אבחונים בעידן ה-AI: הזדמנויות ואתגרים

31 דצמבר, 2024

מאמר אורח: טכנולוגיית הבינה המלאכותית מחוללת מהפיכה בעולם האבחונים, בין אם האבחון הוא פסיכולוגי, ביטחוני או תעסוקתי. מהם יתרונות ה-AI בתהליכים הללו, והיכן מסתתרות "הנקודות העיוורות"?

בתמונה למעלה: עמית כהן. צילום: אייל טאוג

מאת: עמית כהן, ה-CPO של חברת הסטארט-אפ Revealense

תחום האבחונים בעידן הבינה המלאכותית (AI) מציג בפני האנושות פריצת דרך משמעותית בזיהוי וניתוח בני אדם. מדובר בעולם חדש שבו האבחונים הופכים למהירים, מדויקים יותר וניתנים ליישום במגוון תחומים רחב כמו רפואה, ביטחון, משאבי אנוש, ביטוח ופיננסים. על אף היתרונות המובנים של הבינה המלאכותית, עדיין קיימים אתגרים מהותיים הקשורים להטיות והיבטים אתיים שעלולים להשפיע על קבלת ההחלטות.

אבחונים ומקומם בעולם הבינה המלאכותית

אבחון הוא כלי מחקרי משמעותי שמספק תמונת מצב על הנבדק בהקשרים רבים. בין אם מדובר בהתאמה למקום עבודה, קבלת החלטות רפואיות, או הערכה ביטחונית – לאבחון יש תפקיד מרכזי. עם כניסת הבינה המלאכותית לתחום זה, נפתחו אופקים חדשים לביצוע אבחונים בצורה מהירה ויעילה יותר, על ידי הצלבת מידע קיים עם נתונים נרחבים וניתוחם בזמן אמת. לדוגמה, מערכות בינה מלאכותית יכולות לסייע בניתוח קורות חיים, ולהמליץ למגייסים על מועמדים פוטנציאליים. עם זאת, יש להכיר בעובדה שהסתמכות מלאה על מערכות אלה יכולה להוביל להטיות הנובעות מאופי הנתונים שהוזנו למערכת.

הטיה בבינה מלאכותית – אתגר מרכזי

הבינה המלאכותית מסוגלת לאבחן במהירות על סמך נתונים סטטיסטיים, אך לעיתים קרובות קשה לה להתמודד עם השונות התרבותית והאנושית המאפיינת את העולם. לדוגמה, האם גיוס מועמד ממוצא טורקי או גרמני יושפע מהתרבות בה גדל? תופעות כמו הטיית התרשמות ראשונית או חוסר יכולת להבין הקשר תרבותי יכולים להוביל לאפליה, גם אם לא במכוון. לכן, חברות רבות משקיעות משאבים רבים על מנת לוודא שלא נוצרת הטיה בהחלטות הקריטיות הנוגעות למשאבי אנוש או לקבלת שירותים. שילוב גישות שיטתיות וראיונות מובנים, יחד עם הקפדה על בניית קבוצות גיוס מגוונות, יכול לעזור למזער את ההשפעה של הטיות על תהליכי קבלת החלטות.

נופך פסיכולוגי והצורך באמפתיה באבחון

מודולי הבינה המלאכותית הקיימים אינם תמיד מתאימים לאבחון בני אדם כיוון שהם חסרים את היכולת להבין ולגלות אמפתיה וסימפטיה. אבחונים רבים דורשים רגישות והבנה עמוקה של הרגשות וההקשרים האישיים של הנבדק, תכונות שהן אינהרנטיות למקצועות כמו פסיכולוגיה ורפואה. הבינה המלאכותית, המתבססת על אלגוריתמים וחישובים מתמטיים, אינה יכולה להרגיש את הכאב או התסכול של הנבדק, ולכן גם לא יכולה להתאים את האבחון באופן אמפתי לצרכים של הפרט. הבנה של מצב רגשי, זיהוי סימני מצוקה או הבנה של הקשר אישי עשויים להיות מכריעים בתהליך האבחון, ודורשים התערבות אנושית.

הצורך בהוגנות ומניעת הטיה משולב עם הצורך לגלות אמפתיה וסימפטיה כלפי הנבדק, כיוון שאבחון המתבצע ללא הבנה רגשית עלול להוביל לתוצאות לא מדויקות ואף לפגיעה במטופל. הבינה המלאכותית, שמתקשה לזהות מצבים רגשיים מורכבים, עלולה לסווג אנשים בצורה לא מדויקת, במיוחד במצבים של חרדה, דיכאון או טראומה. השילוב של גורמים פסיכולוגיים ואמפתיה בתהליכי האבחון חשוב להבטחת תהליך הוגן, אנושי ומקצועי.

תחומי אבחון מרכזיים ושימוש בבינה מלאכותית

משאבי אנוש: אבחוני משאבי אנוש מסתמכים רבות על הבינה המלאכותית כדי לשפר את תהליכי הגיוס והמיון, למזער את ההשפעה של הטיות קוגניטיביות ולזהות את המועמדים המתאימים ביותר. שימוש במודלים של AI המזהים תכונות אופי ומאפיינים פסיכולוגיים מאפשר להעניק הערכה כוללת יותר של המועמד. עם זאת, חשוב להכיר בהטיות אפשריות בתהליכים אלו ולנקוט באמצעים למזערן. שילוב גישות שיטתיות כגון שימוש בקריטריונים אובייקטיביים וצוותי גיוס מגוונים מסייע להבטיח גיוס הוגן ולצמצם הטיות. בנוסף, הכרה בחשיבות הסימפטיה והאמפתיה בעת האבחון יכולה לעזור להבין טוב יותר את הרקע והתחושות של המועמד, ובכך למנוע טעויות הנובעות מהחלטות קרות ובלתי רגישות.

ביטחון: תחום הביטחון כולל מגוון רחב של תחומים – החל מהגנה על ילדים ועד אבטחת גבולות. מערכות AI יכולות לסייע בהערכת סיכונים של נחקרים וניתוח רמת הלחץ שלהם. הדבר מסייע למנוע טעויות אבחון ולהבטיח שהנבדקים מטופלים בצורה הוגנת. לדוגמה, שימוש בשאלוני הערכת לחץ בכניסות גבול יכול לשפר את היכולת לזהות תיירים שעלולים להישאר במדינה בניגוד לחוק. כדי להבטיח הגינות בתהליכים אלו, יש להפעיל מערכות AI המנטרלות השפעות תרבותיות ואישיותיות ומבוססות על מתודולוגיות שוויוניות. עם זאת, חשוב לזכור שתהליך חקירה כולל גם אספקטים רגשיים, והיכולת לגלות אמפתיה במצבי לחץ יכולה להיות ההבדל בין ניתוח מדויק למוטעה.

ביטוח ופיננסים: רגשות וקוגניציה ממלאים תפקיד משמעותי בהחלטות פיננסיות, במיוחד בתהליכי הכרת הלקוח (KYC). על ידי שילוב בינה מלאכותית, ניתן לשפר את תהליכי קבלת ההחלטות ולמנוע טעויות העלולות להוביל להפסדים כספיים ולאובדן אמון הלקוחות. שילוב AI עם יכולות זיהוי רגשות תורם לשיפור השירותים הפיננסיים ולמזעור הטיות קוגניטיביות. כדי לשפר את ההגינות בתהליכי קבלת ההחלטות, חשוב להטמיע מערכות המזהות ומנטרלות הטיות רגשיות ותרבותיות בתהליכי קבלת ההחלטות. בנוסף, יש להכיר בכך ששילוב של אמפתיה וסימפטיה בעת התהליך הפיננסי יכול לשפר את חוויית הלקוח, לבנות אמון ולסייע בקבלת החלטות מושכלות יותר.

רפואה ורווחה: הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת לזהות הפרעות רפואיות, כגון דיכאון אחרי לידה, על ידי שילוב שאלונים רפואיים עם מדדי לחץ ותוכן מתאים. מערכות בינה מלאכותית מסוגלות לנתח נתונים פיזיולוגיים, שפת גוף, והבעות פנים כדי לספק אבחון מדויק יותר ולזהות מצבים הדורשים התערבות רפואית. כדי להבטיח הגינות ומניעת הטיות באבחונים רפואיים, יש לוודא שהמודלים מאומנים על נתונים מגוונים ולהתחשב בגורמים כמו מגדר, תרבות, וגיל, כדי למנוע אפליה בלתי רצויה. כמו כן, השימוש באמפתיה הוא קריטי באבחון רפואי, שכן מטופלים עשויים להרגיש פחות נוח לחשוף את כל המידע הרלוונטי ללא תחושת הבנה ותמיכה רגשית מצד המאבחן.

טכנולוגיה רב-ממדית כפתרון למניעת הטיות

השימוש בבינה מלאכותית המסתמכת על מימד יחיד כמו קול או תווי פנים, מציב אתגר מהותי כיוון שהוא יוצר תמונה חלקית בלבד של המציאות האנושית. כדי להבטיח אבחון מקיף ומדויק יותר, יש צורך באימוץ גישות רב-ממדיות, הכוללות גורמים קוגניטיביים, רגשיים ותרבותיים. מתודולוגיה מקיפה זו יכולה לצמצם את הסיכון להטיות ולאפשר ניתוח מדויק יותר של ההתנהגות האנושית. מערכות המבוססות על גישות אלו יכולות לשלב מידע ממקורות שונים ובכך להקטין את השפעתן של הטיות קוגניטיביות ואחרות.

בעידן הבינה המלאכותית, אבחונים הופכים לכלי משמעותי שיכול להוביל לייעול תהליכים בתחומים מגוונים, כמו משאבי אנוש, רפואה, ביטחון ופיננסים. עם זאת, יש להכיר במגבלות ובסכנות של הטיות אפשריות בשימוש בטכנולוגיה זו. כדי למצות את הפוטנציאל המלא של AI, יש לוודא שמודלים אלו מאומנים על נתונים מגוונים, תוך הקפדה על מניעת הטיות אתיות, והבנה מקיפה של גורמים פסיכולוגיים ותרבותיים. כמו כן, חשוב לכלול את הנופך האנושי על ידי שילוב אמפתיה וסימפטיה בתהליך האבחון. על ידי שילוב טכנולוגיות מקיפות, ראייה הוליסטית ורגישות רגשית, ניתן להבטיח אבחון מדויק, שוויוני והוגן יותר, שיתרום לחברה כוללת ומכילה יותר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: בינה מלאכותית , חדשות