מועמדים ישראלים לפרס "האוסקר" האירופאי בחדשנות

18 מאי, 2022

המדענים הישראלים ד"ר עידו סלע וד"ר שמרית פרקול-פינקל ז"ל הוכרזו כמועמדים סופיים בתחרות European Inventor Award לשנת 2022 של משרד הפטנטים האירופי עבור פיתוח בטון אקולוגי חדשני לבנייה בסביבה ימית 

משרד הפטנטים האירופי (EPO) הכריז על מועמדותם של המדענים הישראלים ד"ר עידו סלע וד"ר שמרית פרקול-פינקל ז"ל לפרס החדשנות האירופי – European Inventor Award  לשנת 2022. הפרס עבור פיתוח בטון חדשני לבניה בסביבה ימית, המסייע למערכת האקולוגית הימית לגדול ולצמוח סביב מבנה הבטון, תוך חיזוקו. הפיתוח החדשני שלהם – ®ECOncrete, עוזר לצמצם את טביעת הרגל האקולוגית של תשתיות הנבנות בסביבה ימית, כגון שוברי גלים, נמלים ומרינות. מוצרי אקונקריט נמצאים כיום בשימוש ביותר מ-40 אתרים ומעל 10 מדינות בעולם, בניהן ספרד, מונקו, הולנד, איטליה, סן דייגו וניו יורק/

"בזכות מחקר וחדשנות, סלע ופרקול-פינקל הפכו חומר בניין סטנדרטי למקום מקלט עבור צמחייה ובעלי חיים הגדלים בסביבה הימית", אמר נשיא EPO אנטוניו קמפינוס, אשר הכריז על העולים לשלב הגמר בתחרות European Inventor Award. "תחום הבנייה בסביבה הימית הנמצא בצמיחה, לכן לפיתוח זה יש פוטנציאל משמעותי להשפיע ולשפר את טביעת הרגל הסביבתית של התעשייה בקנה מידה גלובלי".

סלע ופרקול-פינקל, אשר נהרגה בתאונת דרכים ב-2021, מועמדים במשותף והינם בין שלושת העולים לגמר בתחרות, בקטגוריית "מדינות שאינן חברות ב-EPO", המעניקה הכרה להמצאות חדשניות אשר פותחו במדינות אשר אינן חברות בארגון. הזוכים בפרס החדשנות השנתי של EPO לשנת 2022 יוכרזו במסגרת טקס וירטואלי של פרס הממציאים האירופי ב-21 ביוני

בטון להתפתחות הסביבה הימית

בטון, המשמש באופן מסורתי לצורך בניית תשתיות בסביבה ימית, עלול לשבש את האיזון הכימי של הסביבה, להשטיח אותה ובכך ליצור סביבה עוינת עבור צדפות ואלמוגים הגדלים בחרכים הקטנים שבקרקעית הים, המשמשים להם כמחסה. בניגוד מוחלט לכך, הבטון מעודד גידול של מינים ימיים פולשניים שמשגשגים בסביבת הבטון ומאיימים על המערכות האקולוגיות הקיימות.

במטרה לתת מענה לאתגרים אלה, פיתחו סלע ופרקול-פינקל פתרון המכיל תוספי בטון המונעים מכימיקלים מזיקים להיפלט למי הים תוך הגברת כוח הדחיסה של החומר בכ- 10%. תבניות המשמשות ליצירת בלוקים של בטון כוללות חריצים ונקבים היוצרים פני שטח שמשמשים כמחסה עבור בעלי חיים ימיים. חריצים ונקבים אלה מושכים אליהם זחלים של צדפות, המעדיפים פתחים קטנים בהם יוכלו לגדול ולשגשג במערכת הימית האקולוגית. כמו כן, הציפויים הפנימיים והחיצוניים של המוצר והחומרים יוצרים מחדש את המשטחים הזעירים הדרושים על מנת לאפשר לזחלים הימיים להתמקם. אלו ממשיכים לחזק את מבנה הבטון שכן השלדים שלהם עוטפים את המשטח ופועלים כדבק ביולוגי.

"תחשבו על שבלולים, צדפות ואלמוגים היוצרים את השלד שלהם באמצעות נטילת יונים של סידן מן המים ושימוש ב-CO2 מומס כדי ליצור סידן פחמתי [עבור הקונכיות שלהם]", אמר ד"ר עידו סלע, מנכ"ל והמדען הראשי של אקונקריט. "כאשר אורגניזמים ימיים אלו מתמקמים על הבטון ועוטפים אותו בסידן פחמתי, הם למעשה מחזקים אותו. הסתבר כי חוזק בטון המכוסה בצדפות עשוי להיות גבוה פי 10 מזה של בטון חשוף".

מסטודנטים למנכ"לים

סלע ופרקול-פינקל נפגשו לראשונה באוניברסיטת תל אביב, שם למדו שניהם על ההשפעה האקולוגית של פרויקטי בנייה גדולים בים. הם רצו לגלות האם יוכלו ליצור נוסחה חדשה לבטון ו-2011 החלו בניסויים בקנה מידה קטן כדי לראות כיצד החומר מגיב בסוגי המים השונים בישראל. ב-2012 הם ייסדו במשותף חברת סטארט-אפ לתשתיות סביבתיות – ECOncrete, כאשר סלע כיהן כמנהל הטכנולוגיות הראשי ואילו פרקול-פינקל כיהנה כמנכ"לית וכמדענית הראשית. הם החלו להציג את הניסויים שלהם בכנסים. דיון אחד משך את תשומת ליבן של סוכנויות פדרליות שונות בארה"ב, אשר הזמינו אותם להמשיך במחקר שלהם לאורך חופי האוקיינוס השקט והאוקיינוס האטלנטי. 

בין השנים 2012 – 2014 הם ערכו בדיקות במספר אתרים ימיים ובמעבדות בים התיכון ובים סוף, וכן לאורך חופי האוקיינוס האטלנטי בארה"ב, מפלורידה ועד לצפון מזרח המדינה. סלע מספר שהוא ופרקול-פינקל נסעו בין אתרי בדיקה של מי ים ומים מתוקים אחת לשלושה חודשים, עם לא הרבה יותר מתיק גב ולנו במעונות סטודנטים בעת ביצוע הניסויים. הם אספו את הנתונים להם היו זקוקים על מנת להגיש את הבקשה שלהם לפטנט ב-2014. 

עד כה מוצרי ECOncrete מצויים ביותר מ-40 אתרים ומעל ל- 10 מדינות, כולל חופים בספרד, במונקו, בהולנד, באיטליה, בסן דייגו ובניו יורק. כעת מנהלת החברה דיונים לגבי השימוש בבטון להגנה על חוות רוח וצינורות תת-ימיים בים הצפוני. פרקול-פינקל וסלע זכו להכרה רבה בענפי הבנייה והמחקר כאחד על עבודתם בתחום השימוש בהנדסה אקולוגית עבור תשתיות בים ובחוף. הפיתוח שלהם זכה בפרס Ray of Hope ("קרן התקווה") של מכון Biomimicry לשנת 2020 ונכלל ברשימת 100 ההמצאות הטובות לשנת 2019 של השבועון "טיים".

ב-2021 הכפילה אקונקריט את הכנסתה זו השנה השלישית ברציפות, גייסה הון במסגרת סבב גיוס A וזכתה למענקים מ-EU Horizon 2020, קרן BIRD ומשרד האנרגיה של ארה"ב. החברה מעסיקה 35 עובדים, ביניהם מהנדסים, ביולוגים ומומחים לטכנולוגיות בטון. הצמיחה שלה מגיעה בתקופה בה החופים בעולם עוברים שינויים נרחבים בעקבות התחזיות לעליית מפלס פני הים והתגברות מזג האוויר הסוער, כאשר תעשיית הבנייה בסביבה הימית ניצבת בפני הזדמנויות ואתגרים יוצאי דופן. שוויו של שוק הבטון התת-ימי הגלובלי בשנת 2021 הוערך בכ-320 מיליארד אירו והוא צפוי לרשום צמיחה שנתית של יותר מ-10.8% עד 2030. 

הצלחתה הנוכחית של אקונקריט לוותה בטרגדיה, כאשר פרקול-פינקל נהרגה בתאונת דרכים בשנה שעברה. "זה כמו לאבד אחות, אין שום דרך אחרת לתאר את זה", אומר סלע. "למדנו ביחד מאז שהיינו סטודנטים וישבנו ליד אותו השולחן במעבדה באוניברסיטה, ועד שהיא יצאה מן המשרד ביום האחרון".

הוא מספר שמותה אירע בשנה בה ציפתה החברה לרשום את פריצת הדרך שלה: "הגודל [של החברה] צמח ביותר מכפליים מאז מותה ב-7 במרץ בשנה שעברה", אומר סלע. "מדובר בזינוק שתכננו והתכוננו לקראתו. "שמרית עזבה אותנו באופן טרגי לפני שזכתה לראות אותו קורם עור וגידים. היא חסרה לנו מאד".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , מדע , קניין רוחני