העיכוב באישור התקציב האמריקאי חתך את הכנסות ראדא

10 מאי, 2022

התקציב עבר באיחור של כחצי שנה, שהוביל לדחיית הזמנות בשוק היעד המרכזי. עם זאת, החברה דבקה בתחזית המכירות השנתית של 140 מיליון דולר. "ההתפתחויות האחרונות נוטעות בנו תקווה לגבי המשך שנת 2022"

יצרנית המכ"מים ראדא (RADA) דיווחה היום (ג') תוצאות מאכזבות לרבעון הראשון של השנה, וזאת על רקע העיכוב הממושך באישור התקציב בארצות הברית, שפגע בהיקף ההזמנות מצד צבא ארצות הברית והקבלניות הביטחוניות האמריקאיות, שהם שוק היעד העיקרי של החברה.  הכנסותיה של ראדא ברבעון הראשון של 2022 הסתכמו ב-22.5 מיליון דולר, קיטון של 11% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2011 וכ-8 מיליון דולר נמוך יותר מהתחזיות המוקדמות של האנליסטים. בעקבות כך, צונחת מנייתה של ראדא בשיעור של 15% לערך במסחר המקדים בנסד"ק (נכון ל-15:00 שעון ישראל).

גם שיעורי הרווח הגולמי ירדו מ-40% בשנה שעברה ל-33%, ובעקבות כך סיימה החברה את הרבעון עם הפסד נקי של 0.86 מיליון דולר, בהשוואה לרווח נקי של 3.6 מיליון דולר בשנה שעברה. עם זאת, בחברה רואים בכך נסיגה נקודתית, שכאמור נבעה מכך שהתקציב הפדרלי עבר בקונגרס רק בתחילת חודש מרץ, באיחוד של כמעט 6 חודשים. על כן, בראדא דבקים בתחזית להכנסות של 140 מיליון דולר בשנת 2022, שאותה הציגו בעת פרסום הדו"ח השנתי של 2021.

מנכ"ל החברה, דב סלע, אמר: "שיא ההשפעה של אי העברת התקציב בארה"ב והמשך התקצוב על סמך השנה הקודמת באו לידי ביטוי ברבעון הראשון, וגורמים להזזת אספקות ומכירות מרבעון זה להמשך השנה. עם זאת, לאחר 15 רבעונים של צמיחה חזקה מרבעון לרבעון, נושא זה – שכרגע נותר מאחורינו – משפיע עלינו נקודתית ולא משנה את התמונה בכללותה. ההזדמנויות שעומדות לפיתחנו, יחד עם מצבת המזומנים האיתנה שלנו, אפשרו לנו להמשיך ולייצר, להשקיע, להצטייד במלאים ולגייס כוח אדם בהתאם לתוכניות שלנו, ולא עצרנו לרגע. אנו צופים שהעברת התקציב בארה"ב, יחד עם היקף וקצב ההזמנות החדשות שהתקבלו ברבעון הראשון, יאפשרו לנו להתאושש במהירות  ברבעונים הקרובים, ואנו צופים לחזור ולשמור על שיעורי רווחיות וייצור מזומנים אליהם הורגלנו ברבעונים קודמים. לכן אנו מתקפים את התחזית שלנו לשנת 2022. ההתפתחויות האחרונות נוטעות בנו תקווה, ואנו נשארים אופטימיים לגבי המשך שנת 2022."

המלחמה באוקראינה מזניקה את תקציבי הביטחון

בראדא מעריכים כי שוק היעד הפוטנציאלי הכולל של החברה נאמד ב-6 מיליארד דולר לעשר שנים. ואולם בשעה שארצות הברית היתה אחראית לכ-75% מההכנסות ב-2021, השוק האירופי עדיין מדשדש ורחוק ממיצוי. המלחמה באוקראינה הובילה למפנה בתפיסה הביטחונית של חלק ממדינות אירופה. כך למשל, ימים ספורים לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה הכריז קנצלר גרמניה אולף שולץ על הגדלת תקציב הביטחון ב-100 מיליארד אירו ב-2022. בעקבות גרמניה, גם רומניה, פולין, בלגיה, איטליה ועוד הודיעו על הכוונה להגדיל את תקציב הביטחון.

המכ”מים של ראדא מותקנים בסוגים שונים של מערכות הגנה, כדוגמת מערכות לגילוי ויירוט כלי טיס בלתי מאוישים, מערכות הגנה אווירית לטווח קצר (SHORAD), מערכות הגנה מפני טילים וארטילריה קצרת-טווח (C-RAM), ומערכות הגנה אקטיביות. סלע: "המלחמה המצערת באירופה, אשר מובילה להתעוררות גלובלית ולהבנה ברורה בצורך בפתרונות הגנה אקטיבית שאנו מוכלים בהם, תשפיע ללא ספק באופן חיובי על עסקי החברה בעתיד הקרוב."

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דוחות רווח , חדשות , מכ"ם , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: מכ"ם , ראדא