האוניברסיטה העברית תבנה מדגים לאומי לתקשורת קוונטית

12 יוני, 2017

המרכז לאינפורמציה קוונטית באוניברסיטה העברית קיבל ממשרד הביטחון תקציב של 7.5 מיליון שקל להקמת מדגים לאומי של תקשורת קוונטית חסינה לציטוטים בשיתוף פעולה עם רפאל ועם חברת אופסיס טכנולוגיות

[בתמונה למעלה: פרופ' כץ בודק גלאי מוליכות-על במרכז לאינפורמציה קוונטית]

המרכז למחקר אינפורמציה קוונטית באוניברסיטה העברית בירושלים ( Quantum Information Science Center), זכה במכרז של מערכת הביטחון להובלת פרוייקט פיתוח מדגים לאומי של מערכת תקשורת קוונטית. מטרת הפרוייקט היא לפתח מומחיות ישראלית מקומית וטכנולוגיות חדשות למערכות תקשורת המבוססות על מכניקת הקוונטית אשר יהיו חסינות בפני ציטוט ויאפשרו להגן על המידע הקיים בהן.

מנהל המרכז וחוקר במכון לפיסיקה של האוניברסיטה העברית, פרופ' נדב כץ, אמר שהפרוייקט ימקם את ישראל בחזית העולמית של המחקר והפיתוח בתחום. "זהו הפרוייקט הלאומי הראשון בתחום החדשני והמפציע של טכנולוגיות קוונטיות". במסגרת הזכייה, משרד הביטחון הקציב לפרוייקט סכום של 7.5 מיליון שקל לפיתוח תשתית תקשורת מאובטחת. הפרוייקטנ יתבצע בשיתוף פעולה עם חברת רפאל, עם חברת Opsys technologies ועם חוקר נוסף מאוניברסיטת תל-אביב.

מכניקת הקוונטים מאובטחת

במסגרת הפרוייקט, החוקרים יבנו מערכת תקשורת במעבדות האוניברסיטה המבוססת על פוטונים בודדים המייצגים סיביות קוונטיות (quantum bits) המכונות גם בשם קיוביט (Qubit). סיביות קוונטיות מאפשרות לבצע חישובים בדרכים חדשות שאינן ניתנות ליישום כיום במערכות תקשורת או במחשבים. כיום, מערכות תקשורת ומחשבים חשופים מאוד בפני נסיונות פריצה וציטוט. אולם תקשורת המבוססת על מכניקת הקוונטים מגייסת את חוקי הפיסיקה המונעים אפשרות ציוטו ולכן נחשבת לבלתי ניתנת לחדירה.

המרכז לאינפורמציה קוונטית באוניברסיטה העברית הוקם בשנת 2013 וכולל כיום 20 מדענים מתחומי הפיסיקה, המתימטיקה, מדעי המחשב, כימיה, הנדסה ואפילו פילוסופיה. בהם: חתן פרס פילדס למתמטיקה פרופ' אילון לינדנשטראוס, חתן פרס וולף לפיזיקה פרופ' יעקב בקנשטיין וחתן פרס רוטשילד למתמטיקה פרופ' גיל קלעי.

Quantum System Experiment
פרופ' חגי איזנברג והסטודנט דניאל איסטראטי בודקים ניסוי פוטון יחיד במרכז לאינפורמציה קוונטית

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , מדע , תקשורת