E-LynX מאפשרת לספק תקשורת מאובטחת ומוצפנת של קול, וידאו ונתונים במספר ערוצים במקביל. בשנים האחרונות אלביט שילבה במשפחה הזו אלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית המאפשרים לעקוב אחר מיקום הכוחות בשטח באמצעות גלי רדיו, לבצע זיהוי אוטומטי של עומסים, לאתר נסיונות חסימה ולנהל את הניתוב ומשאבי הספקטרום באופן אוטונומי.

משפחת E-LynX של חברת אלביט
משפחת E-LynX של חברת אלביט

מערכות E-LynX מפותחות ומיוצרות בשלושה מרכזי הנדסת רדיו של אלביט בעולם: ישראל, גרמניה וברזיל. הם נמצאים בשימוש בצבאות רבים, בהם צה"ל והצבאות של גרמניה, הולנד, שוויץ, שבדיה וספרד. בשנת 2020 זכתה אלביט בחוזה בהיקף של כ-338 מיליון דולר לאספקת רשת רדיו טקטית ניידת מבוססת E-LynX, לצבא היבשה השווייצרי, ובהזמנת המשךה לאספקת 1,000 מכשירי קשר לצבא שבדיה. בחודש אוקטובר 2021 היא הכריזה על שידרוג משפחת E-LynX באמצעות טכנולוגיה רשומה כפטנט המאפשרת לשדר ולקלוט שידורים בו-זמנית (דופלקס) באמצעות שימוש במספר תדרים במהלך התקשורת.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית , תקשורת , תקשורת אלחוטית

פורסם בתגיות: אלביט