IBM חנכה מחשב-על קוונטי עם מעבדים של 133 קיוביטים

5 דצמבר, 2023

מחשב-העל הקוונטי יוכל ב-2033 לבצע מיליארד פעולות במעגל קוונטי אחד. IBM השיקה מעבד קוונטי חדש, Aeron, הכולל 133 קיוביטים ושיפור משמעותי בתחום תיקון השגיאות

חברת IBM, הנחשבת לאחת המובילות בתחום המחשוב הקוונטי, הכריזה על מעבד קוונטי חדש, IBM Quantum Heron, הכולל 133 קיו-ביטים, לעומת המעבד הקודם, Eagle, שכלל 127 קיו-ביטים. לדברי IBM, המעבד החדש מאפשר לבצע משימות חישוביות בתחומי הכימייה, הפיזיקה ומדע החומרים, שכבר אינן אפשריות לביצוע במחשבי-על קלאסיים.

המעבד החדש כבר זמין למשתמשים דרך שירות המחשוב הקוונטי בענן של IBM. בין הגופים שכבר מתנסים במעבד החדש ניתן למנות את משרד האנרגיה האמריקאי, הרווארד, האוניברסיטאות של טוקיו, וושינגטון וקולון וכן חברת Qedma הישראלית, המפתחת פתרונות תוכנה למחשוב קוונטי.

היבט משמעותי התורם לביצועיו של המעבד החדש הוא הארכיטקטורה שבה הוא בנוי, המשפרת פי חמישה את צמצום השגיאות לעומת Eagle. תיקון שגיאות הוא אחד האתגרים העיקריים בתחום העיבוד הקוונטי, וזאת מאחר שכל הפרעה אלקטרומגנטית ולו הזעירה ביותר עלולה לשנות את המצב הקוונטי של הקיוביט ולהוביל לשגיאות חישוביות. תיקון שגיאות במחשוב קוונטי מסובך יותר מאשר מתיקון שגיאות במחשוב קלאסי, וזאת בשל מגבלות פיזיקליות הקשורות לאופיו של העולם הקוונטי. משום כך, היכולת לצמצם ולתקן שגיאות הוא אחת ההיבטים העיקריים המכתיבים את הביצועים של המעבד הקוונטי, ולא רק מספר הקיוביטים.

IBM חנכה גם מחשב קוונטי חדש, IBM Quantum System Two, הממוקם בעיירה יורקסטאון הייטס במדינת ניו יורק, המתבסס על 3 מעבדי Heron. המחשב מתנשא לגובה של 5 מטר והוא פועל בתנאי ואקום ובטמפרטורה נמוכה מ-270- מעלות, נמוך יותר אף מהטמפרטורה השרויה בחלל. מדובר במחשב מודולרי ש-IBM מתכננת לשדרג בחמש השנים הקרובות עם מעבדים חדשים.

מיליארד פעולות במעגל קוונטי

קצב ההתקדמות בתחום המחשוב הקוונטי נמדד בדרך כלל במספר הקיוביטים שכולל המעבד הקוונטי. לדברי IBM, המחשב הקוונטי המודולרי, המאפשר שילוב בין מספר רב של מעבדים קוונטיים ובכך מהווה פלטפורמה ל"מחשב-על קוונטי", מצריך לבחון את ההתקדמות בתחום במונחים של מספר פעולות למעגל קוונטי. בשנת 2024 המחשב של IBM יוכל לבצע 5,000 פעולות במעגל קוונטי אחד. בעתיד המחשב יוכל להגיע ל-100 מיליון פעולות במעגל קוונטי אחד. לפי מפת הדרכים של IBM, ב-2033 המחשב יוכל לבצע מיליארד פעולות במעגל קוונטי אחד.

בחודש יוני פרסמו חוקרי IBM מאמר בירחון המדעי Nature, שהראה כי המעבד הקוונטי הקודם של החברה, Eagle, הוכיח את יכולתו לבצע סימולציה מדויקת של מרכיבי חומרים, משימה חישובית מורכבת שמחשבים קלאסיים מתקשים לבצע. סימולציות מעין אלה עשויות לאפשר פיתוח של דשנים ירוקים יותר, סוללות יעילות יותר ותרופות חדשות.

מחשב-העל הקוונטי שחנכה IBM בניו-יורק:

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות

פורסם בתגיות: IBM , מחשב קוונטי