סוף עידן: Better Place הגישה בקשת פירוק לבית המשפט

26 מאי, 2013

היום בבוקר החליטה החברה לישראל שלא להשתתף בסבב השקעות נוסף בחברה. עד היום גייסה Better Place יותר מ-850 מיליון דולר. החברה לישראל השקיעה בה 297 מיליון דולר

היום בבוקר החליטה החברה לישראל שלא להשתתף בסבב השקעות נוסף בחברה. עד היום גייסה Better Place יותר מ-850 מיליון דולר. החברה לישראל השקיעה בה 297 מיליון דולר

מכונית Renault Fluence בגרסה החשמלית. בטר פלייס הימרה על מכונית סלון יקרה
מכונית Renault Fluence בגרסה החשמלית. בטר פלייס הימרה על מכונית סלון יקרה

דירקטוריון החברה לישראל, שהיא המשקיעה הגדולה ביותר בחברת Better Place, החליט היום בבוקר (א') לא להשתתף בסבב השקעה שהציעה בטר פלייס למשקיעים. בהודעה קצרה שמסרה היום החברה לישראל, היא הודיעה ש"בעקבות ההחלטה, מכיוון שלא נמצאו משקיעים הנכונים להשתתף בסכום משמעותי בסבב השקעה נוסף בבטר פלייס, בטר פלייס תגיש בהקדם לבית המשפט בקשה לפירוקה". בהמשך הבוקר, פנתה בטר פלייס לבית המשפט המחוזי בלוד וביקשה למנות מפרק זמני לחברה.

החברה לישראל מחזיקה בכ-33% מהון המניות המונפק של בטר פלייס. מאז הקמתה בשנת 2007 ועד היום היא השקיעה בה סכום מצטבר של כ-293 מיליון דולר, כולל סכום של כ-66 מיליון דולר שהושקע בסבב ההשקעה האחרון שהסתיים בפברואר 2013. בסך הכל, עד היום הושקעו בחברת בטר פלייס כ-851 מיליון דולר.

מהד"ח השנתי של החברה לישראל ניתן ללמוד שתהליך המעבר של החברה משלב הפיתוח לשלב המכירות שתוכנן להתבצע במהלך 2012, לא עבר בהצלחה. עד סוף השנה הצליחה בטר פלייס לבצע פריסת תשתית משמעותית רק בישראל ובדנמרק. בישראל היא התקינה 34 תחנות להחלפת סוללות ו-1,470 תחנות לטעינת סוללות. בדנמרק היא התקינה 18 תחנות להחלפת סוללות ו-622 תחנות לטעינת סוללות. בסך הכל, עד סוף השנה נעו בכבישי ישראל ובכבישי דנמרק רק כמה מאות מכוניות חשמליות של החברה (בכל מדינה), וזה כולל מכוניות של עובדי החברה עצמם.

המעבר מפיתוח למכירות לווה בזעזועים בחברה: בשנה האחרונה פוטרו שליש מהעובדים (כ-300 עובדים) וכיום החברה מעסיקה כ-600 עובדים, ש-10% מהם קיבלו לאחרונה מכתבי פיטורים. במהלך 2012 פוטר המייסד והמנכ"ל שי אגסי. הוא הוחלף על-ידי מנהל בטר פלייס אוסטרליה, איוון ת'ורנלי, שכיהן כשלושה חודשים בלבד וביצע את רוב הקיצוצים בכוח האדם. בינואר 2013 מונה דן כהן למנכ"ל החברה. לפני המינוי הוא שימש כיועץ מיוחד לדירקטוריון.

ניתן ללמוד על הפער בין הציפיות לבין ההצלחה בפועל לפי ההסכם שנחתם בין רנו לבין בטר פלייס בשנת 2009, לייצור המכונית החשמלית. במסגרת ההסכם, בטר פלייס התחייבה לתחזית מכירה של כ-115 אלף מכוניות של רנו בישראל ובדנמרק בשנים 2011-2016.

בעקבות פשיטת הרגל: ברן תפחית 37.5 מיליון שקל

חברת Baran Group אשר בונה את תחנות הטעינה של בטר פלייס בישראל, כבר הודיעה שהיא תיאלץ לבצע הפחתה בדו"חות הכספיים שלה, עקב חוב של בטר פלייס לחברה בהיקף של 54 מיליון שקל. כצעד זהירות, היא כבר הפחיתה 16.5 מיליון שקל מהחוב בדו"חות הכספיים לשנת 2012. היום החברה הודיעה שהיא "תיאלץ לבצע הפחתה נוספת, עד כדי הפחתת מלוא החוב. החברה בוחנת צעדיה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , השקעות והון סיכון , חדשות