המלחמה באוקראינה מזניקה את מכירות אלביט

2 מרץ, 2023

השוק האירופי הגיע לשיעור חסר תקדים של 21.4% מכלל המכירות של אלביט ב-9 החודשים הראשונים 2022. דיווחה על שלוש הזמנות חדשות בהיקף כולל של 372 מיליון דולר עבור נשק ארטילרי וציוד לחימה לאירופה

בתמונה למעלה: צריח-ירי עבור נגמ"ש הלחימה Piranha V, שאלביט תספק לצבא רומניה

בעקבות הלחימה באוקראינה נכנס שוק הביטחון האירופי לתהליך מואץ של התחמשות והצטיידות בכלי נשק כבדים ובטכנולוגיות חדשות. כאשר בודקים את ההודעות של חברת אלביט מערכות מתעורר הרושם שהשוק האירופי מתחיל לתפוס את מקומה של אסיה כשוק הגדול ביותר בעולם. ההתחמשות האירופית מתבטאת היטב בתוצאות הכספיות של אלביט. בתשעת החודשים הראשונים של 2022 תפס השוק האירופי 21.4% מכלל המכירות של אלביט (859 מיליון דולר), בהשוואה ל-16.7% בתשעת החודשים הראשונים של 2021, כ-630 מיליון דולר, ומכירות של כ-557 מיליון דולר (17% מהמכירות) בתשעת החודשים הראשונים של 2020.

היום, לשם המחשה, דיווחה אלביט דיווחה של שלושה חוזים חדשים לאספקת נשק עבור לקוחות באירופה, בסכום כולל של כ-372 מיליון דולר. ההזמנות החדשו כוללות אספקת תותחי הוביצר 155 מ"מ מתנייעים על-גבי משאיות מסוג ATMOS עבור גדוד ארטילרי של מדינה אירופית בהיקף של 119 מיליון דולר, ואספקת שתי סוללות שמ משגרי רקטות מסוג PULS בהיקף של 133 מיליון דולר. מדובר במשגרי רקטות אשר תואמים לתקן נאט"ו של רקטות 155 מ"מ המגיעות לטווח של כ-40 ק"מ. בנוסף, אלביט מציעה רקטות בליסטיות ורקטות בעלות ראש ביות חכם, המיועדות לפגיעה במטרות בטווח של 12-300 ק"מ. בשני המקרים מדובר בנשק ארטילרי המתנייד באמצעות משאית, ולכן מאפשר תנועה מהירה לפני ואחרי הירי, כפי שעולה היום ממאפייני הלחימה החדשים באוקראינה.

מנכ"ל אלביט, מצלאל מכליס רמז למגמה הזאת כמעט ישירות: "אנחנו חווים גידול חד מאוד בדרישה לפתרונות ארטיליה מתקדמים מצבאות בעולם, כולל מדינות אירופה ומדינות ברית נא"טו, במסגרת המאמץ לשפר את היעילות של הכוחות הלוחמים". במסגרת ההכרה האירופית בחשיבות הרקטות הארטילריות, נחתם ביולי 2022 הסכם לשיתוף פעולה בין אלביט לבין Krauss-Maffei Wegmann הצרפתית-גרמנית לפיתוח משותף וייצור רקטות ארטילריות עבור צבאות אירופיים.

משגר הרקטות Euro-PULS אשר ייוצר עבור אירופה על-ידי אלביט ו-KMW הצרפתית-גרמנית
משגר הרקטות Euro-PULS אשר ייוצר עבור אירופה על-ידי אלביט ו-KMW הצרפתית-גרמנית

כעבור ארבעה חודשים בלבד, בדצמבר 2022, הורחב ההסכם בין שתי החברות. הן הציגו את הפתרון המשותף שלהן למשגר רקטות אירופי בשם Euro-PULS, אשר מבוסס על מערכת PULS של אלביט ועל חימוש מתוצרת אלביט. המערכת החדשה תיוצר בחברת KMW באירופה, לאור הנסיון והידע שלה בפיתוח כלי-נשק ארטילריים העומדים בדרישות האירופיות.

חברת KMW היא מהחברות הביטחוניות הוותיקות באירופה. החברה החלה את דרכה בשנת 1833 כיצרנית של קטרים ועברה גלגולים שונים לאורך השנים. במתכונתה הנוכחית היא החלה לפעול בשנת 1999 ומילאה תפקיד מרכזי בפיתוח וייצור פלטפורמות כבדות, דוגמת טנקי ליאופרד של צבא גרמניה, ארטילריה ניידת ומערכות נ”מ ניידות הנמצאות כיום בשירות צבא אוקראינה. המהלך העסקי האחרון שלה היה מיזוג עם חברת Nexter, שהיתה יצרנית נשק בבעלות ממשלת צרפת. כיום החברה מעסיקה כ-8,800 עובדים. צבר ההזמנות שלה מסתכם בכ-10.7 מיליארד אירו. בשנת 2021 הסתכמו מכירותיה בכ-2.7 מיליארד אירו.

צריח לחימה לצבא רומניה

במקביל לעסקת משגרי הרקטות, אלביט דיווחה על הזמנה נוספת של צבא רומניה לאספקת צריחי ירי אוטומטייים, מערכות בקרת נשק ומרגמות עבור נגמ"ש הלחימה Piranha V של צבא רומניה. ההזמנה בהיקף של 120 מיליון דולר הגיעה מהקבלנית הראשית, חברת General Dynamics European Land Systems. במסגרת הפרוייקט, אלביט תספק עמדת ירי עצמונית למקלעי 12.7 מ"מ, מרגמות 120 מ"מ אוטונומיות מתנייעות מדגם SPEAR וצריח ירי משולב מלא מדגם UT30 MK2 אשר מפעיל תותח 30 מ"מ.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אלביט