כמחצית מהסטודנטים בישראל משתמשים ב-AI

2 מרץ, 2023

בתוך חודשים ספורים שינו אתרי הבינה המלאכותית את הרגלי הלמידה של הסטודנטים באקדמיה. סקר שנערך על-ידי המכון הטכנולוגי חולון, מגלה שכ-35% מהסטודנטים משתמשים בקביעות ביישומי בינה מלאכותית כדי לשפר את לימודיהם

בתמונה למעלה: איור של DALL-E עבור ההגדרה: Students are Using AI computer algorithms to improve their studies

כמחצית מהסטודנטים בישראל משתמשים ביישומי בינה מלאכותית בעיקר לצורך למידה ושיפור הבנת החומר. מדובר בקצב אימוץ חסר תקדים של טכנולוגיה חדשה, לאור העובדה שתוכנת ChatGPT אשר יצרה את המגמה הזאת, נפתחה בני הציבור הרחב רק בחודש נובמבר 2022. כך עולה מסקר שנערך בקרב סטודנטים בישראל על-ידי ד"ר מיטל אמזלג ופרופ' גילה קורץ מהפקולטה לטכנולוגיות למידה במכון הטכנולוגי חולון (HIT). מהסקר עולה שיישום הבינה המלאכותית הפופולרי ביותר בקרב הסטודנטים ChatGPT ואחריו בפער גדול נמצא Dall-E 2.

הסקר נערך בקרב כ-300 סטודנטים וסטודנטיות ממגוון מוסדות להשכלה גבוהה בישראל מתוך קשת רחבה של תחומי לימוד, בהם: טכנולוגיות למידה, חינוך, מדעי המחשב, הנדסה, מדעים מדויקים, מדעי הרוח והחברה ועוד. מחציתם גברים. הגיל הממוצע של המשיבים 28 שנים, כאשר 80% מהסטודנטים לומדים לתואר ראשון, 18% לתואר שני ו-2% לתואר שלישי. הממצאים המרכזיים: 53% מהסטודנטים העידו שהם משתמשים ביישומי בינה מלאכותית. מתוכם, 66.5% משתמשים בהם לפחות פעם בשבוע. כלומר 35.2% מהסטודנטים משתמשים ביישומי AI לפחות פעם בשבוע, כאשר 5% מכלל הסטודנטים משתמשים בהם בכל יום.

המהפיכה כבר התחוללה

הסטודנטים משתמשים ביישומי בינה מלאכותית בעיקר כעזרי למידה: קבלת רעיונות להשראה, הבנת תכנים שנלמדו בקורסים, הרחבה מעבר למה שנלמד בקורסים ולניסוח או עריכהת טקסטים. הם שהסטודנטים ממעטים להשתמש ביישומי בינה מלאכותית לכתיבת עבודות, לפתרון תרגילים ולצורך תרגום. בשאלון שנלווה לסקר הם הסבירו שבינה מלאכותית מקילה על הלמידה. הם מאמינים שאף אחד לא ייפגע אם יעשה שימוש ביישומים הללו, ושהמרצים צריכים לאפשר שימוש בבינה מלאכותית.

יחד עם זאת, הסטודנטים חוששים שבעקבות ההתפתחות הזאת, מרצים עשויים לתת מטלות קשות יותר. הם גם לא סבורים שיש בעיה אתיתי בשימוש ביישומי בינה מלאכותית. דיקנית הפקולטה לטכנולוגיות למידה, פרופ' גילה קורץ אמרה שהבינה המלאכותית משנה במהירות את הדרך בה אנו חיים, עובדים ולומדים. "שילוב AI בתהליכי למידה והוראה יכול לחולל מהפיכה בדרך שבה לומדים ובה מלמדים. אתגר ה-AI מחייב מענה תפיסתי-מערכתי, המביא בחשבון היבטים שונים של התופעה".

הנתונים התפרסמו לקראת כנס AI: Game Changer Or Game Over שיתקיים ב-9 במרץ במכון הטכנולוגי בחולון, אשר יתמקד במהפיכת הבינה המלאכותית באקדמיה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: בינה מלאכותית , חדשות