רפאל תספק ליוון טילי ספייק בכ-370 מיליון אירו

10 אפריל, 2023

מדובר בעיסקת הענק השנייה השבוע של רפאל, לאחר שפינלנד הודיעה שהיא מעוניינת לרכוש מערכת הגנה אווירית מסוג "שרביט קסמים" בכ-316 מיליון אירו. צמיחה של 17% במכירות רפאל ב-2022: 11.6 מיליארד שקל

בתמונה למעלה: ירי של טיל ספייק מפלטפורמה יבשתית. צילום: רפאל

פחות משבוע לאחר ההודעה על עסקת "שרביט קסמים" עם פינלד, זוכה רפאל (Rafael) בעסקת ענק נוספת: היא תספק לצבא יוון טילי ספייק (Spike) ימיים, יבשתיים ואוויריים בהיקף כולל של כ-370 מיליון אירו (כ-1.44 מיליארד שקל). ההסכם יתבצע במסגרת עיסקה בין ממשלות, שעליה חתומים משרד הביטחון הישראלי באמצעות אגף הייצוא סיבט, ומינהל הרכש במשרד הביטחון היווני. משפחת טילי ספייק (Spike) היא קבוצה של טילים טקטיים אלקטרו-אופטיים הנמצאים בשימוש מבצעי נרחב בצה”ל ובצבאות רבים בעולם, ונחשבת למשפחת הטילים המצליחה ביותר של רפאל.

טילי ספייק ניתנים לשיגור מכ-45 פלטפורמות ביבשה, בים ובאוויר. המשפחה כוללת סדרה מגוונת של טילים עבור משימות שונות. טיל הדור החמישי במשפחה מגיע לטווח של עד 5.5 ק”מ בשיגור קרקעי ועד 10 ק”מ בירי ממסוק. ניתן לשלב בו שתי תצורות ראשי-קרב: נ”ט טנדם (כפול) עם יכולת חדירה מוגברת, או ראש קרב רב-משימתי המאפשר שליטה יזומה במרעום כדי לשלוט באפקט הנזק, דוגמת חדירת בטון מזויין, הפעלה מושהית או פיזור רסס היקפי נגד מטרות רכות. ראש הביות כולל חיישן אינפרא-אדום לא-מקורר וחיישן צבעוני באיכות HD, המאפשר עקיבה חכמה אחר מגוון מטרות באמצעות יכולות בינה מלאכותית.

הטיל העוצמתי ביותר במשפחה, Spike NLOS, הוא טיל רב-משימתי, אשר מגיע לטווח יעייל של יותר מ-30 ק”מ. סוללת משגרי Spike NLOS מסוגלת לכסות באש תוואי שטח נרחב ולבצע תקיפה של מספר מטרות משוריינות בו-זמנית. גם הוא שייך לקטגוריית טילי הדור ה-5 של רפאל, וכולל כולל ראש-ביות אלקטרו-אופטי המאפשר ניווט לנקודת ציון מוגדרת בלא תלות ב-GPS. הדבר מאפשר שימוש בטיל גם בסביבה אורבנית צפופה שבה חיוני לצמצם למינימום את היקף הנזק האגבי.

מערכת שרביט קסמים בפעולה. העיסקה מותנית באישור אמריקאי
מערכת "שרביט קסמים" בפעולה. העיסקה מותנית באישור אמריקאי

כ-40 מדינות משתמשות כיום בטילי ספייק, בהן גם 19 מדינות האיחוד האירופי ומדינות ברית נאט”ו . עד כה רפאל סיפקה ללקוחות כ-34,000 טילי ספייק, כאשר יותר מ-6,000 טילים נורו, הן במסגרת אימונים והן במהלך שימוש מבצעי בשדה הקרב. מנכ״ל משרד הביטחון, אייל זמיר, אמר שההסכם עם משרד ההגנה היווני מבטא את השותפות האסטרטגית בין המדינות. “הוא מצטרף לשורת שיתופי פעולה במיליארדי ש”ח, שחתמנו בשנים האחרונות ובראשן, שדרוג יכולות בית הספר לטיסה של חיל האוויר היווני”.

שיא בצבר ההזמנות: 35.6 מיליארד שקל

מדובר כאמור בעסקת הענק השנייה השבוע שבה מעורבת רפאל. בתחילת השבוע הודיע משרד ההגנה של פינלנד על החלטתו לרכוש את מערכת ההגנה האווירית "שרביט קסמים" (David's Sling) אשר פותחה על-ידי ישראל וארה"ב במשותף. המערכת מיועדת ליירט איומים מתקדמים דוגמת טילים בליסטיים, טילי שיוט, כלי טיס ומל״טים. ישראל תמכור לפינלנד מערכת הכוללת מיירטים, משגרים ומערכות מכ"ם, אשר תחובר למערך השליטה והבקרה הפיני. היקף העסקה נאמד בכ-316 מיליון אירו (כ-1.2 מיליארד שקל). קיומה מותנה באישור מכירה סופי של הממשל האמריקני, שכן המערכת פותחה במשותף על-ידי ישראל וארה"ב.

חברת רפאל היא המפתחת הראשית של המערכת, כאשר חטיבת אלתא של התעשייה האווירית מפתחת את מכ"מ ה-MMR שלה, וחברת אלביט מערכות מפתחת את מערכת השליטה והבקרה. רפאל נחשבת למעסיק הגדול ביותר בצפון הארץ עם כ- 8,000 עובדים באופן ישיר וכ-20,000 בתי אב נוספים באופן עקיף. הרכש שלה בישראל מסתכם בכ-4 מיליארד דולר בשנה.

בשנת 2022 צמחו המכירות של חברת רפאל בכ-17% והסתכמו בכ-11.6 מיליארד שקל. החברה דיווחה על צמיחה של 24% בצבר ההזמנות שלה, אשר הגיע לשיא של כ-35.6 מיליארד שקל, שהם שווה ערך לשלוש שנות מכירה.  תקציב המחקר והפיתוח של רפאל מגיע לכ-8.9% מהמכירות. בשנת 2022 היא גייסה כ-1,300 עובדים חדשים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: רפאל