סין שואפת לפתח ארכיטקטורת מחשוב עצמאית לשוק המקומי

24 אפריל, 2012

המאמץ הלאומי מתואם על-ידי המכון לטכנולוגיות מחשוב באקדמיה הסינית למדעים. עד היום הוא סייע לפיתוח ארכיטקטורת CPU סינית המבוססת על "אלפא" של דיגיטל ומיועדת לכל המחשבים, מרמת ה-PC ועד לרמה של מחשבי-על. הצבא הסיני תומך

סין מייצרת את רוב המחשבים בעולם, וכעת היא גם שוק ה-PC הגדול בעולם

סין שואפת להשיג את ארצות הברית גם בתחום המחשוב, ולפתח ארכיטקטורת מחשוב עצמאית. העיתון EETimes דיווח שמשרד התעשייה והטכנולוגיה בסין ארגן לאחרונה פגישה עם כ-20 חברות טכנולוגיה סיניות, בהן ZTE וחואוויי, שבהן תואר פרוייקט לאומי המשותף למדינה ולתעשייה, לפיתוח ארכיטקטורת מחשוב סינית עצמאית. ככל הנראה הכוונה היא לחייב יצרנים להשתמש במעבד הסיני בכל המוצרים הממוחשבים הנמכרים בסין, ממש כפי שעשתה כשהגדירה את תקן הדור השלישי הסלולרי, TD-SCDMA.

מעבד סיני
חשיפת הארכיטקטורה של Godson בכנס Hot Chips בקליפורניה בחודש שעבר

90% מהמחשבים הם במילא סינים

יש ברעיון הגיון מסחרי מוצק: להערכת חברת המחקר IHS, מהווה כיום סין את השוק הגדול בעולם של מחשבים אישיים. היא תופסת 22% משוק המחשבים האישיים בעולם, ומייצרת כ-90% מהמחשבים האישיים הנמכרים בעולם. בשנת 2012 לבדה צפויים להימכר בסין כמעט 84 מיליון מחשבים אישיים, צמיחה של 13% בהשוואה לשנת 2011.

מכיוון שהאתר של משרד התעשייה והטכנולוגיה בסין מתפרסם בסינית בלבד, קשה היה להשיג אישור לידיעה, אולם יש עדויות רבות למאמץ ארוך השנים שממשלת סין מבצעת לפתח יכולת מחשוב עצמאית. אחד מהמאמצים הבולטים ביותר הוא פיתוח המעבד Loongson, שקיבל גם את הכינוי Godson, המבוסס על ארכיטקטורות מחשוב קיימות.

מעבד סינימאחורי הפרוייקט עומד המכון לטכנולוגיות מחשוב (ICT) הפועל במסגרת האקדמיה הסינית למדע. אחד מהשאפתנים ביותר שלו הוא המעבד Loongon שהוצג בחודש שעבר לציבור במסגרת כנס Hot Chips שנערך באוניברסיטת סטאנפורד בקליפורניה.  נציג ICT חשף את פרוייקט Loongon-T שהאקדמיה מנהלת ב-5 השנים האחרונות: מדובר בארכיטקטורת CPU חזקה במיוחד של מעבד הכולל 64 ליבות, אשר מיועדת לצמוח לגודל של 1,000 ליבות.

הטעות האמריקאית: חשיבה לטווח קצר

במובן מסויים ניתן לזקוף את ההצלחה הסינית לשגיאה חמורה של האמריקאים: בשנות ה-90 פיתחה חברת דיגיטל (שנמכרה לקומפאק שנימכרה ל-HP) את ארכיטקטורת ה-RISC ממשפחת Alpha, הנחשבת עד היום לאחת ממשפחות המעבדים היעילה והמצלחת ביותר שפותחה. לשם המחשה: כבר ב-1991 היא סיפקה יכולת 64 ביט מלאה. אלא שדיגיטל וקומפאק "הרגו" אותה משיקולים עסקיים קצרי טווח.

הסינים החליטו להתמקד בה מתוך הנחה שיש להם נקודת התחלה טובה, ללא מתחרים, ושהמשך פיתוחה חוסך להם את הצורך להתמודד עם הקשיים העצומים הטמונים. אומנם המעבד שהוצג בכנס מיוצר בתהליך של 65 ננומטר, אולם גם בתנאים אלה הוא מספק עוצמת מחשוב המשתווה למעבדים החזקים של אינטל. הסינים ייצרו באמצעות המעבד את מחשב-העל Jinan Petaflop Shenwei, אשר לפי הדיווחים צורך רק כשליש מהאנרגיה שצורך המחשב האמריקאי המקביל.

מחשב "רזה" (Thin Client) מתוצרת חברת Sunde, המבוסס על שבב Loongson

דרקון בר-מזל

העבודה על הפרוייקט החלה בשנת 2001, לאחר שפקידים בארצות הברית הביעו חשש במעבדים אמריקאים ישמשו את הצבא הסיני. המשימה שהוטלה על ICT היתה לפתח ארכיטקטורה שתהיה גמישה דיה כדי להפעיל גם מחשבי-על וגם מחשבים אישיים. ב-2008 נחתם הסכם בין ICT לבין חברת EVO, שבמסגרתו היא קיבלה אחריות על העברת המעבד לייצור, וכיום יש אפילו חברה סינית המייצרת מחשבים אישיים בשם Fuloong (דרקון בר-מזל) ומשווקת אותם בסין. הקניין הרוחני של המעבדים נמצא בבעלות ממשלת סין.

בכנס השנתי של ICT שנערך בחודש שעבר, מסר מנהל המכון שתוכנית העבודה שלו לשנים הבאות כוללת את המשך הפיתוח של מעבדי Loongon, המחשב Dawning ופיתוח טכנולוגיות ענן. פרוייקט Dawning הוא פרוייקט פיתוח מחשב-על של ICT המבוסס על המעבד Godson. הוא מבוסס גם על הארכיטקטורה של חברת MIPS שסין הוסיפה לו 300 פקודות חישוב חדשות, ומשמש במחשב-העל הראשון בעולם המבוסס על MIPS הוותיקה.

בפברואר השנה הועבר למשרד המדע הסיני המחשב-העל הסיני Dawning 6000, אשר כולל 5,600 שרתי-להב מבוססי Xeon של אינטל, 2,560 כרטיסי האצה מבוססי Fermi של NVIDIA ו-128 שרתי המבוססים על מעבד סיני.

מעבד סיני לאבזרים ניידים

מעבד סיני

חברת ICube הסינית מתמודדת כיום עם הקצה השני של עולם המעבדים: פיתוח מעבד נייד וחסכוני לאבזרים ניידים וסמארטפונים. בינואר השנה היא הציגה את השבב Harmony בעל 2 ליבות 32 ביט, המבוסס על ארכיטקטורת Unified Processing Archtecture. גם הפעם מדובר בטכנולוגיה מבוססת MIPS, עם חידוש: המעבד מאפשר שיתופיות של כל המשאבים כגון משאבי עיבוד, מרחב זיכרון, והרגיסטרים, באופן המבטל את ההפרדה בין מעבד כללי (CPU) לבין מעבד גרפי (GPU).

שני הארכיטקטים של ICube הם סיימון מוי שחזר לסין מעמק הסיליקון לאחר ששימש במשך מספר שנים כמהנדס פיתוח ראשי בחברת NVIDIA ובתפקידי הנדסה בכירים ביבמ וב-SGI, וכן פרד צ'ואו שמילא תפקידים בכירים של ארכיטקט תוכנה ב-SGI וב-MIPS. החברה טוענת שהמעבד שלה יעיל פי שלושה מהמעבדים המתחרים כיום בשוק לאבזרים ניידים. מהמצגת החסכונית של החברה, ניתן להבין שהוא מריץ את מערכות ההפעלה אנדרואיד ו-OpenGL ושמפת הדרכים שלה כוללת פיתוח מעבד בעל 8 ליבות (ו-32 נימות") שיפעל בתדר עבודה של 2GHz.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: MCU/MPU , חדשות , טכנולוגיות מידע , מחשבים ומערכות משובצות