ישראל השלימה בהצלחה את הניסוי במיירט-לייזר קרקעי

14 אפריל, 2022

הצליח ליירט רקטות, פצמ"רים וטילי נ"ט. מדובר בלייזר חשמלי שפותח בעשור האחרון בשיתוף אלביט ורפאל. ביוני 2021 הוא יירט כטב"ם באמצעות קרן שנישלחה ממטוס. בעשור הקרוב יוצבו המערכות לאורך גבולות המדינה

המינהל למחקר ופיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון (מפא"ת) וחברת דיווחו היום (ה') כי השלימו סדרת ניסויים במערכת יירוט קרקעית בלייזר כנגד איומים תלולי מסלול. המדגים פותח בשיתוף פעולה בין מפא"ת לחברת רפאל. הוא ביצע יירוט של פצמ"רים, רקטות, טילי נ"ט וכלי טיס בלתי מאוישים. ראש מו"פ במפא"ת אשר הוביל את הפרוייקט, תא"ל יניב רותם, אמר כי השימוש בלייזר הוא "שובר שיוויון. הטכנולוגיה פשוטה לתפעול ומוכיחה כדאיות כלכלית".

שר הביטחון, בני גנץ, אמר שישראל תבצע "הזמנת ענק לפיתוח וייצור מערכת הגנה בלייזר". המטרה היא להציב בתוך 10 שנים סוללות של משדרי לייזר לאורך גבולות המדינה. בחודש יוני 2021 השלימו חברת אלביט מערכות, חיל האוויר ומפא”ת סדרת ניסויים מוצלחים שבמהלכם הם יירטו כטב”מים בטווחים ובגובהי טיסה שונים, באמצעות מערכת הלייזר הישראלית כשהיא מופעלת בתצורה האווירית שלה. אלביט משתתפת גם בפיתוח הלייזר הקרקעי, אם כי במקרה הזה הקבלנית הראשית היא חברת רפאל.

ישראל מפתחת שלוש מערכות הגנה שונות

טכנולוגיית לייזר החשמלי הישראלית פותחה בעשור האחרון במסגרת מחקר טכנולוגי שבוצע בשיתוף רפאל, אלביט וחוקרים מהאקדמיה בארץ. היא נחשבת לפריצת דרך טכנולוגית בתחום הלייזר הרב-עוצמה. בינואר 2020 דיווחה מפא"ת שהטכנולוגיה החדשה מאפשרת למקד ולייצב את האלומה על מטרה בטווחים ארוכים ואפילו להתגבר על הפרעות באטמוספירה. בעקבות פריצת הדרך, היא התניעה שלוש תוכניות לפיתוח מדגימי לייזר בשיתוף רפאל ואלביט: מדגים למערכת לייזר קרקעית שתשלים את מערכת כיפת ברזל; מדגים לייזר מתמרן שיותקן על כלי-רכב ומדגים לייזר אווירי המבצע יירוט מפלטפורמה אווירית, דוגמת מטוס או מל"ט.

מנוע צמיחה חדש של התעשייה הביטחונית

ביולי 2021 חתמו רפאל ולוקהיד מרטין על הסכם עקרונות לשיתוף פעולה בפיתוח, ייצור ושיווק מערכת הגנה מבוססת-לייזר אשר תוכל ליירט רקטות ומל”טים. בשלב הראשון הן יפתחו את המערכת עד לשלב השימוש המבצעי שלה בישראל ובמקביל יבחנו את האפשרות לשווק אותה גם בארצות הברית. בתחילת 2021 העריך מנכ”ל אלביט, בצלאל מכליס, שהמערכת האווירית של אלביט תהיה מבצעית בתוך כשלוש שנים, ובחודש שעבר הוא אמר שהלייזר צפוי להיות מנוע צמיחה של החברה.

מכליס: “הלייזר יביא לשינוי פרדיגמה, מכיוון שהוא מאפשר להתמודד בו-זמנית עם הרבה מאוד איומים שונים, במהירות ובעלויות נמוכות. השנה מטוס הוריד מל”ט – וזו רק ההתחלה. בתחום הזה אנחנו המובילים בעולם, ולדעתי הוא יביא לנו פרוייקטי-על בעתיד הקרוב. כבר היום יש בו עניין משמעותי”.

סרטון ההדגמה של מיירט הלייזר הישראלי (מקור: משהב”ט):

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אלביט , נשק לייזר , רפאל