אינפינידום הוכיחה יעילות הגנת GPS בגבול עם סוריה

14 יולי, 2022

החברה בדקה את תיפקוד מערכת ההגנה GPSdome במהלך מתקפת שיבוש רוסית. פעילותו של מקלט המבחן הבלתי-מוגן שובשה לחלוטין, בשעה שמקלט ה-GPS המוגן המשיך לתפקד באופן תקין

חברת אינפינידום (InfiniDome) מקיסריה חשפה שלאחרונה ביצעה שורת ניסויים באזור הגבול עם סוריה, במטרה לבדוק את מידת החסינות של מערכת הגנת ה-GPS בפני ניסיונות שיבוש (Jamming) שהיא פיתחה, מדגם GPSdome (בתמונה למעלה). אזור הגבול בין ישראל לסוריה ידוע כמועד להפרעות GPS, מכיוון שהכוחות הרוסיים מפעילים בו אמצעים רבי-עוצמה לשיבוש מקלטי GPS, במסגרת פעילותם המבצעית בסוריה. בשל עוצמתם, אותות השיבוש זולגים מעבר לגבול ופוגעים בפעילות צה"ל. בשנת 2019 גינתה ישראל באופן פומבי את רוסיה על הפעלת אמצעי השיבוש, שאף השפיעו על מערכות ניווט מטוסים מסחריים שנחתו בנתב"ג.

במסגרת הניסוי שנערך לאורך הגבול ברמת הגולן, איתרה אינפינידום מתקפות שיבוש רוסיות ובדקה כיצד הן משפיעות על תפקוד מערכות ניווט ה-GPS. החברה בדקה את הביצועים של מקלט GNSS מדגם M8M של חברת U-Blox, הנפוץ בקרב רחפנים וכלי-רכב. בניסוי הושוו ביצועי המקלט כאשר הוא מוגן וכאשר אינו מוגן. הניסוי הראה כי המקלט המוגן המשיך ולקלוט אותות GPS באופן תקין, גם בעת מתקפת שיבוש נרחבת, ואילו המקלט החשוף שובש לחלוטין ומערכת הניווט איבדה את יכולת ההתמצאות והמיקום. במקביל, המערכת גם שידרה התראה על מתקפת השיבוש למרכז בקרה.

אינפינידום מבטלת על אותות השיבוש

אותות ה-GPS קלים מאוד לשיבוש: מדובר באותות חלשים מאוד המגיעים מלוויינים המשייטים בגובה של כ-20,000 ק"מ. השיבוש מתבצע בשתי דרכים: שידור אותות חזקים הממסכים את אותות הלוויין המקוריים ועל-ידי כך מונעים את קליטתם, או שידור אותות הטעיה אשר שולחים למקלט מידע שגוי, הגורם לו "לחשוב" שהוא נמצא במקום אחר. מערכת GPSdome של אינפינידום משתמשת בשיטת זיהוי מסוג Null Steering Algorithm, וברכיב שידור RFIC של החברה.

המודול מזהה את אותות השיבוש ואת הכיוון ממנו הגיעו, ויודע להחליש אותם ועל-ידי כך מונע את ההפרעה במקלט ה-GNSS. המודול מותאם לשימוש במערכות בלתי מאויישות: הוא מותקן בין מקלט ה-GPS לבין האנטנות, שוקל 75 גרם ובעל צריכת הספק של פחות מ-0.8 ואט.

שיתוף פעולה אסטרטגי עם Honeywell

בחודש אפריל 2021 השלימה אינפינידום גיוס הון בהיקף של 2.4 מיליון דולר, בהובלת קרן ההון-סיכון Next Gear וזרוע ההשקעות של ענקית הטכנולוגיה האמריקאית Honeywell. בעקבות ההשקעה האסטרטגית נכנסו שתי החברות לפרוייקטים משותפים בתחום ההגנה על רחפנים צבאיים, כטב"מים ומוניות מעופפות. באוגוסט 2021 הן הכריזו על פרוייקט הפיתוח המשותף הראשון: מערכת ניווט מאובטחת לרחפנים צבאיים ומסחריים. בשלב הבא, שתי החברות עשויות להתאים את מערכת הניווט המוגנת גם לפלטפורמות אוויריות נוספות כמו כטב”מים וכלי-רכב קרקעיים.

אזורי גבול, בעיקר בין מדינות עוינות, מועדים לשיבושי GPS שנועדו לפגוע בפעילות סיור ותצפית של כטב"מים. אותות השיבוש עשויים לפגוע לא רק בכלים צבאיים, אלא גם במערכות אזרחיות מבוססות GPS, דוגמת כלים חקלאיים, רחפנים אזרחיים ואפילו מטוסי נוסעים החולפים באזור. כך למשל, קרטלי הסמים במקסיקו נוהגים להפעיל שבשים כדי להסוות את פעילותם מפני כוחות אכיפת החוק של ארצות הברית, ואפילו פיראטים עושים לעיתים שימוש במערכות כאלה כחלק מפעולת ההשתלטות על ספינה.

בסרטון: מדידת המקלט המוגן בעת מתקפת השיבוש:

בסרטון: מדידת תפקוד המקלט החשוף בעת מתקפת השיבוש:

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אבטחת סייבר , חדשות , רחפנים , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: GPS , אינפינידום