"בתוך מספר שנים יישארו בשוק כ-20-30 יצרני שבבים"

21 נובמבר, 2016

סגן נשיא אבנט אירופה, גיאורג שטיינברגר, הסביר ל-Techtime כיצד השינויים בשוק השבבים העולמי אילצו את מפיצת הרכיבים הגלובלית לגבש את האסטרטגיה שהובילה לעסקאות פרימייר פארנל ו-Hackster

סגן נשיא אבנט אירופה, גיאורג שטיינברגר, הסביר ל-Techtime כיצד השינויים בשוק השבבים העולמי אילצו את מפיצת הרכיבים הגלובלית לגבש את האסטרטגיה שהובילה לעסקאות פרימייר פארנל ו-Hackster

avnet-steiberger

בשבוע שעבר רכשה מפיצת הרכיבים הגלובלית אבנט (Avnet) מניות שליטה בחברת Hackster מסן פרנסיסקו. אבנט הודיעה שעד ינואר 2017 היא תרכוש את שאר המניות והחברה תהיה בבעלותה המלאה. אומנם היא לא דיווחה על היקף העיסקה, אולם האסטרטגיה העומדת מאחוריה הינה ברורה: הרחבת הגישה אל חברות סטארט-אפ.

חברת Hackster מפעילה קהילת מפתחים מקוונת המסייעת למהנדסים וחובבים לפתח מוצרים אלקטרוניים. האתר מתופעל על-ידי כ-300 מומחים טכנולוגיים ונמצא בקשר עם קהילה גדולה מאוד של כ-200 אלף מהנדסים וחובבים (makers and hobbyists). למעשה, זו עיסקה נוספת באסטרטגיה שהביאה העומדת גם מאחורי רכישת חברת פרימייר פארנל (Premier Farnell) תמורת 850 מיליון דולר, שהושלמה רק לאחרונה.

סוף סוף הצלחנו לרכוש את פארנל…

במהלך תערוכת electronica 2016 שנערכה החודש במינכן, פגש Techtime את סגן נשיא אבנט אירופה לשיווק ותקשורת, גיאורג שטיינברגר, כדי להבין מהיא האסטרטגיה של החברה ומדוע היא מבצעת את הרכישות האלו. "למעשה ניסינו לרכוש את פארנל מספר פעמים בשנים האחרונות, אבל מכל הפניות שלנו לא יצא דבר. את ההצעה האחרונה הגשנו בחודש יולי השנה, והפעם נענינו בחיוב, ועד חודש אוקטובר העיסקה נסגרה.

"הכוונה היא שפארנל תמשיך לעבוד באופן עצמאי, כאשר אנחנו בונים גשרים בינה לבין אבנט. הרעיון הוא שאנשים יפתחו בפארנל רעיונות חדשים ואבות טיפוס של מוצרים חדשים, וכאשר הם יעברו לייצור המוני – הם יגיעו לאבנט.

"ברמת הארגון הכולל, אנחנו מריצים מערכת מידע ברקע המתאמת את כל מקורות המידע שלנו ושל פארנל. פיננסית, הרווח העיקרי מהעיסקה הוא החיסכון הנוסבע מהוצאות פארנל מהבורסה, אבל אסטרטגית התרומה של העיסקה היא בעבודה המשותפת ובתמיכה ההדדית שבין פארנל ואבנט. קיימת בתעשייה מגמה חזקה מאוד שלפיה המהנדסים דורשים יכולת עבודה במתכונת של שירות עצמי, ומעל המגמה הזו מתפתח שוק גדול מאוד של מייקרים".

צוות אבנט בתערוכת electronica 2016 במינכן (מימין לשמאל): יאיר סהר מנהל שיווק טכני, קארין בן-דוד מנהלת קבוצת מכירות באבנט ישראל, אלון עדה, רועי צירקלביץ מנהל קבוצה מכירות באבנט ישראל, טל סגמן וגיאורג שטיינברג

מה הם האתגרים שהמפיצים מתמודדים איתם?

שטיינברגר: "אנחנו צריכים לבנות גשר אלקטרוני בינינו לבין הלקוח. מבחינת שרשרת האספקה, מערכות ה-EDI צריכות לדבר אחת עם השנייה, אולם הבעייה היא שזה לא תמיד עובד. באירופה יש לנו כיום כ-10,000 לקוחות בעלי תקציב משמעותי, אולם רק ל-5% מהם יש מערכות EDI. אחד מהאתגרים החשובים כיום הוא לראות כיצד לשפר את התקשורת בינינו לבינם ולייצר יותר הזמנות אוטומטיות".

אלון עדה, המנהל את אבנט ישראל ביחד עם טל סגמן בהנהגת דני קורן, מסביר שבשוק מתפתחת מגמה נוספת מסביב למערכות התקשורת האלקטרוניות: "כיום יש לקוחות אשר מעלים לאתר שלהם את צורכי הרכש ומבקשים מהספקים לעדכן את המערכות שלהם ולהגיש הצעות באתר שלהם. זו מגמה חדשה ומתפתחת, והמטרה שלנו היא למצוא דרך לגשר בין המערכות שלנו למערכת של הלקוח – ועל-ידי כך לחסוך הרבה מאוד זמן ועבודה".

שטיינברגר: "התחלנו לבצע נסיונות מהסוג הזה עם מספר לקוחות. אני מצפה שבשנה הקרובה נשלב בהדרגה את המערכת הזו בתוך מערך התקשורת של אבנט".

עובדת במרכז ההפצה הלוגיסטי של אבנט באריזונה, ארה"ב
עובדת במרכז ההפצה הלוגיסטי של אבנט באריזונה, ארה"ב

כיצד המיזוגים בתעשיית השבבים משפיעים על מפיצים גדולים כמוכם?

שטיינברגר: "למגמה הזו יש מספר השפעות, ולא כולן תמיד באותו כיוון. כך למשל, כאשר שוק הסמיקונדקטורס לא צומח, חברות השבבים רוכשות חברות אחרות ומגדילות את הריווחיות באמצעות הפחתת הוצאות הסינרגיה. דרך נוספת להגביר את הריווחיות היא להקטין את הרווח של המפיצים מכל עיסקה. חברת טקסס אינסטרומנטס, למשל, הקטינה את הבונוסים שהיא נותנת למפיצים.

"לעתים עיסקת מיזוג מגדילה את הפורטפוליו של המפיץ, ולעתים היא מקטינה אותו, במיוחד כאשר יש הסכם הפצה בלעדי עם מפיץ אחד, והחברה הנרכשת מצורפת אליו. כיום יש בשוק בערך כ-100 יצרניות שבבים בעלות היקף משמעותי. לדעתי בתוך מספר שנים המספר הזה יצטמצם ל-20-30 חברות. אבל בשורה התחתונה, מספר המוצרים עצמו לא משתנה בהרבה, וזה מה שמכתיב את היקף הפעילות".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנשים , חדשות , רכיבים , שיווק והפצה