הושלמה טיסת המבחן של MC-21 עם מערכת תקשורת של אורביט

1 יוני, 2017

מערכת Orion של אורביט מנהלת את רשת התקשורת הפנימית ומצלמות האבטחה במטוס שיתחרה בבואינג ובאירבאס. בכל מטוס מותקנות מערכות אורביט בכמה מאות אלפי דולרים

russian jet mc-21

חברת Irkut הרוסית, הנחשבת ליצרנית התעופה הפרטית הגדולה ברוסיה, עדכנה את חברת אורביט מנתניה (Orbit) כי השלימה בהצלחה את טיסת הניסוי במטוס הנוסעים MC-21, הנחשב למתחרה של בואינג 737 ואיירבוס A320. מבחינת החברה הישראלית מדובר5 בידיעה חשובה, שכן מערכת ניהול התקשורת הפנימית במטוס היא מערכת Orion מתוצרת אורביט ומהווה כעת חלק בלתי נפרד ממערכותיו התקניות. פרויקט הענק הרוסי בהיקף של כ-4.5 מיליארד דולר כבר הניב לאורביט הכנסות בהיקף של מספר מיליוני דולרים עבור פיתוח והתאמת מערכת Orion למטוס. אורביט הודיעה שהיא צפויה ליהנות מהזמנות המשך בשנים הקרובות.

מטוס MC-21 הינו מטוס סילון דו-מנועי, לטיסות קצרות עד בינוניות ובעל קיבולת של 151-212 נוסעים (בהתאם לדגם). המטוס צפוי להחליף את צי המטוסים הוותיק מתוצרת ברית המועצות ויתחרה על נתח שוק עולמי הודות למחיר הנמוך יחסית שלו ומהירותו הגבוהה. חברות התעופה כבר הזמינו 185 מטוסים מהסוג הזה. חברת Irkut מתכננת בשלב הראשון לייצר 20 מטוסים בשנה ולהגיע להיקף ייצור של 70 מטוסים בשנה עד 2023.

מערכת Orion הינה מערכת מבוססת IP לניהול התקשורת במטוס. מדובר בפלטפורמה גמישה המאפשרת לאורביט לבצע התאמות לצרכים השונים של שוק התעופה העולמי. אורך החיים הצפוי של המערכת צפוי להיות כ-30 שנה. אורביט מעריכה שתבצע מכירות המשך של יישומים ואפליקציות נוספות למטוס הרוסי, על בסיס ההתקנה הקיימת.

orbit orion system
הדגמה של מערכת אוריון בעלת שני טרמינלים במשרדי אורביט בנתניה

למערכת Orion יכולת ייחודית לספק חוויית שמיעה תלת- מימדית. המשתמש במערכת שומע את בן שיחו (או ההתראה הקולית מציוד המותקן במטוס) באופן שבו כיוון הקול נשמע כאילו הוא מגיע מהמקום שבו נמצא מקור האות. באופן זה מתאפשרת קבלת אינדיקציה בזמן אמת מהיכן מגיע האות הקולי כך שהטייס מקבל ממד כיוון למקום התרחשות ההתראות. המערכת עושה שימוש בטופולוגיה טבעתית כפולה המספקת יכולת להכפלת כמות הנתונים המועברת ברשת ומבטיחה יכולת שרידות גבוהה. אורביט ביצעה התאמות למערכת כך שתתאים לאבזור וליכולות הייחודיות של לוח התפעול ב-MC-21.  החברה רשמה פטנט רשום עבור החדשנות שבמערכות Orion.

Orbit CEO Eitan Livne
איתן ליבנה

מנכ"ל אורביט, איתן ליבנה אמר שאורביט נוטלת חלק בפרויקט תעופה מהגדולים בעולם ובהשקת מטוס סילון חדש ברוסיה, לראשונה זה 30 שנה. "העובדה שרוסיה בחרה במערכות של אורביט לצורך שיפור התקשורת והבטיחות בטיסה מעידות יותר מכל על איכות המערכות, על יתרונן הטכנולוגי ועל יכולות ההטמעה והשירות הגבוהות של אורביט". בשיחה עם Techtime הוא סיפר לאחרונה שאורביט מעורבת בפיתוח המטוס מהשלבים המוקדמים. "הוספנו למערכת גם יכולת ניהול וידאו כאשר הרוסים בחרו להשתמש ב-8 מצלמות וידאו העוקבות אחר מערכות קריטיות במטוס.

"בכל מטוס שייוצר יהיו מערכות של אורביט בהיקף של כמה מאות אלפי דולרים". להערכת החברה, פרוייקטים תעופתיים מהסוג הזה הם בעלי זמן הבשלה ארוך, אולם משהסתיימו יש בהם פוטנציאל לביצוע הזמנות גדולות מאוד לאורך זמן. ךדבריו, "המערכות של אורביט משמשות כיום במטוסים של חברות התעופה המובילות בעולם. הסכמים אסטרטגיים אלו יאפשרו לאורביט להאיץ את תוכנית הצמיחה".

ההודעה הגיעה מבחינת אורביט ברגע המתאים: בשבוע שעבר היא דיווחה על ירידה במכירות ברבעון הראשון של 2017. המכירות הסתכמו בכ-7.2 מיליון דולר בהשוואה לכ-10 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. החברה הסבירה את הירידה בקיטון במכירות של מערכות עקיבה, טלמטריה ותקשורת לוויינים.

הדבר הזה היה צפוי מראש. בראיון ל-Techtime בחודש מרץ, הסביר המנכ"ל ליבנה, החברה גיבשה אסטרטגיה חדשה שכבר מתחילה לתת את פירותיה, אשר מבוססת על עסקאות ארוכות טווח בתחומים צומחים. "דוגמא מובהקת לכך היא המעורבות שלנו בפרויייקט מטוס הנוסעים הרוסי MS-21". חברת אורביט נסחרת בבורסה בתל-אביב לפי שווי שוק של כ-82 מיליון שקל.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תקשורת