אלטק הזהירה את משהב"ט מסכנת "רכיבים קבורים"

21 דצמבר, 2016

יו"ר ומנכ"ל אלטק, יצחק ניסן: "תעשיות ביטחוניות מייבאות מעגלים מודפסים מהמזרח, אולם ברגע שהן הוציאו את הייצור לחו"ל, אין שום דרך לבדוק שלא השתילו בתוכם רכיב עויין"

יצחק ניסן: "תעשיות ביטחוניות מייבאות מעגלים מודפסים מהמזרח, אולם ברגע שהן הוציאו את הייצור לחו"ל, אין שום דרך לבדוק שלא השתילו בתוכם רכיב עויין"

חברת אלטק (Eltek) מפתח-תקווה הזהירה את משרד הביטחון מהסכנה של רכיבים אקטיביים קבורים המושתלים בחשאי בתוך מעגלים מודפסים. החברה הזהירה את משרד הביטחון ואת מנהלי התעשיות הביטחוניות הגדולות, שייצור מעגלים מודפסים אצל קבלני משנה מחוץ לישראל עשוי לסכן מערכות צבאיות, מכיוון שכיום ניתן להשתיל בהם רכיבים אקטיביים סמויים בין שכבות המעגל, ולהפעיל אותם בעת הצורך.

יו"ר ומנכ"ל אלטק, יצחק ניסן, סיפר ל-Techtime שהוא נפגש עם סגן שר הביטחון, והעביר לו דו"ח מיוחד בנושא שהחברה הכינה. "כיום תעשיות ביטחוניות מייבאות מעגלים מודפסים מהמזרח, אולם ברגע שהן הוציאו את הייצור של המעגל המודפס לחו"ל, אין שום דרך לבדוק שלא השתילו בתוכו רכיב עויין. כל הרווח שיכול להיות להם מייצור מעגלים בחוץ מסתכם בלא יותר מכמה מאות אלפי דולרים בשנה. מה ההגיון בהוצאת הייצור לחו"ל?"

רכיב קבור שנחשף על-ידי Chipworks. ראו: Use Embedded Components To Improve PCB Performance And Reduce Size

לדברי ניסן, באירופה ובארצות הברית מקפידים מאוד על כך שייצור המעגלים המודפסים למוצרים ביטחוניים לא ייעשה במקומות שלא ניתן להפעיל עליהם את רמת הפיקוח הנדרשת. "האמריקאים מקפידים על תקנות ITAR הדורשות פיקוח מלא על כל תהליכי הייצור, ואוסרים לייבא מהמזרח מעגלים מודפסים למוצרים צבאיים. בארץ לא קיימת דרישה כזו. אפילו ראש מינהל הסייבר במשרד הביטחון הזהיר לא מזמן מפני התקנת רכיבים עויינים בזמן הייצור של מוצרים אלקטרוניים".

המעגל המודפס של כיפת ברזל

חברת אלטק מפתח-תקווה מעסיקה כיום כ-360 עובדים ונמצאת בבעלות קבוצת ניסטק (Nistec). היא נחשבת לאחת משלוש יצרניות המעגלים המודפסים המרכזיות בשוק הישראלי, לצד פיסיבי טכנולוגיות וחברת פרינט אלקטרוניקס. להערכת החברה, שוק המעגלים המודפסים בישראל מסתכם בכ-150 מיליון דולר בשנה, מתוכו הייצור המקומי מסתכם בכ-40 מיליון דולר בשנה. שאר ה-110 מיליון דולר הם מעגלים מיובאים. לדברי ניסן, אלטק מספקת לשוק המקומי מעגלים מודפסים בהיקף של כ-20 מיליון דולר בשנה.

השוק המרכזי של החברה הוא השוק הביטחוני, ואחראי על-פי ההערכות לכמחצית מהמכירות שלה. "יש לנו יכולות טכנולוגיות מאוד גבוהות הנדרשות על-ידי התעשייה הביטחונית. פיתחנו עבור רפאל את המעגל המודפס הנמצא בתוך המשגרים של כיפת ברזל. גם לאחר שייצור המשגרים הועבר לחו"ל על-פי הדרישה האמריקאית (במסגרת התנאים להעברת כספי הסיוע הביטחוני), המעגלים המודפסים ממשיכים להיות מיוצרים אצלנו. כיום יש לנו מוצרים המיוצרים עבור יחידות מיוחדות, שלדעתי רק אנחנו מסוגלים לייצר אותם".

מה היא אסטרטגיית הייצוא שלכם?

"בשלוש השנים האחרונות חלה ירידה בהיקף הייצוא הביטחוני של ישראל והדבר פגע גם בנו,מכיוון שכמחצית מהייצור בישראל הוא ביטחוני. אנחנו ממקדים מאמצים גדולים בשווקים בחו"ל שבהם יש צורך במעגלים ברמה טכנולוגית גבוהה. נכנסנו לשוק האיטלקי, לשוק ההולנדי וכעת אנחנו מייצרים מעגלים לשוק הביטחוני בהודו. בשנה האחרונה צמחנו גם בשוק האמריקאי. זהו שוק כל-כך גדול שגם אם נכפיל את מכירותינו שם לא נאיים על אף אחד מהשחקנים המקומיים".

בתוך קו הייצור של אלטק

"בשנים האחרונות הצטמצמו תקציבי הביטחון בארצות הברית, ובתעשייה מעריכים שבקרוב צפויים לצאת פרוייקטים ביטחוניים גדולים חדשים. הדבר עשוי להשפיע גם על אלטק, מכיוון שיש לנו את כל האישורים למכור לשוק הביטחוני בארצות הברית. במשרדים שלנו בבוסטון יש חדרים שאפילו לי אסור להיכנס אליהם מכיוון שאין לי אישור אמריקאי".

אתם מנסים להיכנס לתחומים חדשים, כמו למשל מארזים לרכיבים מרובי-שבבים?

"מבחינתו, המארזים האלה הם בבסיסם מעגל פשוט מאוד, ולכן הם לא מעניינים אותנו. אנחנו מתמקדים במעגלים הדורשים שימוש בטכנולוגיות מיוחדות. למשל, מעגלים הדורשים מרחקים קצרים מאוד בין המוליכים. מעגלים הדורשים חורים עיוורים, מילויים מיוחדים, ציפויים מיוחדים וכדומה. בדברים האלה יש לנו יתרון".

אתה הבעלים של קבוצת ניסטק. מדוע רכשתם את אלטק בשנת 2013?

"ניסטק היא קבוצה של חברות טכנולוגיות המשרתות את תעשיית ההייטק. כיום יש לנו לשכת תכנון ועריכה גדולה מאוד המבצעת עבודה לפני שלב המעגל המודפס, יש לנו הרכבות המתבצעות אחרי שלב המעגל המודפס, ולכן רכשנו את אלטק כדי להשלים את השרשרת.

"אנחנו רואים שהתפישה הזאת עובדת: כ-60% מהלקוחות שאנחנו מבצעים עבורם את עריכת המעגלים, מבצעים אחר כך את ההרכבה בניסטק. בעתיד, כאשר חברות יחפשו קבלן ייצור, הן יחפשו מישהו שיכול לבצע את כל העבודה בשלמותה, מאל"ף ועד ת"ו. אז יהיה ערך מוסף גדול מאוד לפעילות הזו, הכוללת את כל שרשרת הייצור".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה , תעשייה ישראלית