לאן נעלם המו"פ הממשלתי?

5 נובמבר, 2013

דו"ח פורום מדענים ראשיים במשרדי ממשלה שהוגש אתמול לממשלה קובע ששיעור ההוצאה הממשלתית למו"פ בישראל הוא הנמוך ביותר בין מדינות ה-OECD. מדיניות מפתיעה במדינה המתייחסת אל עצמה כאל עמק הסיליקון השני

דו"ח פורום מדענים ראשיים במשרדי ממשלה שהוגש אתמול לממשלה קובע ששיעור ההוצאה הממשלתית למו"פ בישראל הוא הנמוך ביותר בין מדינות ה-OECD. מסקנה מפתיעה במדינה המתייחסת אל עצמה כאל עמק הסיליקון השני.

שר המדע, הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי
שר המדע, הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי

מהדו"ח עולה שההוצאה הלאומית למחקר ופיתוח (מו"פ) במגזר הממשלתי בישראל עומדת על 5.3 מיליארד שקל, שהם כ-0.9% מהתמ"ג וכ-15% בלבד מסך כל ההוצאה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי (39.4 מיליארד שקל ב-2012). לשם השוואה: ממשלת טורקיה אחראית ל-34% מהמו"פ הלאומי, בריטניה 33% ו-הולנד 44%.

הדו"ח מגלה שבעשור האחרון הגדילו רוב מדינות ה-OECD את תקציבי המו"פ בשיעור של כ-4.5% בשנה. ממשלת ישראל הגדילה את התקציבים רק בכ-0.7% לשנה. היחס הזה בא לידי ביטוי גם באיוש משרות: מתוך 23 משרדי ממשלה, רק ב-11 מהם  מאוישים תפקידי המדען הראשי.

ההוצאה הממשלתית למו"פ מתייחסת לביצוע מחקרים, הזמנת מחקרים וקשרי מדע בין-לאומיים באוניברסיטאות ובטכנולוגיה תעשייתית. באמצעות תקציבים אלה, מממשים משרדי הממשלה את מדיניות המחקר והפיתוח שלהם. שאר ההוצאה הלאומית למו"פ בישראל נעשית על-ידי המגזר העיסקי ועל ידי חברות גלובליות.

שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, הגיש את הדו"ח לממשלה והזהיר: "המדע הממשלתי המוכוון במדינת ישראל במצב לא טוב. בשנים האחרונות נשחקים תקציבי המדענים הראשיים במשרדי הממשלה והשפעתם על מקבלי ההחלטות היא נמוכה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , מדע , מחקרים ונתוני שוק