האם 6G תהיה טכנולוגיה סינית?

13 פברואר, 2022

טכנולוגיית הדור השישי נחשבת ל"גבול האחרון", מכיוון שהיא תמזג את כל החיישנים, מקורות המידע ותשתיות העיבוד. בסין הבינו זאת כבר לפני שלוש שנים. ארה"ב ואירופה מתחילות רק עכשיו להתעורר, ולשאול את עצמן כיצד להשתלב בדור הבא

בתמונה למעלה: מרכז הבקרה של ניסוי השידור הסיני בטכנולוגיית הדור השישי. צילום: SCMP.COM

טכנולוגיית הדור החמישי נמצאת כעת רק בשלבי הפריסה הראשונים שלה, וברקע כבר מתחיל המאבק על הדור החדש, 6G. בדרך-כלל תהליכי הגיבוש והניסוח של תקני תקשורת סלולרית מתחילים לפחות עשור לפני שהם מגיעים אל השוק, אולם הפעם מדובר בטכנולוגיה שהיא מאוד מתקדמת בהשוואה לדורות הקודמים, ושהגדרתה ופיתוחה ייעשו בעידן של אי-אמון בין גושי, מאבק ללא פשרות בין סין וארה"ב, והכרה בכך שמי שיוביל את הטכנולוגיה, ישיג יתרון מכריע – טכנולוגי, כלכלי ואסטרטגי.

מהי טכנולוגיית הדור השישי? עדיין אין תשובות ברורות, אולם ההערכות בתעשייה הן שרשתות הדור השישי יספקו את כל השירותים של רשתות הדור החמישי בתוספת של קפיצת מדרגה במהירות העברת המידע ובממשקי התחברות בין מקורות שונים. לכן היא תיבנה באמצעות שימוש בתדרי תקשורת גבוהים מאוד שהיום הם לא מנוצלים. ההנחה הרווחת בתעשייה היא שטווח התדרים יהיה איפשהוא בתחום 100GHz-3THz, כאשר היעד הוא להגיע לקצב העברת נתונים של עד 95Gbps. מדובר בטווח תדרים שעד לאחרונה נחשב כמעט כחסר חשיבות כלכלית וטכנולוגית.

יריית הפתיחה נורתה בשנת 2019

רשמית, המירוץ אל הדור השישי החל לפני שלוש שנים כאשר רשות התקשורת האמריקאית (FCC) הכריזה בשנת 2019 על טווח התדרים 95GHz-3THz כעל תחום חופשי למשך 10 שנים, כדי לאפשר ביצוע ניסויים בפיתוח מערכות הדור השישי. במקביל, החלה גם סין במהלך מתואם להשגת עליונות בתחום הדור השישי: באוגוסט 2019 התכנסה לראשונה קבוצת ה-6G הסינית (China 6G Wireless Technology Group), שמטרתה להוביל מאמץ סיני מתואם בתחום 6G. הקבוצה כוללת 40 חברות דוגמת וואווי, ZTE וצ'יינה מובייל, נציגי ממשלה ואקדמיה. היא מובלת על-ידי אוניברסיטת צינגואה (המטפלת גם בקידום תעשיית השבבים הסינית).

האוניברסיטה הזאת אחראית על ההישג הסיני הגדול ביותר בתחום הזה: בשבוע שעבר דיווח העיתון South China Morning Post על פריצת דרך בתחום: חוקרים מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת צינגואה השיגו שיא עולמי בקצב תעבורה אלחוטי: הם שידרו מידע בקצב של 206.25Gbps בערוץ תקשור אלחוטית באורך 1 ק"מ שהוקם באתר שבו נערכים משחקי אולימפיאדת החורף. מדובר במהירות גבוהה פי 10-20 ממערכות הדור החמישי. במהירות כזאת ניתן להוריד את כל סרטי היקום של מארוול (59.5 שעות צפייה) ברזולוציית 4K במשך 16 שניות בלבד. יצרניות תקשורת סיניות מאמינות שהן יוכלו להשתמש בטכנולוגיה הזו כבר בשנת 2030.

בתמונה: ערכת הבדיקות בניסוי משותף של Keysight ו-LG בתקשורת מהירה בתדרים הקרובים לטרה-הרץ. צילום: Keysight

אירופה וארה"ב התעוררו מאוחר

החוקרים הסינים מעריכים שבסופו של דבר המהירות של הדור השישי תהיה גבוהה פי 100 מהמהירות של הדור החמישי. אלא שבניגוד למאמץ הסיני המתואם, במערב אין כל חדש. אירופה החלה במאמץ מתואם רק בחודש דצמבר 2021, כאשר האיחוד האירופי הכריז על תוכנית השקעות בטכנולוגיות 6G בהיקף של 240 מיליון אירו. בארצות הברית המצב אפילו חמור יותר: למרות שה-FCC החל לבחון מוקדם יחסית את סוגיית הדור השישי, הוא זנח את המאמצים ומחדש אותם רק החודש הזה, במסגרת כינוס הוועדה הטכנולוגית המייעצת שיתקיים ב-28 בפברואר 2022.

גם בתעשייה כבר הבחינו בפער שבין סין לבין שאר העולם. בשיחה עם Techtime העריך לאחרונה סגן נשיא למו”פ ומנהל מרכז הפיתוח הישראלי של חברת Parallel Wireless האמריקאית, ברוך נבון, שסין תוביל את טכנולוגיות הדור השישי, בניגוד למצב שבו חסרות לה טכנולוגיות ליבה בדור החמישי (למרות שכיום יש בסין 1.4 מיליון תחנות בסיס מהדור החמישי). זאת, מכיוון שהיא מבצעת מחקר ופיתוח מתואמים במשך שנים רבות, בזמן שהמתחרים האחרים באירופה ובארה"ב "נרדמו".

הדור הסלולרי האחרון

בכל שלב אחר בהיסטוריה של התקשורת האלחוטית זה היה יכול להיות מצב קשה – אך זמני. אירופה למשל המציאה והובילה את טכנולוגיית GSM, אבל בסוף קואלקום הצליחה לקחת את ההובלה. אולם הדור השישי הוא משהו אחר לחלוטין, מכיוון שהוא ממוקד בשילוב מלא של כל תשתיות העיבוד, התקשורת והענן לכלל מערכת מקושרת מלאה. זו לא טכנולוגיה אלחוטית, אלא אגד טכנולוגיות, שלדברי מנהל המחקר במעבדות בל (הנמצאת בבעלות נוקיה), פיטר וטר, "ייצר מיזוג מלא בין העולם הפיסי והעולם הדיגיטלי".

הדורות הקודמים, הוא הסביר לאחרונה בפודקאסט, התמקדו באספקת יישומים חדשים. למשל 2G הביא יכולת SMS, הדור השלישי הביא יכולת שידור נתונים רחב פס, 4G הביא יכולות וידאו ו-5G מביא יכולות  וידאו אינטראקטיבי ו-IoT. הדור השישי לא יביא יכולות חדשות, אלא ימזג את כל מקורות המידע והחיישנים אל כל תשתיות התקשורת והעיבוד. במובן הזה, זהו הדור האחרון.

עולם קרוע ומפוצל

לכן המדינה או החברה אשר ייהנו ממעמד מוביל בדור השישי, צפויים להיות דומינטיים בטכנולוגיה ובכלכלה העולמית לשנים רבות מאוד. ראוי לציין שהמאבק הזה עדיין לא הוכרע. לאירופה ולארה"ב יש יכולת גדולה מאוד למקד מאמצים ולפתח במהירות טכנולוגיות פורצות דרך. אלא שבניגוד לשלושת הדורות הסלולריים האחרונים, תקני הדור השישי צריכים להתגבש בעולם קרוע ומפוצל. עולם שבו מתחולל מאבק שליטה כלכלי ופוליטי בין גושים יריבים אשר מתייחסים בחשדנות גלוייה אחד אל השני. הדבר הזה מייצר קושי מיוחד במינו בפני גופי התקינה אשר יידרשו לתאם את טכנולוגיית הדור האחרון.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תקשורת

פורסם בתגיות: 6G , תקשורת