הלוויין עמוס 17 משלם את מחיר הבידוד הפוליטי של ישראל

21 יולי, 2024

חברת חלל תקשורת דיווחה על ביטול של שתי עסקאות לשירותי תקשורת באמצעות הלוויין עמוס 17, בהיקף כולל של יותר מ-100 מיליון דולר. הביטולים היו על רקע פוליטי. "החברה תפעל למיצוי זכויותיה"

בתמונה למעלה: לוויין תקשורת דיגיטלי ממשפחת לווייני 720X של בואינג, שאליה משתייך הלוויין עמוס 17

לקוחה גדולה של חברת חלל תקשורת ביטלה באופן חד צדדי את הסכם מתן שירותי התקשורת באמצעות הלוויין עמוס 17, בגלל מצבה הגיאופוליטי של מדינת ישראל. החברה מסרה שהלקוח הסביר את הביטול בכך שיש לו קשיים מול לקוחות הקצה שלו אשר לא מעוניינים לקבל שירות באמצעות לוויין תקשורת ישראלי. "החברה דוחה את הודעת הלקוח. לעמדתה, הודעת הביטול נשלחה שלא כדין, ותוך פרשנות שגויה של ההסכם בין הצדדים. החברה ממשיכה לבחון את הודעת הביטול ותפעל למיצוי זכויותיה".

ההסכם עם הלקוח נחתם בחודש מרץ 2023 וכלל אספקת שירותי תקשורת בתחום תדר Ka ושירותים נלווים נוספים למשך ארבע שנים, בהיקף של כ-10 מיליון שקל. כדי לחתום על העיסקה, ביצעה חלל תקשורת ארגון מחדש של הקיבולת בתחום תדר Ka ותיקנה את ההסכם עם לקוח אחר כדי שיפנה 50% מהקיבולת העומדת לרשותו בתחום תדר זה. נכון להיום, צבר ההזמנות מהלקוח מסתכם בכ-7.6 מיליון דולר. החברה מסרה שהיא פועלת למציאת לקוחות חלופיים עבור עסקת קיבולת הלוויין של הלקוח.

אלא שזה לא הביטול הפוליטי הראשון: בחודש פברואר 2024 בוטלה עסקת ענק בהיקף של 92 מיליון דולר עם לקוח באפריקה. הלקוח הזמין שירותי תקשורת באפריקה בתחומי תדר C ו-Ku בלוויין עמוס 17 ולאספקת ציוד תקשורת ושירותים נוספים למשך 10 שנים. במסגרת ההסכם הלקוח הזמין זמינות של רוחב פס במחיר כולל של 71 מיליון דולר, וציוד תקשורת ושירותים נלויים בהיקף של כ-21 מיליון דולר. מדובר בהסכם שהיה מותנה בחתימת הלקוח על הסכם מימון, ולכן הוא לא נרשם בצבר ההזמנות של החברה. ב-27 בפברואר הסיפור הזה הסתיים: הלקוח הודיע שההסכם מבוטל "מסיבות שונות, ובעיקרן סיבות פוליטיות".

חברת חלל תקשורת (Spacom) הוקמה בשנת 1992 במסגרת פרוייקט שיגור לוויין התקשורת הישראלי עמוס (Amos). כיום היא מפעילה צי של ארבעה לווייני תקשורת: עמוס 3, עמוס 4, עמוס 7 ועמוס 17. כולם נמצאים בסוף מחזור החיים שלהם, מלבד הלוויין עמוס אשר מחזור חייו יסתיים בשנת 2041. החברה נסחרת בבורסה של תל אביב לפי שווי של 13.5 מיליון דולר בלבד. היא נמצאת בבעלות הציבור (43.5%), קבוצת יורוקום המנוהלת על-ידי כונס (31.4%) וחברת הלוויינים ההונגרית 4iG, המחזיקה בכ-20% ממניותיה.

השווי הנמוך של החברה נובע ממצוקה פיננסית וחוב הנובע מאי עמידה בתנאי ההחזר של אגרות החוב. כעת מתנהלים דיונים בבית המשפט סביב הסדר נושים, שבמסגרתו מציעה חברת 4iG להזרים 168 מיליון דולר לכיסוי חובותיה של חלל החברה, ולהשתמש בהון הזה ובהון המצוי בקופת החברה, כדי לפרוע במלואן ולמחוק את כל אגרות החוב של החברה. הלוויין עמוס 1;7 החל בפעילות מסחרית בסוף 2019 ומהווה יחידה עסקית בשם 17E, אשר מספקת שירותי תקשורת לוויינית באפריקה, במזרח התיכון, באירופה ובאסיה. הכנסות העילות הזאת ברבעון הראשון 2024 הסתכמו בכ-8.3 מיליון דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , תעשייה ישראלית , תקשורת

פורסם בתגיות: חלל , עמוס