Nano Dimension ואוניברסיטת תל-אביב יפתחו טכנולוגיה להדפסת חיישנים

29 פברואר, 2016

צוות מחקר הכולל גם מנהל המחלקה לכימיה באונ' ת-א, פרופ' גיל מרקוביץ, יפתח דיו ננומטרי המבוסס על חלקיקי ניקל עבור המדפסות של ננו דיימנשן, שיאפשר לשלב חיישנים בתוך המעגל המודפס (PCB)

צוות מחקר הכולל גם מנהל המחלקה לכימיה באונ' ת-א, פרופ' גיל מרקוביץ, יפתח דיו ננומטרי המבוסס על חלקיקי ניקל עבור המדפסות של ננו דיימנשן, שיאפשר לשלב חיישנים בתוך המעגל המודפס (PCB)

המשפסת התלת-מימדית של ננו דיימנשן
המדפסת התלת-מימדית של ננו דיימנשן

חברת Nano Dimension תפתח דיו חדש עבור מדפסת המעגלים המודפסים שהיא מייצרת, אשר צפוי לאפשר שילוב של חיישנים מסוגים שונים בתוך המעגל המודפס, במהלך ריצת ההדפסה של המעגל. החברה חתמה על הסכם שיתוף פעולה חברת המסחור של אוניברסיטת תל אביב (רמות), במטרה לפתח חומרים משוכללים המתבססים על ננו-חלקיקי ניקל, אשר ישמשו את חברת Nano Dimension בתחום ההדפסה התלת מימדית.

פרופ' גיל מרקוביץ'
פרופ' גיל מרקוביץ'

בראשות צוות המחקר והפיתוח יעמוד מנהל המחלקה לכימיה באוניברסיטת תל-אביב, פרופ' גיל מרקוביץ', שאחד מתחומי מומחיותו הינו מתכות ננו-מטריות. הצלחת המיזם השאפתני עשויה להעניק לחברת Nano Dimension יתרון עצום בשוק מדפסות התלת-מימד, משום שהדבר מכניס אותה לתחום האקזוטי של הדפסת רכיבים אלקטרוניים.

אלקטרוניקה ללא חלודה

ניקל הינה מתכת קשה הידועה בעמידותה הגבוהה בפני תהליכי חמצון (החלדה), והודות לתכונה זו היא משמשת מרכיב חשוב בסגסוגות מתכת וברכיבים מכניים (כולל בחלקים המצויים בתוך המדפסות התלת-מימדיות). המטרה היא לנצל את תכונותיה המיוחדות לייצור מוצרים חדשניים באמצעות המדפסות של ננו-דיימנשן.

כך למשל, שילוב הטכנולוגיה במדפסות התלת-מימד של Nano Dimension יאפשר לחברה לשלב חיישנים בתוך שכבות של מעגלים מודפסים (PCB). דבר שאינו אפשרי בטכנולוגיה הקיימת כיום של ייצור מעגלים מודפסים. עמידותו של הניקל בפני חמצון, יכולה למנוע תהליכים מזיקים של החלדה ובכך להאריך את תוחלת חייו של המוצר האלקטרוני ולשפר את האפקטיביות שלו.

הדבר חשוב במיוחד במתכות ננו-מטריות (שעליהן מבוססת ההדפסה התלת-מימדית), מכיוון שהן רגישות יותר לתהליכי חמצון עם חשיפה לאוויר, בהשוואה לחלקי מתכת רגילים. הדבר גם מעניק שליטה גבוהה יותר במאפייני החומר כגון מגנטיות, קיבוליות, טמפרטורה וקרינה. טכנולוגיה זו גם יכולה לשמש בתחומים נוספים, כגון מסכי מגע, אנטנות ו-OLED.

אתגר טכנולוגי ומדעי

אלא שמדובר באתגר לא קל: כאשר משתמשים במדפסות הזרקה בדיו המורכב מננו-חלקיקי ניקל, הדבר עלול לגרום לסתימות בראשי המדפסות וזאת מאחר שלחלקיקים הללו יש נטייה ליצור גושים. זהו האתגר המרכזי העומד בפני צוות המחקר. חברת Nano Dimension דיווחה שצוות המחקר כבר הצליח לפתח שיטה לייצור תמיסה יציבה שבה חלקיקי הניקל לא יוצרים גושים, וזאת באמצעות תהליך של סינתזה כימית רטובה, שנועד להביא להפחתת התגובות של תרכובות הניקל.

המיזם זה מהווה נדבך נוסף בתהליך שמבצעת Nano Dimension מפארק המדע שבנס ציונה/רחובות, שנועד לשפר את מדפסת התלת-מימד שלה. מוצר הדגל של החברה הוא מדפסת DragonFly, המאפשרת הדפסה ישירה של מעגלים מודפסים רב-שכבתיים באמצעות טכנולוגיית הדפסה תלת-מימדית. התהליך מבוסס על שימוש בחומריפם פולימריים לייצור שכבות הבידוד, ועל דיו המבוסס על ננו-חלקיקי מתכת לייצור המוליכים החשמליים.

מטרת החברה היא להפוך את המדפסת שלה לכלי עבודה מרכזי ובעל יכולת מגוונות במעבדות פיתוח ובקווי ייצור אלקטרוני קטנים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , חדשות , ייצור וקבלנות משנה , תעשייה ישראלית