ה-VoLTE מייצר שינוי אסטרטגי בתפיסת התקשורת

6 אוקטובר, 2014

מאיה קיזנר, מהנדסת מערכות באלקטל לוסנט ישראל, מסבירה מדוע פריסת רשתות VoLTE מהווה רק את תחילתה של מהפיכה שחברות התקשורת מתחילות ללמוד את מאפייניה

תנופת ההכרזות של שנת 2014 על פריסת רשתות VoLTE מהווה רק את תחילתה של מהפיכה שחברות התקשורת מתחילות ללמוד את מאפייניה

מאת: מאיה קיזנר, מהנדסת מערכות, אלקטל לוסנט ישראל

מאיה קיזנר
מאיה קיזנר

שנת 2014 היא שנה נהדרת עבור ה-VoLTE (העברת קול על גבי רשתות LTE). במהלכה השיקו מפעילי תקשורת גדולים בכל העולם את שירותי ה-HD החדשים. בחודש מאי בלבד, ראתה התעשייה 7 השקות, בהן של ענקיות כמו  AT&T ו-NTT.

ההתלהבות האמיתית מהשקת VoLTE אינה נובעת רק מהאפשרות להעביר קול באיכות גבוהה יותר והורדת העלויות. למעשה, מדובר בטכנולוגיה המשנה את אסטרטגיית אספקת שירותי התקשורת בעולם. תחילה נבחן חלק מהשינויים שהתחוללו בשוק התקשורת:

  • הימים בהם ניתן היה לחייב את הצרכן עבור שירותי קול בסיסיים והודעות טקסט עברו מהעולם.
  • כיום יש לכל צרכן כמה מכשירים והוא רוצה לצרוך תקשורת בכל אחד מהם.
  • הצרכן מעוניין לקבל גישה לשירותי תקשורת בכל הרשתות , בין אם זה LTE, Wi-Fi, 3G , רשת תקשורת נייחת או כל רשת אחרת.
  • הצרכן הוא  ייצור חברתי, אשר אוהב להשתייך לקבוצות ולשתף בהם.
  • הצרכן אוהב לדבר ולשלוח הודעות, וצעירים אף אוהבים לתקשר באמצעות  וידאו קליפים והודעות קול.

לנוכח  הנתונים הללו מסתמנים מאפייני אסטרטגיית התקשורת החדשה:

טכנולוגיית VoLTE אינה טכנולוגיה להעברת קול בלבד, אלא מהווה בסיס לרשת תקשורת IP חדשה המספקת תכונות מסוימות שיכולות להיות משולבות באפליקציות, באתרי אינטרנט ובמכשירים ניידים. תכונות אלו כוללות קול באיכות HD ואפשרות להעברת מסרים בתקשורת IP ( שירותי נוכחות ותקשורת וידאו).

כיום קשה לגבות תשלום עבור שירותי תקשורת בסיסיים של קול, הודעות טקסט ווידאו. במקום זאת, יש להתמקד במודל עסקי חדש שבמרכזו תקשורת נתונים, ולפתות את הלקוחות באמצעות פרסונליזציה וערך אמיתיים. יש להגדיל את כמויות הנתונים שהלקוחות צורכים על-ידי חיבור של יותר ויותר אנשים ליותר ויותר תכנים דרך כל המכשירים הניידים.

יש ליצור אמצעים שיגרמו ללקוח לדבוק במפעיל התקשורת ויש להגדיל את נתחי השוק כדי להגדיל את היקף ההזדמנויות של מכירת מוצרים נלווים. לדוגמא, כאשר הלקוח מנוי במסגרת חבילת תקשורת משפחתית כלשהי, ובמסגרתה יש לו חוויית משתמש מצויינת הכוללת את כל הסוגים של שימושי התקשורת, יהיה לו קשה לנטוש את המפעיל. ברגע שכל המרכיבים הללו מיושמים בפועל, נוצרת הזדמנות גדולה לשוק התקשורת.

ALCATEL LUCENT CLOUD

ראשית, יש להתחיל לפתח חדשנות. לאמיתו של דבר, רשתות ותיקות לא מתחברות למקומות בהם אנו מבלים את רוב זמננו: האינטרנט והאפליקציות הניידות. המפתח לחדשנות טמון בהפיכת נכסי תקשורת ה-IP לפיצ'רים קלים לצריכה, שניתן להוסיפם לכל אפליקציה או אתר אינטרנט ולהרחיב את טווח הפעולה שלהם לכל מכשיר מחובר.

דרושה אסטרטגיה חדשה

במילים "קלים לצריכה" הכוונה היא לספריות ג'אווה-סקריפט, לערכות פיתוח תוכנה SDKs, או ממשקי REST APIs, שהינם פשוטים לשימוש על-פי דרישה וצורך, ושכדי ליישמם לא נדרש ידע במערכות שכבת הבק-אנד.

שנית, יש לחפש שווקים חדשים בהם לתקשורת יש חשיבות מהותית. לדוגמה, ארגונים גדולים זקוקים באופן דחוף לתקשורת בכל הרמות. המערכות שעליהן מבוססת תשתית התקשורת הנייחת בארגון, מבוססות על מרכזיות PBX מסורבלות, שעלויות אחזקתן השוטפת גבוהה מאוד, ועל מערכות תקשורת מאוחדת שהן מערכות סגורות.

מערכות אלו לא מסוגלות לספק את זריזות הפעולה וקלות השימוש הנדרשות כיום במערכות הארגוניות המשתנות במהירות ובהתמדה. יתרה מכך, גם מכשירי התקשורת הניידים נפרדים מהן לחלוטין. זו ההזדמנות  של מפעילי התקשורת לתפוס את הובלת השוק עם אסטרטגיית 'תקשורת ניידת תחילה' (mobile-first strategy).

אסטרטגיה זו מאפשרת להם למנף את עוצמתה של רשת ה-VoLTE כדי לספק פלטפורמת תקשורת פתוחה, במקומות בהם ניתן לשלב את כל סוגי התקשורת השונים ישירות לתוך האפליקציות והכלים הקשורים לעסקי הארגון.

כאשר מוסיפים לתמהיל זה גם 'מטה דטה' של מיקומים גיאוגרפיים ומידע שמספק הקשרים ורקע, נפתחות הזדמנויות רבות חדשות, בין אם מדובר בהגדלת היקף שירותי הקמעונאות, חיפוש שוקי יעד חדשים דוגמת אינטרנט, שווקים ורטיקלים, M2P, M2M ועוד, או חיפוש אחר מודלי הכנסות חדשים עם שותפי יישומי סיטונות.

המשמעות האמיתית של הענן

כדי לממש את כל ההזדמנויות הללו, יש צורך בגורם נוסף: הענן. כאשר מדברים על ענן, הכוונה היא בדרך-כלל להורדת עלויות באמצעות אוטומציה,להגברה משמעותית של מהירות פריסת שירותים חדשים ומהירות הרחבת המערכת להטמעתם.

אלו יתרונות חשובים שהענן יספק לתקשורת מבוססת IP, אולם יש לענן גם יתרון מהותי נוסף: הוא לחשוב מחדש על הדרכים בהן ניתן להפעיל את הלקוח. במבט קדימה, הלקוחות או המפתחים הם אלו שיניעו את השירות והחוויה שהם זקוקים להם, תוך שהם משתמשים בשירותי התקשורת על-פי דרישה, באמצעות ממשקי APIs.

במילים אחרות, הענן הופך להיות המנגנון שבאמצעותו ניתן למצות את ההזדמנויות הגדלות בעולם התקשורת, תוך שהוא מאפשר לשרת את הלקוחות בדרכים חדשות לחלוטין. כל ההזדמנויות המלהיבות הללו טמונות ב-VoLTE, המאפשר למצות את הפוטנציאל האדיר של רשתות כל-IP ואת דרכי החשיבה החדשות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דעות , חדשות , תקשורת , תקשורת אלחוטית

פורסם בתגיות: featured