"התקציבים של חוק התשתיות עצומים. זו הזדמנות ענקית"

31 אוקטובר, 2022

חברת ריקור פיתחה פלטפורמה לביצוע מחקרי תנועה בצורה אוטומטית וחכמה, עבור רשויות וחברות מסחריות. המערכת יודעת גם לספק אומדן על פליטות פחמן בכל מקטע. "מידע תחבורתי הפך לקומודיטי. אנחנו הופכים את המידע לידע"

בשנים הקרובות צפויה רשת הכבישים של ארצות הברית להתכסות באתרי בנייה. לאחר עשרות שנים של הזנחה ותת-תקצוב, ממשל ביידן הצליח להעביר לפני מספר חודשים את חוק התשתיות (Infrastructure Bill), אשר מקצה סכום עתק של כ-1.9 טריליון דולר לטובת שיקום ושדרוג מצב התשתיות בארצות הברית. הנתח הגדול ביותר מתוך עוגת התקציב של החוק, כ-560 מיליון דולר, מוקצה למשרד התחבורה (DoT), עבור שיפוץ, בנייה ומודרניזציה של כבישים, גשרים, מנהרות ותשתיות דרך נוספות. ממשרד התחבורה זורם הכסף לרשויות מוניציפליות וגופים ציבוריים אחרים.

אחד המפתחות לעמידה ביעדי תוכנית התשתיות טמון בתקצוב, תעדוף ותכנון נכונים של מיזמי התשתית השונים – וכל אלה נגזרים במידה רבה מזמינות של דאטה מדויק ובעל ערך. לתוך חלון ההזדמנויות הזה רוצה להיכנס חברת ריקור (Rekor) ממרילנד. החברה, אשר נסחרת בנסד"ק, מתמחה בטכנולוגיות חומרה ותוכנה חכמות לניטור, איסוף וניתוח דאטה על דפוסי תנועה בכבישים עבור יישומים ממשלתיים ומסחריים. באוגוסט 2021 רכשה ריקור את WayCare הישראלית תמורת כ-61 מיליון דולר. ווייקר פיתחה פלטפורמה שמאחדת בין מידע המגיע נפלטפורמות של כלי-רכב מקושרים כמו מובילאיי, ווייז ואוטונומו, לבין מידע ממצלמות דרך, ומפיקה ממנו תובנות. 

באחרונה השיקה ריקור פלטפורמה חדשה המיועדת לתת מענה לאחד מצווארי הבקבוק בתכנון של פרויקטים תחבורתיים: מחקרי תנועה (traffic study). בשיחה עם Techtime הסביר שי מרון, אחד ממייסדיי WayCare וכיום מנהל פעילות המו"פ של ריקור בישראל, מדוע יש צורך בפיתרון:

"לפני בנייה של כביש יש צורך לבצע מחקר תנועה שמגבה את הפרויקט, והמחקר צריך להתבסס בין היתר על 13 סיווגי הרכבים שקבעה רשות הכבישים הפדראלית. למעשה, גם ללא קשר לפרויקטים חדשים, כל מדינה בארצות הברית מחויבת לספק באופן תקופתי לרשות הכבישים הפדראלית נתונים על תנועת כלי-הרכב בשטחה, כתנאי לקבלת תקציבים. כיום, המדידה נעשית באמצעים מאוד מיושנים, בין אם על ידי הנחת חוט ברזל לאורך הכביש, הטמנת חיישנים מתחת לכביש, או באופן ידני על ידי אדם שסופר כלי-רכב. השיטות הללו מולידות מידע חלקי, לא מהימן ואיטי."

הפיתרון החדש של ריקור מבצע אוטומציה ודיגיטליזציה של מחקר התנועה ורותם לכך טכנולוגיות של בינה מלאכותית וראיית מכונה. הפיתרון, שהוא למעשה סינרגיה בין הטכנולוגיות של ריקור ו-ווייקר, מתבסס על מצלמות אופטיות לצד הדרך, המצוידות במעבדי-קצה ויכולות AI. מאחר שהמצלמות ניצבות לצד הדרך, התקנתן אינה מצריכה את עצירת התנועה. המלמות מסוגלות לסווג בזמן אמת את כלי-הרכב החולפים לפי לוחית רישוי, סיווג, דגם, משקל בתנועה וכדומה, ולספק פילוח מאוד מפורט של דפוסי התנועה במקטע הכביש. בנוסף לנתונים המתקבלים מהמצלמות, המערכת גם מבצעת בענן התכה של המידע עם הנתונים שמתקבלים מעוד כ-70 מקורות, ובכלל זה חברות מיפוי, יצרניות רכב, מזג אוויר ועוד, על בסיס הטכנולוגיה של ווייקר. 

למדוד פליטות בצורה חכמה

אייל חן, סמנכ"ל הכספים של ריקור, מספר על יכולת נוספת של המערכת. "חוק התשתיות מתמקד גם בבקרת פליטות. החוק מעניק למדינות תמריצים כספיים על הפחתת פליטות. גם במקרה הזה, בקרת פליטות מתבצעת כיום באמצעים מיושנים, באמצעות ציוד כבד ומסורבל ששואב דגימות אוויר מעל הכביש. המערכת שלנו מסוגלת לספק הערכה מאוד מהימנה של היקף הפליטות במקטע הכביש על סמך סיווג כלי הרכב, מאחר שידוע מה שיעור הפליטות של כל דגם, תוך שקלול המהירות והמשקל. זה מאפשר למדינות גישה לתמריצים, מאחר שיותר פשוט להן לאסוף את המידע."

מרון מצביע על בעיה מערכתית יותר. "שיתוף המידע בין הרשויות והגופים השונים הוא מאוד מוגבל. הם לא 'מדברים' זה עם זה. הרשויות עצמן גם לא תמיד מספיק מתוחכמות כדי לדעת מה לעשות עם הנתונים, אין להן טכנולוגיות מתאימות. הפיתרון שלנו מאפשר גם לרכז מידע רב וגם להפוך את המידע לידע."

חן: "התקציבים מחוק התשתיות הם עצומים, וזו הזדמנות ענקית עבורנו. השקענו 100 מיליון דולר בפיתוח הטכנולוגיה, וכחלק מזה גם רכשנו את ווייקר, שהם מובילים בסורסינג וניהול הדאטה. מידע מכלי-רכב מקושרים הופך להיות קומודיטי, ואנחנו מאפשרים להפיק ממנו תובנות רבות, ליישומים ממשלתיים ומסחריים כאחד."

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , ביג דאטה , בינה מלאכותית , חדשות

פורסם בתגיות: Rekor , WayCare , אייל חן , חוק התשתיות , שי מרון