מודי'ס: "המהפיכה המשפטית מסכנת את כלכלת ישראל"

8 מרץ, 2023

"לשינוי המתוכנן תהיה השפעה שלילית על זרימת ההון אל תעשיית ההייטק החשובה כל-כך". עד לדו"ח הנוכחי מהשבוע, מודי'ס העניקה ציונים גבוהים מאוד לכלכלה הישראלית וציפתה להמשך השיפור

חברת דירוג האשראי הגדולה בעולם מודי'ס (Moody's), ביצעה תפנית של כמעט 180 מעלות בהערכת מצבה הפיננסי של ישראל, ופירסמה אתמול (ב') אזהרה למשקיעים תחת הכותרת: "השינויים שממשלת ישראל מתכננת לבצע במערכת המשפטית מחלישים את המוסדות הלאומיים בישראל". זו הפעם הראשונה שבה סוכנות דירוג ראשונה במעלה בחשיבותה, מתייחסת ישירות להשלכות האפשריות של המהפיכה המשטרית על כלכלת ישראל, ועל דירוג האשראי שלה.

לפני המהלכים האחרונים העניקה מודי'ס ציונים גבוהים מאוד לכלכלה הישראלית. בחודש אפריל 2022 היא העלתה את הדירוג של ישראל לרמת A1 positive, והאריכה אותה פעם נוספת בחודש אוקטובר 2022. בנובמבר החברה פירסמה תחזית אופטימית שלפיה "תוצאות הבחירות לא ישפיעו לרעה על חוסנה של הכלכלה הישראלית ועל השיפורים בביצועיה הפיננסיים". אלא שהשבוע המגמה התהפכה, וחברת הדירוג העריכה שהמשך יישום הרפורמה המשפטית צפוי להביא לשינוי שלילי בדירוג.

מדדים פיננסיים הם רק מרכיב אחד בדירוג האשראי

החברה הסבירה שהדירוג החיובי הנוכחי הושג בעקבות שמירה הדוקה על תקציב המדינה ורפורמות בתחום האשראי שביצעה הממשלה הקודמת, והביעה תקווה שהממשלה החדשה תמשיך ליישם אותם. יחד עם זאת, "מצב פיננסי יציב ומדדים כלכליים טובים אינן חזקים מספיק כדי לפצות על תחזית להיחלשות המוסדות הלאומיים, אם הרפורמה המשפטית תמשיך להתקדם בכיוון הנוכחי. הרפורמה המשפטית תביא להחלשת האיזונים והבלמים בישראל". החברה הזהירה שהדבר הזה יגרום לדירוג אשראי שלילי.

מודי'ס: "לשינוי המתוכנן תהיה השפעה שלילית על הכלכלה, ובמיוחד על זרימת ההון אל תעשיית ההייטק החשובה כל-כך לכלכלת ישראל. היקף השינוי והמהירות שבה הממשלה מנסה להעביר אותו בפרלמנט, גורר ביקורות רבות מגופים חברתיים, מפוליטיקאים ומהקהילה הבינלאומית. ישראל חווה הפגנות רחבות-היקף מאז ינואר 2023. כעת צריך לראות האם המהפיכה תיושם בצורתה הנוכחית או שתהיה פשרה כלשהיא".

סוכנות רויטרס דיווחה שלאור אי-הוודאות שנוצרה בעקבות יוזמת המהפיכה המשפטית, החל מהשבוע דורש בנק ישראל לקבל מהבנקים המסחריים דיווח שבועי על העברות כספים לחו"ל, במקום דיווח חודשי כפי שהיה עד כה. בחודשיים האחרונים חלה ירידה בהיקף יתרות מטבע החוץ של מדינת ישראל, מכ-207 מיליארד דולר בפברואר 2022, לכ-196 מיליארד דולר בחודש פברואר 2023.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק

פורסם בתגיות: ישראל , כלכלת ישראל , מודי'ס