אלביט מובילה פרוייקט חי"ר טכנולוגי

11 מאי, 2022

תוכנית "קצה המחר" (The Edge of Tomorrow) מביאה סל שלם של טכנולוגיות חדשות אל רמת המחלקה והחייל הבודד: החל ממשקפי מציאות רבודה, רובה סער ממוחשב וכלה בשרוול רטט להעברת פקודות

חברת אלביט (Elbit) ומחלקת הפיתוח הטכנולוגי במשרד הביטחון (מפא"ת) מפתחים חבילת טכנולוגיות חדשה עבור חיילי חי"ר, במסגרת תוכנית "קצה המחר" (The Edge of Tomorrow), אשר מביאה סל שלם של טכנולוגיות חדשות אל רמת המחלקה והחייל הבודד. התוכנית מבוססת על שילוב של טכנולוגיות תקשורת והתמצאות שנועדו לשפר את היעילות והשרידות של הלוחמים, וכוללות שימוש ביכולות בינה מלאכותית ואלגוריתמיקה.

התוכנית מיועדת לשפר את התיאום בין בין החייל הבודד לבין צוותי הלחימה באמצעות מערכות תקשורת מיוחדות, באמצעות הגדרות מערכתיות ברמת החייל וברמת היחידה: Soldier as System ו-Platoon as System. במסגרת הפרוייקט משולבים אמצעים חדשים שיועמדו לרשות הלוחמים: משקפי מציאות רבודה המציגים מידע דיגיטלי על-גבי תמונת המציאות (Augmented Reality Goggles), רובה סער ממוחשב, ומערכת תצוגה עלית על-גבי הקסדה.

החבילה המלאה כוללת גם טכנולוגיות לאיתור מקורות הירי הכוח (המוכרות ברמת מערכות ההגנה האקטיביות לכלי רכב), מערכת ניווט GPS מוגנת בפני שיבושים, מערכת להפעלת פקודות קוליות בדומה למערכות הקיימות היום במכשירי סמאטפון, ושרוול רטט לביש המשמש להעברת פקודות באופן שקט.

הושלם ניסוי ראשון של לחימה בשטח בנוי

בין השאר, מערכת החייל הדיגיטלי החדשה עושה שימוש ביישומים המבוססים על פלטפורמת Torch-X של אלביט, שהיא מערכת תוכנה מבוססת בינה מלאכותית הממוקדת בתיאום פעולות בשטח, קבלת מידע על מטרות והקצאת משימות. המערכת שימשה את אלביט בהדגמה שהיא ביצעה בסוף 2021 שבמסגרתה היא הראתה יכולת הפעלה מבצעית של מערך כלים אוטונומיים היברידיים, הכולל רובוטים קרקעיים ורחפנים אוטונומיים הפועלים בצוותא (Swarm) ובתיאום עם משתמשים אנושיים.

מדובר בפרוייקט משותף למספר תעשיות ביטחוניות, הממוקד בעיקר במשימות לחימה בשטח בנוי, שבו אלביט משמשת כקבלן הראשי. החברה מסרה שלאחרונה היא ביצעה הדגמה של המערכת בבסיס אימונים של צה"ל. במסגרת ההדגמה, צויידו חיילי יחידת עלית של צה"ל בכל הטכנולוגיות הלבישות האלה, וביצעו מספר משימות שבהן נדרשו להגיב לתסריטי לחימה (ראו תמונות).

יחידת חי"ר עלית של צה"ל מתנסה בחליפת הלחימה החדשה. צילום: משרד הביטחון
יחידת חי"ר עלית של צה"ל מתנסה בחליפת הלחימה החדשה. צילום: משרד הביטחון
Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אלביט , חייל